Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Postby Epsi » 2009-05-18 22:17

Det var en gång en lycklig Laura 1971. Hon hade just hämtat ut sin nya bil, en pärlgrå volvo 142L ifrån handlaren i hissingsbacka i göteborg. Bilen gav henne 1300 mils problemfritt ägande tack vare den 2 åriga Pvgarantin innan hon 1973 sålde bilen vidare till Bertil. Bertil var stolt över sin bil och utrustade den en månad efter inköpet med en ny bilradio som han köppte på sibas radio och vinyldisk. Desutom köpte han en överdragsklädsel som matschade bilens begie orginalinedning mycket väl. Tack vare den och gummimattan som var så lätt att torka av utgjorde bilen det närapå ultimata transportmedelet för Bertil med familj ända fram tills 2000 när Bertils fru tyvär gick bort och Bertil själv vid 89 års ålder ansåg sig vara för gammal för att manövrera den tungstyrda bilen. Dock fick den stå kvar i sitt kallgarage och användes av Bertils dotter när hon handlade åt honom en gång i veckan, bilen gick ju trots allt igenom besiktningen år efter år med bromsarna bak som enda anmärkning. En januarimorgon 2008 somnade tillslut Bertil in för sista gången i sitt hem 96 år gammal. Och där kunde Bertils gamla bil ha fått sluta sin livshistoria den med, ty döttrarna beslutade att skrota den gamla bilen som saknade allt det där en bil "måste" ha. Då bilen nu stått still i 3 månader och inte ville starta ringdes skrotens bilhämtare in, bilen drogs upp på flaket och spändes fast allt var klart för avfärd förutom en liten detalj, att skriva under ägarpapprerna. Tack vare att Bertils döttrar som även dom var i 65 årsåldern var såpas osäkra och kände att dom ville skriva ett riktigt köpekontrakt med skrotningsfirman dröjde det några minuter. Lyckligtvis var det precis i det ögonblicket grannpojken kom åkande förbi.

Det är jag som är grannpojken och jag tjatade mig till att få köpa loss bilen istället för att skicka bilen till skrot. Lyckligtvis är det pengar som styr både skrotgubbar och gamla tanter kan man ju säga så här i efterhand.. Skrotgubben lossade bilen ifrån flaket medans jag sprang och hämtade ett vettigt bilbatteri och vipps, efter att ha sugit fram lite soppa till förgasaren startade den på en gång.
Eftersom jag då hade varken fylt 18 eller hade körkort fick bilen stå still i två månader till innan sådana saker var avklarat. Under tiden passade jag på att lyfta på topplocket och sota ur det, mycket välbehövligt vill jag lova. Gjorde en service på den med med olja, filter, stift brytare, fördelarlock och rotor och ny rem sedan var den "klar".
Sedan kom körkortet och då var det högre prioritet på att köra än att meka vilket tillsammans med en oförsiktig körstil ledde till att bilen idag inte är speciellt mycket att hurra för se bilder nedan.

Det enda jag har gjort i reprationsväg var att byta ett bromsrör, fälgar och ett förgasarmembran i övrigt har jag som sagt bara kört, jämför bilderna på hur hög den var vid inköpet gentimot hur den är nu, det är samma fjädrar, bara lite mer utmattade....
Epsi

Re: Albins 142 - 71

Postby Epsi » 2009-05-18 22:22

Image
Så här såg den ut när jag köppte den. Rejäla fästen till nummerplåten i 4 mm rostfritt plattjärn. Bertil var profisionel svetsare, har svetsat i dom flesta av sveriges vattenkraftverk...

Image

Image
Epsi

Postby Epsi » 2009-05-18 22:34

Image
Här är en bild ifrån när jag lyfte på toppen. Var på gång att byta kylare med, men visade sig att den nya jag fått tag på var av fel årsmodell, så jag kör med samma som på bilden. Trasiga fästen och läcker lite men de är ju bara å fylla på då å då...

Image
Just det föresten, jag har faktist bytt länkarm på den, den gamla ville inte vara med längre...

