Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re:

Postby Automaten » 2008-12-14 22:52

Glufsen wrote:Mjaha...Börjar få lite fason på förarsidan, men det är fortfarande mycket kvar.
Image
Garagepolarn var förbi häromdan och gav lite goda råd, det behövdes... Funkar inte att grovslipa med excenterslipen längre, måste investera i en långbräda, ev tryckluftsdriven...Ska försöka åka upp till stora fina Biltema i veckan och bunkra upp lite med slipmateriel mm.

Börjar minst sagt bli lite tidspress på att få färg på bilen. Vill INTE flytta aset till ett nytt garage plåtren eller med någon otät tattargrund...Jaja, hoppas går ju alltid.

Er den långbradaen på tryckluft enkel og bruke og få det rett med? Trur jeg får sånn til jul :D
Automaten

Re:

Postby Glufsen » 2008-12-14 23:09

Luddfig wrote:Ser grymt bra ut :) .
Vad blir det för recept på motorn då?

Tack! Orginal B-tjuga först så att man kanske kan harva genom besiktningen, efter det tänkte jag försöka göra som du gjorde dvs en enkel turbokonvertering i lärosyfte :) Typ downpipe-ut-genom-framskärmen-seriöst eller liknande så att man kan vara lika tuff som alla hårda 140turbo-åkare i Nyköping hehe 8)

Automaten: Ja polarn rekommenderade den iaf när man ska planslipa så mycket som jag måste göra, skulle eventuellt få låna hans och pröva med först. Biltema har en för 599:-, känns ganska överkomligt.
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby deluxe » 2008-12-15 21:17

Hallo :)

Rediga män slipar för hand. De vet du väl... :wink: hehe

Sånt där gör ja varje dag. Och ska du få det rakt o fint utan svackor eller dragningar så är det bara handkraft o slipkloss som gäller 8)

Maskin är endast till för finslip innan grund och lack.

Använd en lång, hård kloss till stora raka ytor och för slipning rund hörnor och annat kan du använda gummispackeln som kloss eller tillverka en egen av nått tjockt gammalt liggunderlag.

Kör så de ryker :D
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Re:

Postby Glufsen » 2008-12-15 21:44

deluxe wrote:Hallo :)

Rediga män slipar för hand. De vet du väl... :wink: hehe
Sånt där gör ja varje dag. Och ska du få det rakt o fint utan svackor eller dragningar så är det bara handkraft o slipkloss som gäller 8)
Maskin är endast till för finslip innan grund och lack.

Använd en lång, hård kloss till stora raka ytor och för slipning rund hörnor och annat kan du använda gummispackeln som kloss eller tillverka en egen av nått tjockt gammalt liggunderlag.

Kör så de ryker :D

Mjo jag har börjat inse det nu...Finns inga genvägar när man slipar schpackel 8) Grejen är ju att jag suger på att spackla också och då blir det etter värre att slipa. Men jag fick som sagt några goda råd hur man följer karosslinjerna mm, och det senaste lagret jag la på över sandplåten blev faktiskt ganska hyffsat.

Blir nog med slipa i veckan...Måste få tummarna ur och blästra bort lite ytrost också så att med någorlunda gott samvete kan kleta på mer spackel.
Image

Glufsen

Postby deluxe » 2008-12-15 22:51

glöm inte att matta ner och torka rent plåten innan du spacklar, med plåtrengöring eller thinner. så slipper du tradiga spackel-släpp sen.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Automaten » 2008-12-31 19:17

Åssen funker langbreddan på tryckluft? Eller har du ikke kjöpt ennå? :)
Automaten

Re:

Postby Glufsen » 2008-12-31 19:39

Automaten wrote:Åssen funker langbreddan på tryckluft? Eller har du ikke kjöpt ennå? :)

Fick låna en av en polare men den var trasig :( Annars så nej jag har inte köpt någon, blir student snart igen så jag måste spara in på varje krona.

Annars så ska lille 142 få ett "nytt" garage. Fördelen är att jag kan greja med den på helgerna utan att åka 4.5mil, nackdelen är att det blir trångt...Men jag ger inte upp iaf 8) Det får ta den tid det tar helt enkelt, men ut på vägarna ska den!
Image

Glufsen

Re:

Postby Hasse63 » 2008-12-31 21:55

Glufsen wrote: Det får ta den tid det tar helt enkelt, men ut på vägarna ska den!

Kloka ord... Varför skynda.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Re: 142 -69 Rostlagad, slipar inför lack.

