Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Glufsen » 2008-09-17 22:17

Har inte uppdaterat på ett tag, men konstigt nog så går det framåt i skaplig takt. Bilder kommer imorrn.

Rosten som var bakom länkarmen är svetsad...Har små, försiktiga förhoppningar om att det var sista gravrosten att svetsa, men jag lovar inget :wink: Länkarmen fick lite färg på sig..Har börjat måla golv på undersidan..Och börjat dryga med all ytrost och underredsmassa som ska bort där det ska dit färg och ny umassa.

Idag så lackade jag dock ur på att ligga och skrapa massa...Gick och skrotade i verkstan ett tag. Hittade av en slump en sån där Perrago \"sandbläster\", en gummiskiva med metalltaggar avsedd för borrmaskin... Spände fast den i Feltema slipen och prövade lite lätt på umassan.

Tog cirka 2 minuter att rensa ett hjulhus HELT från massa, ytrost, gammal kitt och dålig färg :shock: Sinnessjukt effektivt verktyg, är så förbannad på mig själv att jag inte började använda det tidigare! Rekommenderas starkt :D

Ska röja vidare imorgon...Over and out.
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby ulven » 2008-09-17 22:34

Lägg gärna upp ett kort på verktyget du andvände :!: :)

Du gör ett riktigt starkt jobb med denna bil!

Inte många som orkar med det som du gör :!:

Mvh.
Image
ulven

Postby Glufsen » 2008-09-19 18:38

Pill pill...

Image

Svetsat.

Image

Rensat :P

Image

Här har vi das überverktyg für der underredsmassen ausrafen..

Image

Enda nackdelen är att man inte riktigt kommer åt i alla skrymslen och vrår, och att det flyger miljoner små umassebitar precis överallt. Men det är det värt.

Helt idealisk för att rensa sån här diffus ytrost under massan 8)

Image

Snart dags att börja spackla upp den här jäveln ordentligt!

Image

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Amazon_Sleper » 2008-09-25 23:26

Grattis till ett otroligt fint jobb!! Volvo 140i en bil att bevara :P Ska ta mig en svängom med svetsen på min snart med känns riktigt roligt å laga lite rost åt sig själv :D Roligt å se resultatet av ditt jobb i alla fal :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Re:

Postby Glufsen » 2008-09-26 16:17

Amazon_Sleper wrote:Grattis till ett otroligt fint jobb!! Volvo 140i en bil att bevara :P Ska ta mig en svängom med svetsen på min snart med känns riktigt roligt å laga lite rost åt sig själv :D Roligt å se resultatet av ditt jobb i alla fal :wink:

Tack! Jo det känns faktiskt roligare att laga upp bilen istället för att skicka den på skroten 8)

Måleriet går vidare förresten...Nu är vänster hjulhus+baljans undersida täckmålat, sen så ska det väl dit lite färg i resten av skuffen också.

Ska upp till Feltema nån dag också och köpa mer kitt och underredsmassa så att underredet kan bli klart nån gång :wink:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-09-29 09:31

Urk...

Image

Efter lite stålborste, rengöring och några penseldrag mekanlack:

Image

Image

Alltid kul att täckmåla lite och glömma allt klåperi som ligger under färgen... :roll:

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Hasse63 » 2008-09-29 10:52

Ser bra ut... men ingen grund?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby bonden racing » 2008-09-29 16:22

Ser bra ut! har du funderat nått på vad det ska bli för färg sen?

ang uberverktyget.. vart hittade du det nånstans? :P har du köpt det nånstans här i nyköping? mvh
bonden racing

Postby Glufsen » 2008-09-29 19:02

Hasse63: Nermattad \"orginal\" färg, där det var plåtrent så får man hoppas att det som står på burken stämmer; kombinerad grund/täckfärg 8) Där det var ny plåt/skarvar så är det två rediga lager rostgrund och kitt.

bonden racing: Den HAR funnits på Clas Ohlson och Jula, men den verkar ha utgått ur bådas sortiment nu om man kollar nätbutikerna..

Synd det, för det är verkligen ett riktigt bra verktyg! Hetvattentvätt ska tydligen funka bra också :wink:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-10-22 15:07

Lite mer täckmålning:

Image

Går skittrögt med att få dit färg och rostskydd under bilen...Men nu har jag bara förargolvets undersida kvar att kitta, sen täckfärg och umassa. Får se om man penslar eller sprutar massan, kompressorn vår verkar sjunga sista versen efter tjugo hårda år i lantbrukets tjänst.

Är så sanslöst drygt att ligga å slipa runt bakaxel/hjulhus även om jag bara slipar ner rosten så gott det går, bara att be en bön om att färgen ska hindra den värsta rötan från att blossa upp de närmsta åren :roll:

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Sankan » 2008-10-22 18:22

du har gjort ett grymt bra jobb :) till våren/sommarn ska jag väl eventuellt börja laga lite rost på min bil, och jag har aldrig lagat rost förr på en bil ^^ så får se hur det ska gå :P
Sankan

Re:

Postby Glufsen » 2008-10-22 20:21

Sankan wrote:du har gjort ett grymt bra jobb :) till våren/sommarn ska jag väl eventuellt börja laga lite rost på min bil, och jag har aldrig lagat rost förr på en bil ^^ så får se hur det ska gå :P

Haha ja du är grym på att bygga motorer istället ser jag efter att ha drägglat på B20-porren i din tråd :lol: Lär nog aldrig ramla ner en så frän motor i min sunkhög...