Image så här såg den ut i höstas... Kortet taget någon gång i november/december. Jag körde bilen fram tills den 12 oktober 2008. Efter att jag startade den en gång när den var mellanvarm lät den som den skruit men blev tyst efter 15 sekunder, jag köre hem den, parkerade lyfte av batteripolen och sedan dess har den stått på samma plats. Hade ingen ork, lust, pengar eller plats att göra något åt saken, desutom hade jag precis fått en 745a att köra med så behovet fanns inte heller.
Epsi

Postby Epsi » 2009-05-18 22:56

Eftersom jag inte har någon plats att varken förvara delar eller erktyg på fick 140n inhysa det mesta efter en tid.
Image

Motorn som fått släppa ifrån sig sin förgasare då en vän behövde en till sin båt. Dock bara på lån...Image

Och det är som sagt så här som den står, jag fick byta hjul efter att luften gått ur dom andra och grannarna började ringa gatukontoret och polisen...
Image

Så vad fan lägger jag ut det här nu för då?

1, Jag har fått dåligt samvete av att se den i det skicket den är i
2, Det vankas sommar och vad vore en sommar utan 140?
3, Det verkar som jag ska flytta 80 mil norröver till hösten pga universitet och då kan den inte stå där den står.
4, Jag har fått några surt förvärvade slantar över som är öronmärkta för denna bilen
5, Bevisa för folk runtomkring att bilen faktist har den potential som jag tjatar om jämt men aldrig utnytjar.

Vad är det som ska göras då?
Oj, detta får nog bli en preliminär lista, kommer definitivt plocka på sig en hel del.....
Prioritetsordning just nu:
1 Huvudbromscylinder + servo (kontrol/byta?)
2 Bakre bromsok (renovering)
3 Ordna en någorlunda komplett förgasare
4 Byta bussningen till hjälpstyrsnäckan
5 Byta bussningar till undre länkarmarna
6 Byta fjädrar
7 Byta stötdämpare
8 Göra nya fästen för bakre sido bälten
9 Byta ventiltätningar för 4ans cylinder

Det är en början på en lååång resa mot en fin bil, som tur är är det förhålandevis lite rost i själva karrossen, men som vanligt är framskärmarna rötna.

Dyker det upp något jag verkar behöva i den här tråden som du har liggande så får du gärna PM:a mig! :!:
Epsi

Postby Glufsen » 2009-05-19 09:08

Riktigt trevlig och intressant bil med kul bakgrundshistoria! Vi sitter lite i samma sits du och jag, har också en 142 står som jag har riktigt dåligt samvete över. Men det är så det är med bilar :wink:

//Glufsen
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby Anton » 2009-05-19 18:56

Vad fint att du räddade den så den inte gick skrotdöden till mötes. Kul att du börjat fixa till den! :) Ta det lite efterhand, börja med drivlinan och rost som besiktningen anmärker på så du har den rullande. Då är det lättare att uppbringa den där orken att fixa till resten. Sedan brukar en riktig städning av kupén göra att inspirationen rinner till! :) Lycka till!
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Epsi » 2009-05-19 22:35

Fick några timmar över idag så jag åkte och hämtade min förgasare igen, monterade den , sög upp lite soppa och vred på nyckeln. motorn startade efter 2 varv på starten och gick efter det som en klocka. Tyvär har jag slarvat bort gasstaget men det löser sig, bara att börja städa.. inga konstiga läten ur motorn iaf denna gången.

När jag ändå var i farten lossade jag huvudbromscylindern. Tror det får bli en ny/begagnad sådan, 3 mm slam i botten på behållaren och ingen bromsvätska samt tydliga spår av läckage på servot... Någon som har en vettig begagnad? Passar en 240 cylinder?

