Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Postby Epsi » 2010-04-14 22:12

Det går väldigt sakta men det går frammåt, För varje fel jag fixar dyker det upp ett nytt...

Just nu är det brytaren som ställer till det för mig, själva plattan som brytaren skruvas i far ikring som en vante. Jag begrep inte varför och det började regna å blåsa när jag kikade på det idag så ska undersöka närmare i morgon/helgen. Hade dock en gammal fördelare liggandes lös hemma som jag skruvade isär för att försöka få nån klarhet i vad som kunde vara fel och jag är nu ganska säker på att kulan/metallblecket som håller kulan på plats är försvunnen på något mystiskt sätt... detta gör att plattan som brytaren sitter i blir "justerbar" och lever sitt eget liv men allt annat än konstant brytaravstånd som följd.

Jag tycker mig även ha ett relativt stort glapp axiellt på fördelarens axel, är det något man kan göra nått åt eller ska dom glappa i den ledden? sitter det något sepparat lager för detta eller är det kamaxel/fördelardrevet som är slitet?

Måste även passa på att säga att Bilbolaget i östersund (lokala volvohandlaren) har slagit mig med häpnad, var där å köpte några småsaker till en v70 och när jag fått det jag skulle ha så frågar reservdelsmannen om det var något mer jag behövde. Jag svarade mest på skämt att

- Jovisst behövde jag mer saker, tätningar till insprutarna på en 144 gl men något sådant har du väll inte på lager?
- Hmm, vet du vad du har för insprutningssystem? svarade han samtidigt som han böjde sig ner och plockade fram en gammal gulnad pärm under disken.
30 sekunder senare räcker han över pärmen uppslagen med en sprängskiss över D-jetronicsystemet. Efter att ha pekat på vilka saker jag är ute efter och en snabb sökning i datorn så visar det sig att han visst har sakerna på lagret.
När jag fått tätningarna och betalat så frågar han tom om jag vill ha en kopia ur pärmen.

Jag trodde faktist aldrig att jag skulle få uppleva att gå till en volvohandlare och köpa saker till en så här pass gammal bil, har försökt i göteborg några gånger men det har knappt gått att få tag på saker till betydligt modernare bilar änsinggång. Och här var det raka motsatsen, dels har dom sakerna jag är ute efter på lager, bara det är ju förvånande, att dom dessutom har kvar volvos gamla reservdelskataloger är ju lite speciellt. Att nämnda katalog stod under disken och inte inne på något dammigt lager eller arkiv är i mina ögon en mindre sensation!

It made my day!
Epsi

Postby Epsi » 2010-10-01 21:39

Jag har inte gett upp! Även om jag börjar bli förbannat trött på alla motgångar, är det inte brytare så är det någon som snor strålkastarna... Jag blev faktiskt så trött att jag skrapade ihop lite slantar och tänkte att nu jävlar ska jag köpa mig en vettig ungdomsbil som är både kul och ekonomisk, en japansk gtibil, rätt modell dök upp på blocket och jag blev glad i hågen, annonsen var 5 timmar gammal men ändå var bilen såld när jag ringde. I min djupa depression kunde jag inte göra annat än å söka efter några andra intressanta modeller och när jag nu för en gångs skull hade alldeles för mycket pengar på fickan så gick de ju som de gick. Kort och gott, jag tröstköppte mig en Express!
Precis som sedanarn är den pärlgrå, har samma fullständigt värdelösa buddgetinredning i brun galon och ljusbrun textil. Den är även rostig på sina ställen men inte hopplös, innan besiktning är det troligtvis bara lite i en tröskel som behöver svetsas. Däremot behöver den en bromsgenomgång vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att senaste besiktningen var 2000 och därefter har den stått still i ett fallfärdigt skjul. Motorn i sig verkar oförskämt frisk för sina 39k mil, för att få igång den krävdes nya tändkablar, fördelarlock och rotor. Därutöver startades den först på en dunk soppa kopplad till soppapumpen. Efter varmkörning kördes bilen de långa 200 metrarna till närmsta mack där den fick 16 liter nytt bränsle i tanken och återställning av soppaledningen. Körde 12 mil hem idag och det klarade den galant, om än att den lät lite då avgassystemet är mindre bra.
Ska försöka få upp en bild innom snar framtid, men morgondagen deddikeras åt bromsjobb.
Epsi