Postby Automaten » 2009-01-06 22:27

jeg har kjöpt den plansliperen på biltema. Anbefaler den sterkt. jeg prövde den på volvoen min på dörene og den ene döra med mange bulker ble ferdig på ti min :shock:
Automaten

Postby Glufsen » 2009-01-12 15:46

Automaten wrote:jeg har kjöpt den plansliperen på biltema. Anbefaler den sterkt. jeg prövde den på volvoen min på dörene og den ene döra med mange bulker ble ferdig på ti min :shock:

Låter skitbra, får investera i en sån! Har verkligen helt tappat suget för att slipa... Dock så spacklade jag lite på ena sparklådan igår :lol: Och all färg på passagerarsidan är bortslipad den med så bilen är i stort sett plåtren nu. Annars går det som vanligt trögt med bilskrället. Har vart apförkyld i över en månad nu, det börjar bli väldigt bråttom med att packa ihop gården och jag flyttar/börjar högskolan om en vecka.
Måste tvinga min bror att dra hem sin äckliga Saab V4 så att jag kan ställa 142 där den står...Ja just ja den står ju där utan baklucka därför att jag inte har spacklat och grundat bakluckan än :roll:
Image

Glufsen

Postby Paradis » 2009-01-12 23:59

Kör hårt! ;)
Paradis

Postby Glufsen » 2009-01-31 20:23

Spacklade, grovslipade och drog dit lite färg i ena dörrkarmen idag.
Image
Inte världens seriösaste, men det får duga. Bilden skvallrar lite om hur pass mycket spackeljobb det är på den sidan också :roll: Och som ni ser har jag även börjar dumpa lite skrot i bilen inför garageflytten...
//Glufsen
Image

Glufsen

Postby 142rallye » 2009-02-07 09:49

penselmålar du bilen..?
Image
142rallye

Postby Glufsen » 2009-02-07 16:44

142rallye wrote:penselmålar du bilen..?

Är bara dörrkarmen som blir penslad, där "karm" möter tröskel blev det ett duktigt lapptäcke som inte går att spackla till. Vill få dit dörrarna omgående också utan att behöva oroa mig över en plåtren dörrkarm som rostar upp igen :wink: Utsidan av karossen blir förhoppningsvis sprutad.

Idag så köpte jag förresten en hyffsat lång och bra slipkloss tillsammans med en bunt slippapper! Ska försöka slipa lite imorrn innan det blir återfärd till Uppsala.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2009-02-08 21:46

Klämde dit dörren på passagerarsidan idag! Efter lite våld så satt den t.om halvbra...Är en "liten" glipa att spackla upp mot karossen :lol: Ja jävlar...Förarsidans dörrkarm fick färg på sig den med så nästa dörr ska väl våldas dit i veckan. Provslipade även lite med nya klossen och den funkade skitbra!

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Sankan » 2009-02-09 22:42

tjenare Glufsen :) du har ju gjort ett otroligt jobb kan jag säga dig! mycke jobb kvar? fortsätt såhär :wink:
Sankan

Postby Glufsen » 2009-02-11 18:35

Sankan wrote:tjenare Glufsen :) du har ju gjort ett otroligt jobb kan jag säga dig! mycke jobb kvar? fortsätt såhär :wink:

Tack! Ja, det är väldigt mycket jobb kvar, men ptja, jag orkar inte ge upp :lol:

Ett stycke dörr ordentligt fastbultad i bil'n.
Image

Och här ramlade det dit lite färg:
Image
Förhoppningsvis ramlar det dit en dörr imorrn också.

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby deluxe » 2009-02-11 21:01

Glufsen wrote:
142rallye wrote:penselmålar du bilen..?

Är bara dörrkarmen som blir penslad, där "karm" möter tröskel blev det ett duktigt lapptäcke som inte går att spackla till.

Allt går att spackla till :mrgreen: på min gamla gula 145::a byggde ja nästan upp hela torpedplåten framför framrutan me aluminiumnät och glasfiber + finspackel. Ja lovar att du aldrig sett nån skillnad hehe :D

Image]
deluxe

Postby Rogge » 2009-02-11 21:05

allt går att spackla till! deluxe spacklade ju upp min fina svetsskarv på bakskärmen på 142an! :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Glufsen » 2009-02-11 21:11

deluxe wrote:
Allt går att spackla till :mrgreen: på min gamla gula 145::a byggde ja nästan upp hela torpedplåten framför framrutan me aluminiumnät och glasfiber + finspackel. Ja lovar att du aldrig sett nån skillnad hehe :D

Hehe jo visst stämmer det att det mesta går att spackla till, men nu ville jag ha dit dörrarna lite snabbt utan att behöva oroa mig över en plåtren dörrkarm :wink:

Rycker i mekartarmen förresten, imorrn blir det nog en heldag spenderad på aset! Får se vart det slutar...

Rogge: Du fuskade ju med falstång! :lol: :mrgreen: Något som jag ångrar att jag inte gjorde, hade nog underlättat en del!
Image

Glufsen

PreviousNext

Return to Showroom