Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: 142 -69 Rostlagad, slipar inför lack.

Postby Rogge » 2009-06-02 22:15

Glufsen wrote:Sen har jag blivit nojjig över om den är rostig eller ej bakom framvagnsbalken... :lol:

//Glufsen

how may that be? om du menar rambalkarna.. :roll:
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Glufsen » 2009-06-03 14:27

Rogge wrote:
Glufsen wrote:Sen har jag blivit nojjig över om den är rostig eller ej bakom framvagnsbalken... :lol:

//Glufsen

how may that be? om du menar rambalkarna.. :roll:

Arrgh menade förstås infästningen för framvagnen sry, kikade igenom din tråd om 145:an för någon vecka sen och kom på att jag egentligen inte vet hur den ser ut där på min :roll: Men det är bara kul om jag hittar mer rost, då får jag ju nåt att göra igen :lol:
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby jacobthebluesman » 2009-12-11 19:42

Nå vad händer här nu då? Måste säga att man blir sugen på att sätta tanden i 140:in hemma. Har du kommit nånvart sedan juni?
jacobthebluesman

Postby Glufsen » 2009-12-11 21:31

jacobthebluesman wrote:Nå vad händer här nu då? Måste säga att man blir sugen på att sätta tanden i 140:in hemma. Har du kommit nånvart sedan juni?

Jodå, bilen är numera jävligt svart!

Ute och fluktar:
Image

Sliiiiipa, detta var i augusti tror jag, hade precis köpt en tryckluftsdriven långbräda som visade sig vara en mycket god investering:
Image
Underarbetet blev väl lite grovhugget, körde på tills jag spydde på att slipa helt enkelt.

Sen gick det några månader, hade/har fullt upp med diverse skit i skolan med tentor, uppsatsskrivningar mm. Har vart en ganska tumultartad höst för min del. För nån månad sen så vart det tal om att 142:an ev skulle vara tvungen att bo utomhus ett tag, då var det bara att ta fram roller och diverse penslar... Resultatet vart väl ungefär vad man kan förvänta, men det duger för mig och de mål jag har med bilen:
Image
Riktigt sunkig bild... Är iaf 2k epoxygrund och sidensvart industrifärg ovanpå det. Verkar sitta.

Näst på tur står mer ihopmontering så fort det har lugnat ner sig i skolan och på andra fronter.. Målet är en stenhård busbil 2010, byggd enligt modellen K.I.S.S, Keep It Simple Stupid. Jag orkar inte med längre att ha en halvfärdig bil stå i garaget. Den ska ut 2010 punkt jävla slut.
Skål på er! /Glufsen
Image

Glufsen

Postby Rogge » 2009-12-11 22:00

Den ska ut 2010 punkt jävla slut.

helt rätt inställning :D

Rogge

Postby Anders_olsson » 2010-01-20 21:21

Hallå, hur går det med pärlan?
Image
Anders_olsson

Postby Glufsen » 2010-01-23 18:52

Går tyvärr inte alls nu. Är mer plugg och skit än någonsin, så bilhobbyn är tyvärr kraftigt nedprioriterad för tillfället... Dock ej bortglömd :wink: Är fortfarande fast besluten om att den ska ut på vägarna detta år.

Mellan tentaplugg, uppsatser, inlämningsuppgifter, efterblivna föreläsare (ja, de finns), öl och gym (nej, inte i kombination :P ) så funderas det dock friskt på vad som ska hända med den stackars 142an. När tid och motivation infinner sig så tänkte jag börja med att montera tank och ett nytt fräscht bränslerör, sen grenrör, förgasare och sånt krafs så att den kanske kan ta sig ut ur garaget för egen maskin. Känns som om det vore en rejäl motivations "booster" att få igång den igen iaf :)

Nåja, time will tell! Lite motigt nu som sagt, men det har det väl å andra sidan alltid varit mellan mig och 142 :lol:

Ha det fint alla 140-åkare!
//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Rogge » 2010-01-23 19:39

har du fräsht tankrör eller letar du? jag har ett som ligger annars, som du kan få mot fraktkostnad.. kommer dock från en -73a men det borde ju gå ändå.. ska bara dubbelkolla om det finns kvar, kan ha slängt det..

