Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Postby ulven » 2008-06-26 20:04

Vad bra det blir :!: :)

Nä det är ingen ide att stressa när du har gjort allt annat så bra !

Fint arbete gör du då iallafall :P
Image
ulven

Re:

Postby Glufsen » 2008-06-30 18:11

ulven wrote:Vad bra det blir :!: :)
Nä det är ingen ide att stressa när du har gjort allt annat så bra !

Fint arbete gör du då iallafall :P

Tack :)

Tog mig ett litet miniryck igår+idag...Sov över nära verkstan, gick och la mig ca. 01.30, men då hade lilla Kexhögen fått sig en ny rambalk ditpunktad också. Ursäkta för den extremt sunkiga kvalitén på bilderna, min k750i börjar bli lite sugen på att bli avrättad med slägga verkar det som...

Börjat stycka lite...

Image

Efter lite pill så passade balken hyffsat. Blir dock lite lappning som ni ser, men annars vore det ju inte en lagning av mig :hihi:

Image

Här har jag punktat dit skiten och konstaterat att växellådsbalken passade utan problem :shock: :thumbright: Det hade jag inte väntat mig.

Image

Då var det ju bara att yxa till nästa legobit:

Image

Den passade rätt hyffsat, skar ut nya "balkväggar" och punktade dit direkt.

Image

Dit med sista biten och sen var det stora mänger sömn som gällde.

Image

Sen idag tänkte jag helsvetsa hela alltet men allt gick åt helvete. Svetsen muppade sig som vanligt, jag fick en svetsloppa i örat, tappade saker hela tiden och ja...Skit helt enkelt. Så jag bättrade på och slipade ner en gammal lagning på främre rambalken så att det iaf blev något gjort...Nu slipper jag kräkas lite inombords varje gång jag går in i verkstan också.

Image

Bygg-din-egen-rambalk-kit säljes! Bättre begagnat.

Image

Blir mer tokerier i veckan, ska helsvetsa...Öööh allt :doh:
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby Rogge » 2008-06-30 18:26

ser bra ut, gillar din energi :)

har fler objekt att hämta om du vill svetsa mer sen ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-02 20:47

Rogge wrote:ser bra ut, gillar din energi :)

har fler objekt att hämta om du vill svetsa mer sen ;)

Hehe jadu, har också ett par kex-objekt på lur...Men den här ska bli klar först, en sak (bil) i taget vettu :wink:

Idag så helsvetsade jag balken, gick skitbra! Lite knepigt bara med min pundarsvets, man måste flytta den hela tiden för att mitt slangpaket "Bonnmeck Deluxe Edition" måste vara rakt...Menmen, nu är den svetsad iaf.

Har också fått tag i däck till Kexhögen, 15" 740 plåtisar med fräscha dubbdäck på. Dubben åker nog ur och fälgarna blir vita, alltid gillat vita plåtisar :)

Nu när balken är klar så är det följande kvar att göra karossmässigt:

* Svetsa igen småhål i golv och kaross.

* Lägga igen listhålen.

* Slipa plåtrent det som ska bli plåtrent samt slabba på ngn 2k grund på det...

* Blästra bort ytrost från dropplister, tak, "listhålsområden", fönsterramar och en rejäl blämma vid en vindrutetorkare.

* Slakta bort innerskärmarna och ersätta med rör STORT ??? Anledning: Ena skärmen är bytt nån gång och dåligt rostskyddad/dålig plåt. Har planer på värre motor i framtiden. Det blir lättare att komma åt vid meck mm. Nackdelarna är ju att det lär komma in mer smuts...Vad tycker ni? Ha kvar innerskärmarna eller ej?

* Bygga klart min jätteseriösa flipfront :roll:

* Måla, kitta, måla igen, spackla, slipa, slipa, slipa...Måla!
Image

Glufsen

Postby bonden racing » 2008-07-02 22:02

om du ska ha kvar innerskärmarna eller byta ut dom mot stag måste du själv avgöra. helt enkelt, ska bilen vara en bruksbil så är det nog dumt. bor man på landet är det säkert dumt :) men planerar man att mest köra på torrt väglag och itne så mkt på grusvägar så lär det ju inte vara några problem alls. fint jobb i övrigt! lycka till! :)
bonden racing

Postby NysoO » 2008-07-02 22:55

Tja du är ju mästaren av svets verkar det som. Går det inte att kombinera innerskärmar och rör på något sätt? Det är ju trots allt ganska dumt att skippa innerskärmar om du har planer på att köra med bilen ofta.
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby Glufsen » 2008-07-03 18:31

bonden: Jo det lär ju bli en hel del grusväg...Om jag får ihop skiten så är det klart att den ska brukas :twisted:

Nysoo: Har faktiskt tänkt på det där, en kompromiss vore ju att staga upp med rör och sen knäcka till några simpla skydd i aluplåt och skruva dit...Ska mäta lite och ta mig en rejäl funderare på om innerskärmarna skall få leva tillsvidare eller ej, har ju perfa rör liggandes :P

Grejat lite idag också:

Styckade upp lite hål i golvet, mest beroende på att \"ytrosten\" var gravrost... Då möttes man av en trevlig syn :mrgreen:

Image

Bara att svetsa igen...Känns som om jag gjort något liknande förut faktiskt, skumt som fan! Ihoplappningarna som även syns i bild SKA bättras på dom med.

Image

Rev bort lite dålig golvplåt också när jag ändå var i farten. Ska bättra på punktsvetsarna som balken sitter fast med också.