Mitt största råd är att ta en lagning/hål i taget, och se till att göra klart innan man tar itu med nästa område.
Image

Glufsen

Postby Sankan » 2008-10-22 20:46

Vi har börjat på olika ställen :P du har börjat inom karosseri och jag inom motor, vi kanske skulle slå ihop oss jävlar vilken bil det skulle bli bra kaross och motor haha skämt å sido nej men fortsätt med det grymma jobbet ;) tack för tipset!
Sankan

Re:

Postby Glufsen » 2008-10-23 17:47

Sankan wrote:Vi har börjat på olika ställen :P du har börjat inom karosseri och jag inom motor, vi kanske skulle slå ihop oss jävlar vilken bil det skulle bli bra kaross och motor haha skämt å sido nej men fortsätt med det grymma jobbet ;) tack för tipset!

Hehe det kanske vore något, vi tjackar Sveriges absolut äckligaste, rostigaste och fulaste 140 och smäckar ihop en Supra-mördare på en helg :lol: :twisted:

Kletade dit lite mer färg idag...Kul projekttråd det här, förste trehundra miljarder bilder på rostlagning, sen trehundra miljarder till på när rostlagningarna målas :roll:

Passagerargolvet fick smaka täckfärg...

Image

Likaså hjulhus+balja på förarsidan.

Image

Shitt vad mycket kitt det går åt, höhö.

Image

Här har vi då arsenalen med rostskydd, gott o blandat när det gäller fabrikat... :roll:

Image

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-10-26 20:23

Tralalalaaaa vad kul det är att slipa och måla :roll: Har vart några riktigt plågsamma garagetimmar på sista tiden, är ganska frustrerad på allt rostskyddsjobb...Menmen, som man bäddar får man ligga, har ju bara mig själv att skylla att jag inte gjorde klart och målade/rostskyddade en lagning i taget efter svetsning.

Hittade en gammal burk PP underredsmassa, snål som man är så fick den äran att pryda ena hjulhuset:

Image

Slipade upp den här plåten och la på arcanol, sen hittade jag en halvfull sprayburk med Hagmans body... Man tager vad man haver :lol:

Image

Image

Hagmans bodyn blev torr och stenhård på några minuter :shock:

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby interCOOLer » 2008-11-14 18:52

Underbart projekt! Om fler hade din energi skulle det finns mycket fler volvoklassiker i trafiken! :D Ska hämta mig en 142 -72 imorgon och laga upp. Ett rätt tacksamt projekt om man jämför med hur din såg ut från början! :lol:
interCOOLer

Re:

Postby Glufsen » 2008-11-14 19:59

interCOOLer wrote:Underbart projekt! Om fler hade din energi skulle det finns mycket fler volvoklassiker i trafiken! :D Ska hämta mig en 142 -72 imorgon och laga upp. Ett rätt tacksamt projekt om man jämför med hur din såg ut från början! :lol:

Tack! Men att jag har energi vettefan... Jag är en slacker egentligen :lol: Grejen med rostlagning är att ta det väääldigt lugnt och metodiskt, en lagning i taget, ett litet steg till mot en rostfri bil..

En del tycker jag är färdig för psyket när jag säger det här, men jag skulle nog inte ha något emot att göra om samma procedur på ett nytt projekt. Skulle vara helt underbart att få göra allt rätt från början och att få tillämpa det jag har lärt mig från den här bilen på en ny. Bygga vagga och göra ett riktigt seriöst underarbete, skärmbreddning mm... Planer finns det allt, men det får bli på en annan bil.

Liten miniupdate också (men den betyder mycket för mig :)), köpt fräscha dörrar!

Image

242 dörrar från -75, fräscha förutom lite ytrost och bulor, men jag är jävligt nöjd ändå 8) Så jävulskt skönt att slippa mickla ihop de sönderskruvad och totalt ihjälrostade orginaldörrarna.

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-11-27 23:20

Var ute ikväll och kletade dit underredsmassa överallt. Skitjobb, men nu är underredet KLART :D !

Image

Image

Eller ja helt klart är det väl inte, ska spraya rostskyddsolja inuti balkar och hålrum också.

Terapiarbete i form av att fräscha upp fälgarna :roll:

Image

Ska försöka lacka de andra tre imorrn, sen ska de faktiskt på bilen så att man kan rulla ut fanstyget i helgen! Dock med det enda syftet att få in traktor+plog i verkstan..

Fick en jävligt dum idé för någon vecka sen också...

Image

Att man inte kan ge fan i att slösa tid på sånt här skit :evil: Gjorde lite tafatta försök att \"centrera\" grillen och sen fästa lyktpottorna på något mongosätt... Vet inte riktigt om jag orkar hålla på att klabba mer med sånt här trams, vore nog vettigare att gräva fram lite pengar och köpa bättre beggad front+framskärmar.

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby bodda » 2008-11-29 10:20

nu är det inte så långt kvar :D

det där är ju det jävligaste jobbet :evil:

som är klart nu :wink:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Re:

Postby Glufsen » 2008-11-29 17:42

bodda wrote:nu är det inte så långt kvar :D
det där är ju det jävligaste jobbet :evil:
som är klart nu :wink:

Nja, ihopmontering när man har glömt bort hur och var grejerna satt är ganska tidskrävande. Fast visst är det skönt med ett rostfritt underrede, är lite kuligare att ligga under bilen och meka när man slipper se dagsljus genom golv/balkar mm :lol:

Har förresten börjat montera ihop bakvagnen nu så att bilen kan hitta ner på backen, ska försöka fokusera på att spackla och slipa nu istället för att jävlas med bromsarna.
Image

Glufsen

PreviousNext

Return to Showroom