Rogge

Postby Glufsen » 2010-03-11 16:49

Tack för erbjudandet Rogge, men jag har nytt 8mm kopparrör liggandes som jag tänkte kona/bocka till. Annars är det intet nytt på 142-fronten, har en riktigt jävla intensiv period i skolan nu med tentor och skit som avlöser varandra. Men min kära pundarmazda är iaf besiktad UA och ute på vägarna igen, så nu kan jag fara hem till farmen lite när jag känner fört!

Förresten så tycks både jag och min browser glömma bort detta eminenta forum hela tiden, ska försöka bli mer aktiv :P

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2010-06-24 15:22

Då var man igång igen! Målet nu kortsiktigt är ihopmontering och uppstart :)

Som den står nu... Snodde brorsans 16" vinterdäck och prövade bak, verkar gå fritt! Och ja, som ni ser är den äckelsvart.
Image
En rejäl sänkning, takräcke, busiga fälgar... Lite sunkräserstuk är tanken!

Igår hivade jag i tank + påfyllningsrör och krafs.
Image
Nu ska jag bara leta rätt på koningsverktygen och fixa det där satans bränsleröret, köpa lite krafs (grenrörspackning mm), leta rätt på generatorn och en miljard andra grejer som jag halvt om halvt tappade bort vid gårsflytten, sen jävlar :twisted:

//Glufsen
Image

Glufsen

Re: 142 '69 Busbil

Postby californiawhite » 2010-06-25 08:47

Kul att bygget går framåt igen! Är inte bilen värd en snyggare finish på utsidan efter allt jobb du lagt ner! En mattsvart finish på karossen med mattsilver på lister + emblem? Coolt bygge :)
Livet leker när jag får glida runt i min 74:a :)
californiawhite

Postby Glufsen » 2010-06-25 10:54

californiawhite wrote:Kul att bygget går framåt igen! Är inte bilen värd en snyggare finish på utsidan efter allt jobb du lagt ner! En mattsvart finish på karossen med mattsilver på lister + emblem? Coolt bygge :)

Tack!
Nja, nog för att jag har lagt ner mycket tid och så, men så här i efterhand när man kikar lite på alla lagningar man har gjort så känns bilen knappast värd en ordentlig lack. Visst, allt är helsvetsat och stabilt, men för att få den hyffsad i plåten så skulle det krävas MYCKET mer jobb än vad jag anser vara mödan värd. Jag lärde mig/lär mig sanslöst mycket från att hålla på med den, kunskap som jag hoppas resulterar i en riktigt fin orginal 140 en vacker dag 8)

Denna bil ska dock bli klar innan det, och den ska bli en klassisk korvmojsretroräser som ska skrämma gamla kärringar och röra upp PK-Svensson i alla pittoreska villaområden :lol:
Image

Glufsen

Postby californiawhite » 2010-06-25 12:01

Ok, kanske är bättre att lägga krut ang. finish på ett bättre objekt :)

Väntar med spänning på hur denna bus-raket ser ut i körbart skick!
Livet leker när jag får glida runt i min 74:a :)
californiawhite

Postby Glufsen » 2010-07-07 17:37

Jaha, börjar hitta tillbaks lite skit i pannrummet:
Image
Ja, allt är skitigt och dant och innerskärmarna ser förjävliga ut och är helt fellagade, det vet jag om. Men nu ska skiten ihop och innerskärmarna ska bort nån gång efter besiktning.

Dock så märkte jag en mysig tabbe som inträffade när jag plockade ihop bromsservot efter målning:
Image
Vaccuum-mojs-anslutningen har alltså hamnat uppåner :? Tror ni det har någon betydelse eller måste jag riva isär allting igen?