Image

Sen en nybörjarfråga :oops: Hur faen får man bort instrumentbrädan? Har skruvat bort alla skruvar utom två som sitter under rattstången som är helt omöjliga att få bort :? Kommer inte åt dom helt enkelt! Hur gör man? Hilfe hilfe!!
Image

Glufsen

Postby ulven » 2008-07-03 19:04

viewtopic.php?t=916&highlight=instrumentbr%E4da

Dom svaren fick jag när jag frågade :)
Image
ulven

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-03 19:42

ulven wrote:http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=916&highlight=instrumentbr%E4da

Dom svaren fick jag när jag frågade :)

Har lossat på allt som Anton beskrev, går att "rucka" på hela brädan :wink: Är ju bara två "osynliga" skruvar kvar som är helt omöjliga, går inte att komma åt...Jaja får väl tappa tålamodet och vinkelslipa ner skiten, bort måste den.
Image

Glufsen

Postby C Upp » 2008-07-03 20:56

Jag borrade ur dom där brytbultarna för att få loss min första instrumentbräda, först en liten borr för att få ett sikte för den andra, större borren (typ 10-12mm). Nästa gång så fick jag loss dom med en polygrip runt den lilla kanten längst ut. Men jag skulle rekomendera borrmaskin för att spara tid. Nya brytbultar finns visst att köpa på Volvo.
C Upp

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-03 21:11

C Upp wrote:Jag borrade ur dom där brytbultarna för att få loss min första instrumentbräda, först en liten borr för att få ett sikte för den andra, större borren (typ 10-12mm). Nästa gång så fick jag loss dom med en polygrip runt den lilla kanten längst ut. Men jag skulle rekomendera borrmaskin för att spara tid. Nya brytbultar finns visst att köpa på Volvo.

Ok, tack! Blir till att borra/slipa bort dom imorrn då om inte polygripen biter...Jävligt knepig konstruktion tycker jag, en instrumentbräda ska väl ändå gå att ta bort utan större problem :?
Image

Glufsen

Postby ulven » 2008-07-03 21:46

Ta gärna nått kort på dom dära brytbultarna och även hur du fick lös dom.

Vore bra om nån annan kanske undrar?

tex jag :)
Image
ulven

Postby bodda » 2008-07-04 01:34

det går att knacka loss dom också med en

körnare. gör först ett märke i kanten på bulten

sen knackar du den åt sidan åt det hållet som skruven

skruvas loss, vanligtvis åt höger

så brukar dom lossa

:lol:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Hasse63 » 2008-07-04 12:43

Ta en liten huggmejlel och tvinga den att gänga upp, då de är lösa går det med en tång
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby ulven » 2008-07-04 18:57

Det lät ju enkelt :!: :)
Image
ulven

Postby Glufsen » 2008-07-04 19:52

Två jack med 1mm kapskiva, sen var det bara att skruva ur med mejsel!

Image

Kapade upp lite mer och rensade balken så gott det gick från skräp, slipade/tvättade rent lite och la på några lager primer. Känns gött att iaf ha lite färg där, ska dränkas med tunnflytande rostskydd sen också.

Image

VRÅÅÅL! MRÖÖÖH! JÄVLA SKIT FAN *slit* *ryck* HELVETE! *knips knips ryck* Aaaah... Guuu va' underbart det ska bli att koppla in allt skit sen igen.

Image

Våldade bort ena torkarn också och började slipa lite lätt på rosten därunder, behövs kluttas i lite svets innan blästring.

Image

Imorrn så planerar jag att lägga i plåt ovanför balken, sen så behöver verkstan en rejäl storstädning.

Image

//Glufsen
Image

Glufsen

Postby ulven » 2008-07-05 14:11

Det börjar bli svårt att hitta rost på den där nu :P :!:
Image
ulven

Re:

Postby Glufsen » 2008-07-05 17:46

ulven wrote:Det börjar bli svårt att hitta rost på den där nu :P :!:

Det går faktiskt fortfarande relativt lätt :? Men...Nog tror jag att den är rostfriare än en hel del andra 140is som rullar i trafik, balkjäveln jag lagade upp var ju den sista "besiktningsrosten". Och det känns ju faktiskt jävligt bra :D

Blev dock ingen svetsning idag, varken tid eller ork...Men jag klippte till golvbiten och passade in den så i veckan blire nog till att lägga igen så mycket jag hinner, vill ju börja måla 8) Råkade dock dra på mig en 500:- 740 -89 idag så den lär tyvärr sno en del tid från 142, det är fan att man inte kan tacka nej till billiga skitVolvos :roll:

Over and out.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-07-07 18:32

Svetsade klart förargolvet idag...Fan va gött att slippa tänka på mina tattarlagningar som satt där förut, nu är det ordentligt gjort om jag får säga det själv.

Började med att svetsa på golvbiten, men började ganska snart störa mig på rosten ovanför domkraftsfästet...Och efter ett tag såg det ut så här:

Image

La i lite 1.5mm plåt vid \"sidorna\" av fästet och brände fast, kändes liite stabilare än typ...6-7st 39 år gamla skitrostiga punktsvetsar som höll fast lövtunn plåt. Svetsade klart allt efter det, var lite smådrygt iom att det spottade och fräste/blev skitfula svetsar på vissa ställen trots att det var ordentligt avslipat :? Seg galvanisering eller nåt...Tillslut blev det en hyffsad svets runtom iaf.

Image

Jag tror förövrigt att jag börjar se ljuset i slutet av tunneln... På rostlagningsfronten iaf :lol:
Image

Glufsen

Re:

Postby ulven » 2008-07-07 19:21

ulven wrote: Råkade dock dra på mig en 500:- 740 -89 idag så den lär tyvärr sno en del tid från 142, det är fan att man inte kan tacka nej till billiga skitVolvos :roll:

Åhå stadig motor i den, om det är orginalmotorn :)

Lyft över den i 140in :roll: :wink:
Image
ulven

PreviousNext

Return to Showroom