Vad är det för skillnad på ATG cylindern och Girling? bilderna mekonomen har på dom olika verkar likadana förutom färgen... och så skiljer det i pris ca 600 kr. Vet att mina bgomsok är Girling iaf, ifall allt ska höra till samma. någon som vet?
Epsi

Postby Rogge » 2009-05-19 22:55

Epsi wrote:När jag ändå var i farten lossade jag huvudbromscylindern. Tror det får bli en ny/begagnad sådan, 3 mm slam i botten på behållaren och ingen bromsvätska samt tydliga spår av läckage på servot... Någon som har en vettig begagnad? Passar en 240 cylinder?

behållaren kan du lätt diska ur med vanligt diskmedel. och det går även att renovera cylindern om man vill, då du vet att den funkar ihop med resten. kan dock va lite bökigt.

en bil med potensial! lycka till! :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Epsi » 2009-05-19 23:06

Tackar för peppingen! :D

En repsats verkar ju inte spec dyr, och jag har tillgång till horningsverktyg. Det kanske är värt att göra ett försök då.. Lika bra att Pilla isär den då kanske..
Några tips innan jag börjar? (om en kvart)
Epsi

Postby Rogge » 2009-05-19 23:13

tja, standard tipset när man skruvar isär nått (har jag lärt mej den hårda vägen) är att ta det lugnt o komma ihåg/dokumentera hur det ska sitta ihop sen :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Epsi » 2009-05-19 23:58

Kameran står bervid;)

Dock kändes det här relativt enkelt, enbart kolvarna i sig att plocka i sär kvar, om det ens behövs.
Blir repsats på denna, loppet såg fin ut innutiförutom på ett ställe, kan dock vara bara vanlig smuts som fastnat. ska rengöra ordentligt i morgon.

Kikat på repsatser. Motoroldies har en för 165 kr "för ATE , stomskruv ovansida"
ekonomen har samma beskrivning men några kronor till. men jag får för mig att stoppskruven är kännetecknet på dom två olika? Detta skulle betyda att jag har girling ok men ATE cylinder? Hur troligt är det ens att det är olika i dom olika cylindrarna?

Snabba svar uppskattas då jag hoppas kunna beställa under morgondagen.
Epsi

Postby Epsi » 2009-05-25 22:56

Så där, idag var det dags för provtur och med facit i hand, usch vad jag saknar den här bilen...

I helgen hände lite saker, huvudbromscylindern fick nya packningar och slipades till på insidan med hemmabygd honings-sandpapper-pinne-grunka. monterade tilbaka den på bilen fylde upp behållaren och luftade vid bromskraftsfördelaren och vänster framhjul så nu har jag tillräckligt bra bromsar för att köra till borås (där jag kan låna garage med verktyg+lift)

Gas-staget hittade jag i stora lådan märkt "saker som inte får tappas bort"

Bilen blev lite mer urstädad så nu går de å sitta i den utan bekymmer iaf.

Har även handlat lite grejer, en liten flaska förgasarolja, schampo, karosserikitt, främre bromsbelägg, tändstift för totalt 350 kr... Mer hade inte Micro på lager tyvär. Dom har just gått i konken så 50 % rabatt på allt, inte en helt dålig affär:P

Har dessutom shoppat ny bussning till hjälpstyrsnäckan (måste man ta ner hela snäckan för att byta denna?) och bussningar till undre länkarmarna.

Så mycket mer har inte hänt rent konkret, men jag har börjat fundera på å renovera stolarna jag har själv, dra nya stolsband och sy upp en egen klädsel till båda framstolarna iaf. Hur svårt kan detta vara på en skala? Mina sykunskaper sträcker sig till hemslöjden i nian då jag skulle brodera in "Bra karl reder sig själv" på nån tygbit och de gick la bra förutom att jag stavade fel....

Just nu är det lite stressigt eftersom jag tar studenten på torsdag så jag hinner inte göra så mycket men jag försöker så gott det går :)
Epsi

Postby volvo 142 1971 » 2009-05-26 19:54

va roligt att se en till pärlgrå 142 har en likadan själv :D
lyckatill med renoveringen
volvo 142 1971

Postby Långspaken » 2009-05-27 15:24

Epsi wrote:

Har dessutom shoppat ny bussning till hjälpstyrsnäckan (måste man ta ner hela snäckan för att byta denna?) och bussningar till undre länkarmarna.

