Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-07 19:40

ulven wrote:
ulven wrote: Råkade dock dra på mig en 500:- 740 -89 idag så den lär tyvärr sno en del tid från 142, det är fan att man inte kan tacka nej till billiga skitVolvos :roll:

Åhå stadig motor i den, om det är orginalmotorn :)
Lyft över den i 140in :roll: :wink:

B230f ja...Har tänkt på det, men surförtin är faktiskt relativt fräsch. Trasig tankarmatur och ett år utomhus "bara". Får se vad som händer med den.
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby Glufsen » 2008-07-10 21:21

Började lägga igen ett par pyttesmå hål baktill vid hålen för kofångarn...Men de bara blev större och större så det vara bara att slajsa upp.

Image

En lite fördel var ju dock att jag kom åt att slipa lite i insidan på rambalken och kleta dit lite rostgrund. Om ni undrar varför det är grön färg där så är den till för att hindra lite ytrost från att blomma upp tills det är dags för blästring :P

Image

Svetsat och slipat, blev sådär.

Image

Drog bort primern från ena skärmkanten också, den var riktigt seg t.om för en grovrengörare :?

Image

Hål! Svetsa! Durrrrh! :wink:

Image

Image

Tro det eller ej, men idag har jag faktiskt gjort något annat med bilen än att svetsa rost... Lättat bakre kofångaren :twisted:

Hålsåg är för mesar!

Image

Den blev faktiskt märkbart lättare, bara ett litet sidospår egentligen för att få motivation... Och tro nu inte att det en fin kofångare jag har kapat sönder, bakom gummit var den ordentligt sönderärjad.

Image

Om det finns tid och ork ska aset pallas upp i helgen och \"det sista\" ska svetsas. Räknar dock kallt med att det dyker upp en massa oväntad rost, men men, man vet aldrig...

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby jonte » 2008-07-10 22:12

tycker du jobbar på bra :) många hade gett upp

med så mycket rost,starkt av dig :D
jonte

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-11 22:08

jonte wrote:tycker du jobbar på bra :) många hade gett upp
med så mycket rost,starkt av dig :D

Tack :) Sånt värmer alltid.

Pallade upp aset idag...Kröp under och kikade lite närmare på bakvagnen. Har inte bestämt mig än, men det känns som om det blir till att plocka ner hela skiten och blästra/boxa länkarmar, byta bussningar, måla upp allt osv... Då kommer jag dessutom komma åt att blästra rent ordentligt där det behövs :roll:

Vi får se, tar en vilodag imorrn, ska greja vidare på söndag. Men det känns helt klart lockande med en fräsch och målad bakvagn...

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby jonte » 2008-07-11 23:10

håller med dig,jag frächade upp min framvagn förra året

känns roligare när det är redigt gjort :)
jonte

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-18 17:20

jonte wrote:håller med dig,jag frächade upp min framvagn förra året
känns roligare när det är redigt gjort :)

Jo...Men nu lutar det åt att bak- och framvagn får sitta kvar tills vidare. Måste hålla bilen rullande, I Mars nästa år så packar vi nämligen ihop och lämnar gården för gott. Och OM det skulle vara så bilen inte är hyffsat klar tills dess så vill jag iaf ha den på hjul...

Menmen, lite har det grejats med "Svetstråds-142:an" på sistone.

Som synes så har den blivit uppallad...Tog bara tre år.

Image

"Nya" däcken måste man ju pröva lite, var lite orolig iom att ena skärmkanten blev lite knäpp i utseendet, men det gick finfint med 15" och 195mm däck.

Image

Här har vi då det mysiga stötdämparfästet...

Image

Slajsade bort lite plåt och valde att lappa igen hela skiten, svetsade klart det idag men har tyvärr inga bilder på det.

Image

Och här blev det till att göra om min gamla lagning en smula...Gillade inte riktigt någon föredetta ägares lagningar heller, 2cm överlappning och 0.1mm body utan ens grundfärg kändes inte sådär jätteseriöst.

Image

Nä, dit med lite prima 1.5mm plåt istället :roll: Hittade inget tunnare i rätt storlek...

