Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby Rogge » 2008-02-20 19:51

najs! du kan min själ svetsa du med ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Mac » 2008-02-22 10:06

Ser ju bra ut :D det blir lite klipp och klistra :wink:
Mac
Mac

Postby Glufsen » 2008-03-25 11:51

Fajten mot rosten går vidare...

Kan lova er att det här var sista gången jag helsvetsar ett lapptäcke av den här kalibern:

Image

Har även börjat yxa till formerna på utsidan av baljan:

Image

(Är ordentligt ojämnt, men det värsta gick att knacka/värma till)

Härnäst ska rambalken på förarsidan bytas ut, lite mer krafs ska helsvetsas (typ allt som bara är ditpunktat, dvs det mesta :? ), funderar starkt på att köpa stötdämparfästen till hjulhus bak och ja...Märkligt nog verkar bilen vara på god väg att bli rostfri :shock:

//Glufsen
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby Mattias Edeslätt » 2008-03-25 14:04

Haha... känner igen den därra känslan när man står mitt i det med rost överallt och man svetsar så det står härliga till. Det bästa är att stänga garaget någon vecka och sen ta nya tag igen. Dock skönt när det vänder och hålen inte blir fler efterhand man lagar iallafall.

Sen så är det så himla gött att veta precis allt om bilen och dess skick när den väl är färdig. Veta att det inte är en hopplös spackelhög iallafall :wink:
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby Glufsen » 2008-03-27 21:28

Mattias: Japp det är ju en liten fördel, mina lagningar kanske inte är världens snyggaste men hellre det än att ha en spackelhög :wink: Eller ja spackelhög lär det väl nästan bli ändå, men det blir inga rosthål som plastas igen iaf...

Hittade en bild från projektets \"början\", tror det är max en vecka efter att jag hade släpat hem den:

Image

Tro det eller ej, men jag ångrar att jag sprängde isär den och började svetsa, hade ju varit roligare med ett rullande projekt :cry:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-04-19 20:27

Jahaja...Guess what. Mer svetsning :lol: Känns aningens repetivt att bara lägga ut rostlagningsbilder, men nu är det inte så fasligt långt kvar rent karossmässigt:

Slipaslipaslipa...

Image

SLIPASLIPASLIPA! GAAAAH! :evil:

Image

Ska göra samma sak på andra hjulhuset, sen ska aset pallas upp och hjulhus/tröskel ska lappas ihop...Möjligtvis stötdämparfästen också.

Image

Hjälper brorsan lite också med hans **** V4 :roll:

Image

Jag blir ägare till en pippigul Duett -61 om jag svetsar lite mer på hans spackelhög...Känns ju som en bra deal :?
Image

Glufsen

Re:

Postby Rogge » 2008-04-20 00:44

Glufsen wrote:
Image

tycker jag känner igen den där plåtbiten ;)

Image

Rogge

Postby Glufsen » 2008-04-28 18:15

Det börjar ta sig som mordbrännarn sa...Helgnöjet blev ett hjulhus.

Nämen oj, blev visst ett litet hål här.

Image

Plåtremsor, helsvetsning och lite primer brukar ju hjälpa mot sånt otyg.

Image

Hmmm...

Image

Nej...Bort med skiten.

Image

Knäckte till nytt och loppade dit, missade dock som synes en liten remsa i nederkant som fick lappas ihop.

Image

...jahapp.

Image

Kapelikap.

Image

Helsvetsat precis som resten av lagningarna i hjulhuset.

Image

För att bryta av lite mot svetsandet har jag även börjat grovspackla (med beteckning på GROV) bakändan...Verkar faktiskt som att det går att få fason på skiten.

Image

Hej o hå...Verkstan ser ut som ett bombnedslag.

Image

Nu jävlarimej är det bara rambalken på förarsidan,\"lite\" blästring och helsvetsning typ överallt kvar...Sen är bilen rostfri!

Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska ha kvar innerskärmarna eller ej. Lutar dock åt att dom ryker nästa helg...Hittade bra rör att staga upp med när jag städade häromdan också :wink:

Börjat kika lite på nya bromsdetaljer också, tillbockade bromsrör i motorutrymmet och sönderkexade bromssköldar bådar ju inte allt för gott :roll:
Image

Glufsen

Postby ulven » 2008-04-28 18:27

Blir ju bra!

Skönt när du har en rostfri bil! :)
ulven

Postby Rogge » 2008-04-28 20:50

härligt!

jag börjar närma mej det stadiet med nu :)

Rogge

Postby Glufsen » 2008-04-29 06:20

Mjo det känns lite småkonstigt faktiskt att börja fundera på något annat än rost när det gäller bilen :shock: Vettefasiken om jag inte ska plocka ner framvagnen och göra iordning den också när jag ändå är igång.
Image

Glufsen

Re:

Postby sqrewdsqriver » 2008-05-01 12:31

Glufsen wrote:Mjo det känns lite småkonstigt faktiskt att börja fundera på något annat än rost när det gäller bilen :shock: Vettefasiken om jag inte ska plocka ner framvagnen och göra iordning den också när jag ändå är igång.
bara att göra när flåset ligger på.
sqrewdsqriver

Postby Glufsen » 2008-05-13 06:46

Jahajapp...Svetsen tackade för sig i helgen, lyckades troligen bränna fast en bit tråd eller något mitt i slangpaketet :? Och nytt slangpaket är ju fanimej omöjligt att få tag på till en gammal Telwin... Hann dock precis laga klart förarsidans bakre domkraftsfäste så att man kanske kan våga sig på att palla upp aset någon gång.