Ta bort styrstagen.
Bussningen sitter i hjälpstyrarmen.
Lossa den stora muttern under hjälpstyrarmen så glider
den ner. Om armen tar emot lossar du några millimeter
på de tre skruvarna som håller hjälpstyrsnäckan på plats
så ramlar den ner.
Styrtappen på h-snäckan kan vara sliten. Då blir det glapp
även med ny bussning. Fetta in innan återmontering.
Medlemsnr: 341
Långspaken

Postby Epsi » 2009-05-29 19:09

Mer shopping denna gång en framskärm modell ej rostig. Tyvär fel kant, den nya är en med låg kant och dom på bilen höga. så under sökes finns nu antingen rostfri lågkantad vänster fram eller två högkantade i bra skick. I sånna fall är även lågkantaren till salu men de får bli om ett tag i så fall.
Bilen i sig är ju en 71 så rent modellmässigt hade det ju passat med båda:)

Vad gäller stolarna jag pratade om förut har det gått lite framåt, stumparna av stolsbanden som fans kvar är ersatta med prima biltema cykelslang och det verkar fungera jäkligt bra. Ska bara försöka hitta på något med stolsklädseln också. Tänkte även ta några bilder på hur jag gjort när jag ger mig på stol nr två :)

Just nu står bilen med röven i vädret och väntar på att jag ska ge mig på å lossa på dom bakre oken vars bultar är i princip runda och mår allt annat än bra, gott om rost med. För ändamålet har jag köppt in en liten gasolbrännare som man tydligen ska använda för att flambera mat med men jag ressonerar att blå låga är blå låga och borde således fungera till att värma loss 4 bultar.

Jag får tacka för arbetsbeskrivningen Långspaken ska ge mig i kast med den så fort bromsarna lirar som dom ska :)

Tog studenten igår och mår därefter idag så just nu har inget händt förutom förberedelser då, ska som sagt försöka få fram lite bilder på utfört arbete innom snar framtid :)
Epsi

Postby Epsi » 2009-07-07 22:05

Vad har hänt?

Jo, jag har börjat jobba, tyvär jobbar jag lite väl mycket, 16 timmar om dygnet ganska exakt så jag har inte riktigt hunnit med bilen på sista tiden. ingen av bilarna för att vara exakt. Min brukshäck (745an tidigare nämnd) är död, v-låderas á la grande. Har låtit dåligt länge och nu nöp den ihopp när jag låg i ungefär 130 på väg hem från borås. kardanbultarna gillade inte det plötsliga stoppet och släppte ifrån lådans medbrinngare och slog upp ett hål i kardantunneln. och 740 ska vara en driftsäker bil säger dom^^ aja, detta har inneburit att jag inte haft någon bil å köra med, iaf på pappret. flytade över batteriet till 142an och kör nu till jobbet i den. lika spännande varje morgon. ska hämta en mercedesdiesel i helgen så 142an får stå still igen, egentligen är den trots allt trafikfarlig på alla sätt och vis samt att jag behöver mitt körkort i jobbet så det känns säkrast så.
tyvär dog min tankmätare i förrgår och efter en snabb felsökning visar det sig att spolen i tankarmaturen är kass. Lindningen runt den lilla träbrickan är av.

Någon som har en armatur liggandes?

Eller är de värt å försöka sig på att linda om spolen? ska det vara specialtråd för detta?

Vidare kan jag medela att det INTE gick att värma loss bultarna till bakre oken med biltemas matflamberingsbrännare, duger dock utmärkt till att tända ciggaretter samt värma underedsmassa med. Jag ska få en ledig helg över här snart har jag tänkt och göra ett riktigt försök med en redig gassvets.

Efter nästa löning ska jag lägga en beställning på delar genom jobbet på eu-bildelar, fjädrar, främre stötdämpare, bromsslangar bland annat. sänkningssatsen verkar vara samma som KG trimning säljer och jag funderar på ifall man bör köpa kortare fjädrar eller om org-lägnd duger bra? bilen blir ju ändå 30 mm lägre så kanske?
En fördel verkar vara att Eu-bildear verkar sälja sänkningssatser med bakfjädrar som är koniska i båda ändar så man slipper konverteringssatsen...
Epsi