Image

Började helsvetsa på det idag, men svetsen ville inte, som vanligt... Så då började jag kika på lite äldre lagningar som jag har gjort, och då blev man ju helt jättedeprimerad eftersom det som vanligt är en massa småskit som måste göras om/bättras på.

Om ni någon gång tar er an ett jätterostigt projekt, gör då för fan KLART varenda lagning och lägg några extra minuter på bra passform/utseende. Att jag inte gjorde det i början är något som är så sjukt störande nu så att det inte är sant...Det är en sak att laga rost, men att tvingas gå tillbaks och göra om gamla lagningar är fan det drygaste som finns. Gör inte det.

Får se när det blir nåt gjort nästa gång, varken jag eller min motivation är på topp...

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-08-13 12:41

Jaha här var det dött...Men inte helt :wink: Min mobil (kamera) dog en tragisk död häromveckan så några bilder har jag inte, men jag har grundat ena hjulhuset och svetsat klart det så gott det gick med skitsvetsen, börjat på det andra och så har det snidats till en batterilåda till skuffen. Bilder kommer då jag har tjackat ny mobil..

Men...Jag har numera körkort så helt plötsligt är man INTE beroende av att någon skjutsar en 4mil till verkstan så att jag kan greja med biljäveln :shock: Känns skitbra att ha kortet nu iaf, lite sent kanske (fyller 19 om någon vecka :oops: ) men nu jääävlar ska det bli bil av 142 igen!

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby Epsi » 2008-08-14 08:01

Grattis!:) Körkort är underbart, men framförallt dyrt:O och då inte bara att ta kortet utan själva månadskostnade det innebär... Gör inte som jag gör bara, kör så mycket att du inte har råd med plåt å andra viktiga bitar:P
Epsi

Postby Berra » 2008-08-14 13:20

ett grattis är väl på sin plats!

och för att fylla på föregående talare, kör framförallt inte bort körkortet.. kör fort på vägar där polisen inte är :)

//Berra
Berra

Postby Glufsen » 2008-08-14 19:18

Epsi: Tack! Jo det är ju det som är problemet: Det är dyrt att åka bil. Letar för fullt efter nån skattebefriad dieselmerca att ösa runt i...Då minskar risken ganska rejält att man åker dit för fortkörning också :roll:

Berra: Tackar :) Ganska polisbefriat i trakterna där jag bor, men man vet aldrig... Har dock sladdat runt och svinat på åkrar/grusvägar i bra många år, så jag har inte behov av att busköra som en del jämnåriga nyblivna körtkortstagare verkar ha...

Liiite om bilen också; Nytt slangpaket till svetsen beställt 8) Hittade ett efter mycket sökande, så så fort det kommer hem så kan jag svetsa klart. Letar för fullt efter ett par dörrar i Sörmlandsområdet, hojta till ifall någon har! Behöver INTE vara toppskick, så länge de är kompletta och är relativt fria från rost.

//Glufsen
Image

Glufsen

Re:

Postby Epsi » 2008-08-17 09:57

Glufsen wrote:Epsi: Tack! Jo det är ju det som är problemet: Det är dyrt att åka bil. Letar för fullt efter nån skattebefriad dieselmerca att ösa runt i...Då minskar risken ganska rejält att man åker dit för fortkörning också :roll:

Jag öser runt i en 142 och mig stannar dom då fan hela tiden.. är uppe i 14 gånger sen 13 mars men inte har jag fått en krona i böter för det:P tricket tror jag är att ha extremt god koll i backspeglar och övrig trafik, ja å så ha känna till civilbilarna:P
Epsi

Postby Glufsen » 2008-08-23 17:47

Äntligen!

Image

Så här ser en sönderskruvad Telwin svets ut.

Image

Klart å betalt! Efter en nästan tröstlös inställning av trådmatningen så svetsar den hyffsat faktiskt, men den matar fortfarande lite som den vill ibland :roll:

Image

När jag lossade stötdämparn så gav fästet till ena bakfjädern upp och fjädern fjongade till ordentligt, aset var nära att hoppa av pallbockarna :?

Nytt fäste har dock fabrikerats..