Och mer bromsrelaterat skit:
Image
Skarvdosorna eller vad dom heter som sitter innan anslutningarna till bakbromsarna är inte i helt ok skick, verkar som om någon har tagit till lite väl grova metoder för att få ur två bromsnipplar... Ska rengöra, försöka få ut resterna av den ena på nåt sätt och hoppas att dom håller tätt trots misshandeln.

Måste kolla upp hur det står till med bakbromsarna också, såhär när allt ska ihop igen så kom jag ihåg hur förra ägaren berättade att han hade svårt att få dit bromsnipplar eller nåt skit efter bakaxelbyte :? Eller så skiter jag i det och fixar fram bränslerör och grenrörspackning och startar upp muppräsern och sladdar runt lite, förra ägaren har ju faktiskt pluggat anslutningarna till bakre bromsrören så fint så... Vill minnas att den var extremt lättbörnad :lol:

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2010-07-15 22:58

:lol: Ja jävlar... Inte är den snygg direkt. Med "pinsen" till bakluckan blev ganska diskreta och smutta. Dötshemlig och skitavancerad konstruktion.
Image

Äntligen konat bränsleröret! Även skaffat nya genomslagsgummin, vilket lär behövas i framtiden :twisted:
Image

Även monterat grenrör+grenrörspackning, förknasare och lite smått och gått.

Ingen som har bilder på hur bränsleröret ska dras/sitta? Jag har glömt bort hur det satt :oops:
Image

Glufsen

Postby CarfreakRacing » 2010-07-16 09:07

Glufsen wrote::lol: Ja jävlar... Inte är den snygg direkt. Med "pinsen" till bakluckan blev ganska diskreta och smutta. Dötshemlig och skitavancerad konstruktion.
Image

Äntligen konat bränsleröret! Även skaffat nya genomslagsgummin, vilket lär behövas i framtiden :twisted:
Image

Även monterat grenrör+grenrörspackning, förknasare och lite smått och gått.

Ingen som har bilder på hur bränsleröret ska dras/sitta? Jag har glömt bort hur det satt :oops:

Bränsleröret dras från tanken, rakt upp i "golvet - hjulhus eller vad man kan kalla det" Sedan så ligger den ihopp med bromsrören hela vägen fram :) Klammorna får man sitta 15cm ifrån varandra!
CarfreakRacing

Postby Glufsen » 2010-07-16 19:35

Ok! Tror jag är med på noterna ang. bränsleröret. Krävde tillbaks mitt ena par pallbockar idag från broder så kan bilen pallas upp ordentligt unt zo... Hämtade även hem framstolarna, kanske lite väl optimistiskt? :roll:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2010-07-19 18:40

Då var bränsleröret ditmicklat! Blev lite provisoriskt nu så att man kan starta upp skiten snart, får sätta dit det bättre sen när bromsrören ska dit. Nu ska jag försöka få tag i generatorn som ligger nånstans och tjacka en vinklad kylarslang (från motor till värmepaket), sen vore det väl själva f*n om man inte kan veva igång den.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2010-08-18 17:28

Tiden går obönhörligt framåt :( Men lite progress har det blivit ändå. Släpade med broder till skroten igår och norpade bättre begagnade "skarvdosor" till bromsrören bak:
Image

Min generator verkan någon stjärna ha slängt i garageflytten, så jag tjackade en fräsch 55A från en 360 igår istället:
Image

Men hold and behold; den passade inte mot fästet på blocket :o
Image
Dock verkar inre remskivan lajna upp perfekt med remmen.

Så jag tänkte helt enkelt kapa enligt linjen och borra upp hålet så att den passar på blocket. Bu eller bä?
Image
Någon som har gjort en liknande operation?

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Amazon_Sleper » 2010-08-18 19:24

Borde fungera utan några större bekymmer.... :wink: Hoppas du får ut pärlan snart...
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

PreviousNext

Return to Showroom