Nåja, när saker går dåligt så brukar det ju hjälpa med att prima lite skit:

Image

:cry:

Image

Började gosa lite med det här också:

Image

Är sån där dryg \"mellan plåtar\" rost som blossar upp hela tiden, blir nog en rejäl omgång med blästern i skuffen.

Det var allt för den här gången...Svetsjävel :evil:
Image

Glufsen

Svets

Postby Robban » 2008-05-13 07:01

Slangpaket till en Telwin ska väl inte vara något problem? Jag kör själv med detta märke och det är ju bara att åka till en större järnhandel och köpa innanmätet för slangpaketet.

Mycket bra jobbat med bilen! Du ser inte ut att tröttna som de flesta gör.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Glufsen » 2008-05-31 21:04

Robban: Det verkar som det löser sig med slangpaketet. Kikade lite på det idag och upptäckte att det enda felet är att plastslangen som tråden löper genom är gammal/torr/igensatt, och det borde ju gå att skaffa någon annan plastslang ist för att köpa ett helt nytt slangpaket för en massa pengar :wink: Går nog att bonnmecka ihop på något sätt.

Annars så står det rätt still nu, har dock spacklat lite, slipat några svetsar osv...

Image

Halvsnodde \"lite\" täckfärg för några veckor sen när jag städade ur ett magasin, provmålade ena baljan mest på skoj...

Image

Men det var en riktigt trevlig färg faktiskt :) Gratis är gott!

Image

Bonusbild på ett designprojekt i skolan:

Image

Byggd av frigolit och PP100, grovt baserad på en 142. Ska fixa några smådetaljer typ som fälgar, rutor, karosslinjer/detaljer osv innan den är helt färdig...Den blev långt ifrån perfekt, men jag är ganska nöjd med stuket :)
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-06-17 22:29

Kanske inte något att uppdatera om, men...Fixade svetsen idag :D

Bonnmeck deluxé:

Image

Syns dåligt men jag drog den bästa slangen jag hitta utanför själva slangpaketet så att tråden kan löpa fritt...Och det funkar, rätt bra faktiskt. Svetsade klart bakre skärmkanten på passagerarsidan, vilket kändes bra eftersom den har bara suttit fastloppad i nästan ett år :? Får duga tills jag får tag i en bättre slang med rätt dimension.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-06-19 19:21

Färdigsvetsat och slipat på passagerarsidan:

Image

Slog sig faktiskt inte nämnvärt trots att det var rätt grova glipor jag la igen (5mm+ på sina ställen :roll: ), men sen kylde jag som fan tryckluft också...Men det blir ändå en del spackeljobb.

Image

Tog mod till mig och petade dit en dörr, och tamejfan...Den passade :)

Image

Vet att det är en liten glipa där, men det är faktiskt dörren som är lite kaiko ihoplappad/inte sitter helt hundra...Men den passade väldigt bra med tanke på hur mycket det är bytt/svetsat :wink:

Var allt för den här gången, trevlig midsommar på er!
Image

Glufsen

Postby Rogge » 2008-06-19 19:29

gott att se att du kommer vidare, jag hade lessnat för länge sen (o gjorde det med)

Rogge

Re:

Postby Glufsen » 2008-06-19 19:52

Rogge wrote:gott att se att du kommer vidare, jag hade lessnat för länge sen (o gjorde det med)

Min stora drivkraft är alla som har sagt att jag "aldrig kommer få ihop den där skitbilen". Så man kan väl säga att jag har något att bevisa, både för mig själv och andra...

Äääh än är det inte försent med den gröne Rogge :lol:
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-06-26 19:56

Jaha då har man börjat närma sig slutskedet i rostlagningen, och ett av de viktigaste/drygaste jobben på hela bilen..Den här balken:

Image

Inte helt purfärsk med andra ord. Det här är vad jag hann med idag med den.

Började (som vanligt) med att göra en kartongmall till första halvan av balken:

Image

Sen var det ju bara att knäcka till en U-profil efter mallen:

Image

Tryckte upp växellådsbalken lite snabbt så att man kunde ritsa av hålen.

Image

Tog upp hål och tänkte först bara svetsa dit muttrar direkt i plåten...Men jag tänkte efter lite och beslutade mig för att svetsa dit lite 2mm plåt innan så att det blir stabilt. Grundade lite mellan plåtarna så att det iaf är lite rostskydd där:

Image

...och efter ett tag såg det ut så här:

Image

Inte världens snyggaste svetsar direkt :roll: Men jag hoppas på att det håller och att balken passar utan problem...Kom inte åt att slipa rent heller så det blev till att blästra.

Smetade dit lite primer också:

Image

Resten av balkens insida målar jag sen...Tänkte nämligen göra såhär:

\"Längst upp\" på balken är plåten hyffsat frisk, så jag tänkte fästa den nya balken där. Sen så svetsar jag igen skarven mot golvet, kapar bort den mjuka/dåliga golvplåten ovanför balken, målar/rostskyddar så gott jag kan och lägger ny plåt ovanpå. Borde bli stabilt nog :roll:

Var allt för den här gången. Ska nog greja mer i helgen, men det här stressar jag mig inte igenom... För om det är något jag vill ska bli stabilt på bilen så är det den här balken :wink:

//Glufsen
Image

Glufsen

PreviousNext

Return to Showroom