Image

Sunkbild...Men stötdämparfästet lagat iaf + ett hål.

Image

Over and out.
Image

Glufsen

Postby Wire72 » 2008-08-23 22:51

Härligt jobbat,, Jaja du har ju en svetstub till din svets, jag har en svets i oöppnad kartong men ingen svetstub eller mask till :lol:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby skrot klasson » 2008-08-24 09:09

vart köpte du slangpacketet?
skrot klasson

Postby Glufsen » 2008-08-25 11:07

Wire72: Hää bar å åk te närmsta AGA-station och ha med en kasse pengar :wink: Har för mig att Jula har en billig speedglass-mask också, vilket rekommenderas starkt.

skrot klasson: Här http://www.kagab.se/butik/slangpakettillbehor-g156.html

Kom fram två dagar efter beställning 8) Var 183 paketet jag köpte, svetsen heter Telwin Maxmig 183/2 och är cirka 15 år gammal, men det passade utan större problem ändå.

Igår fick svetsjäveln bekänna färg...Svetsade ihop en torkpanna till spannmål, en hydralikkolv till en tröska och inte minst blev det en väldans massa svetsloppor på lilla 142 mellan varven :) Bilder kommer i veckan, men nu är det plåt överallt där det ska vara plåt...Hoppas jag :?:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-08-28 19:41

Jahapp, man hade ju tänkt att få hyffsat mycket gjort på aset den här veckan...Men det blev en massa akutjobb på gården istället. Lite har jag dock gjort:

Här har vi förhoppningsvis det sista svetsjobbet att tala om (mellan tröskel och hjulhus), nu är det så jävla igensvetsat det bara kan bli :P

Image

Har även börjat slipa och snygga till svetsfogar, plåt mm. så att man kanske kan kleta dit lite färg. Tar måleriet i omgångar, måste fan se lite synligt resultat innan jag blir tokig på allt slipjobb.

Några lager rostgrund, kitt och täckfärg:

Image
Image

Glufsen

Postby Rogge » 2008-08-28 20:09

visst är det skönt att få färg på bitarna? :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Glufsen » 2008-08-28 21:18

Ja som fan 8) När man målar nåt så att det är \"klart\" blir det ännu ett steg i rätt riktning och det är betydligt roligare att titta på än smutsig och omålad plåt.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-08-29 20:11

Måste säga att det är en riktig sporre att ha börjat måla ordentligt, grundade andra halvan av förargolvet idag och helt plötsligt så känns det realistiskt att ha karossen helt klar innan året är slut :)

Loppade även tillbaks delarna av hatthyllan:

Image

Imorrn måste jag greja lite med min pundar-240 inför besiktning, men på söndag så hoppas jag kunna måla lite mer.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-09-05 19:06

Grundat förargolv:

Image

Koikokeikkiburken blev visst lite lättare också :P

Image

Svart, segtorkande täckfärg...Men gratis.

Image

Passagerargolvet fick samma behandling, kul att få dit lite färg där det har vart plåtrent länge.

Sket sig förövrigt ganska rejält det där jag skrev om att \"bilen snart är rostfri\"...

Kikade lite närmare på länkarmen som panhardstaget sitter i, har kollat/knackat på det tidigare och då tyckte jag det var fine...Men nu drog man igenom en spackelklump istället och några lager loppad plåt..

Image

Nåja, bara att börja stycka. Loppade dit en balkvägg direkt och ritsade av hålen:

Image

Återanvände fästbrickan från gamla balken, den hade iofs dåren som \"lagade\" förra gången lyckats rostskydda :roll: Här är den precis jävligt fastsvetsad:

Image

Kunde inte stå emot...Rev ner länkarmen och staget:

Image

Rev bort rosten från staget med roterande stålborste och kletade dit nån vit mekanlack jag hittade, mest för att det är kul att montera tillbaks nåt lite fräschare än det man skruvade av...

Image

Stagade även upp länkarmen, vettefan om det gör nån praktisk skillnad. Men det kändes lite stabilare iaf.

Image

La även i lite ny plåt där det behövdes:

Image

Over and out...
Image

Glufsen

PreviousNext

Return to Showroom