Postby Volvo142GT » 2009-07-11 12:49

Jobbar du på EU delar i Göteborg eller i Lerum? Känner du till Daniel som jobbar i Lerum?
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby Epsi » 2009-07-12 12:55

Nej jag jobbar inte på EU, jobbar på en peggaverkstad som har avtal med EU som gör att vi får bra priser på sakerna. Jag i min tur får köpa sakerna för verkstadens inköpspris + moms. Men några killar på EU känner jag inte :)
Epsi

Postby Epsi » 2009-08-17 00:20

Ska vi se, I helgen hände faktist något:
Drog ny el till tutan, bytte bakre ok, slangar, bromsrör bromsklotsar, hjälpstyrarmsbussning. samt justerade handbroms, ljusbilden, lite hjulvinklar, högerdörrens låskista, backspeglarnas position på dörren,tomgången. Desutom monterades bälten bak, antennfot, dörrstopp, innerhandtagen på dörrarna.
Tyvär blev ett bälte lite varmt när jag svetsade så jag får hoppas att bessmannen inte drar för hårt i det... dessutom upptäcktes det att vattenpumpen är soppslut, sprutar (ja sprutar, inte droppar) ifrån det där hålet på undersidan som talar om när de kommer vaten in till lagret.

Besiktning på onsdag. Kvar att göra är att fästa undre vänstra länkarmens inre bult/stång med en svetsloppa på muttern/byta stång, klegga lite avgaspasta på topplocket samt sätta i baksätet. bör kanske lufta lite mer på primärkretsen fram också. sen är det "klart"
Epsi

Postby Epsi » 2009-08-24 19:14

Tänkte bara medela att bilen gick igenom med blankt papper, inte en anmärkning, inte ett bra att veta, ingeting.. Seriös besiktningsmann detta.
På väg till bilprovningen började den läcka lite mer vatten än den gjorde innan vatten, när jag var framme sprutade det vatten ur vattenpumpen i samma takt man hälde på. På grund av uppståndelsen kring vattenläckan glömde jag paniklösa grejerna jag planerat göra på parkeringen (batterifastsättning+vakuumslang för vevhusventilationen).
Minutrarna innan jag kallades in kom vi på att ett tomt kylsystem kan inte läcka, sagt och gjort, lossade nedre kylarslangen å lät vattnet rinna ur, satte tillbaka slangen och körde in. Inte en droppe under hela bilen :)

Besiktningsmannen lade inte ens handen på batteriet, rykte inte i något bälte, märkte inte avgasläckaget vid grenröret (vilket visades på avgasmätaren som viss procent syre vilket i sin tur gjorde att procenten co hamnade på 4,9 i stället för 6 som den gjorde på jobbet två dagar innan). Att bakre skivorna är skeva som tusan och beläggen bak slut var tydligen inte heller värt att lägga märke till och inte heller att stötdämpare + fjädrar är soppslut, samtliga hjul är för breda för bilen och därmed inte tillåtna. det mest häpnandsväckande av allt tycker jag ändå var att han missade ett bromsrör. Höger fram så är mein bromssköld borta, och i den sitter bromsslang-bromsrör skarven fast. Kikade man på hur det såg ut så såg man ganska snabbt att röret inte låg som det skulle, mitt i mellan genomslagsgummi och ytan gummit slår emot.

Idag på väg hem ifrån jobbet så tog jag kurvan över en broskarv lite hårdare än som var lämpligt, gummit slog igenom och vid nästa inbromsning drog bilen "märkbart" åt vänster. Mycket riktigt, gummit hade slagit igenom, klämt till röret och på så vis bildat en finfin strypning...

"Nybesiktigad bil säljes" Är inte ett argument som säger särskilt mycket längre :/

Aja, i kväll har jag iaf konat lite rör, tyvär inga bilder denna gången heller då min kamera ligger i en flyttlåda i östersund. Jag flyttar jobbar nu fram tills på fredag, packar de sista å så på lördagen och åker upp på söndagen. Då ska jag förhoppningsvis ha hunnit byta vattenpump iaf sen är de bara på å hoppas bilskrället håller ihopp 83 mil med tung packning:)
Epsi

Next

Return to Showroom