Postby Lex » 2010-10-02 18:17

Det låter dom det var -71:an i Kälarne du köpte...
Ser fram emot bilder på bilen!
Image
145 Express -73
Lex

Postby Volvo142GT » 2010-10-03 08:27

Vadå någon som snor strålkastarna? Är det verkligen värt besväret sno dem istället för köpa nytt :evil: ? Helt otroligt, lider med dig!
Men som Lex sa ser vi fram emot bilder på nya förvärvet!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby skanke » 2010-10-03 21:48

Vadå någon som snor strålkastarna?

Kanske pundare som varit i farten. En del av dom jobbar inte alltid helt logiskt.
skanke

Postby Epsi » 2010-10-03 22:04

Någon har varit på 142an flertalet gånger, snott backspeglar och slangat soppa, lekt rövare med cdspelaren och plockat strålkastarna. Har mina aningar om vilka det är men utan bevis....

Lex har helt rätt i att det var i kälarne den stod. Säljaren var en 65åring vars far köpt bilen ifrån en konkursförvaltare för många år sedan. Jag vet inte om det var företaget som gick i konkurs som köppte bilen ny i vadstena men någon gång under årens gång skall den ha använts till att köra röjsågar och utrustning för att rensa kring kraftledningar om jag förstod gubben rätt. Har ännu inte gått igenom den bunt med papper som följde med bilen mer än att ja lade märke till en instruktionsbok och en fullstämplad servicebok.

Angående bilen som sådan, ALLT verkar gå att laga med en smörjkanna. Allt förutom bromsarna det vill säga, har spenderat helgen med att dra lite nya bromsrör, motionerat upp ok och bytt huvudbromscylinder. För den intresserade kan det nämnas att det sitter ATE ok runt om och att huvudbromscylindern var av typen med stoppskruv på sidan.J ag misstänker att det är samma ok som monterades på fabrik. Huvudbromscylindern byttes i förebyggande syfte till en med stoppskruv i ovankant (som det är betydligt enklare att finna repsatser till) som behändigt nog är nyrenoverad. Gamla packningar och ny bromsvätska har jag dåliga erfarenheter av, detsamma gäller gamla slangar så dessa skall processen göras kort med men det skjuts en månad eller så på framtiden.
Egentligen borde även alla ok renoveras/bytas då dammaskerna är dåliga. Eventuellt renoverar jag oken jag har kvar ifrån 144an och byter men jag får klura på denna karamellen en stund till.

Rost då undrar säkerligen någon, och ja, det finns det ju sin beskärda del av, ser egentligen inte så farligt ut men hur det kommer se ut när man väl börjar riva i det kan bli "spännande". Akut är dock bara vänster fram runt en plastplugg där någon tidigare har "lagat" med plast. Därefter står höger fram domkraftsfäste på tur, själva balken är fin men golvplåten ovanför är lite väl tunn. Mer kommer säkerligen komma fram ju mer av underredsmassan man river ner. Trösklar och baljor är dock bytta någon gång strax innan den ställdes så där blir det troligtvis bara att slipa ner och lägga på lite ny färg.

Jag skrev tidigare att avgassystemet inte var det bästa. Jag hade fel, det saknas bara en mutter för att skruva fast avgassystemet i grenröret. Att få dit en mutter kan bli spännande med tanke på hur pinnbultarna ser ut men skam den som ger sig...

Kommande planer efter bromsar och svetsjobb blir att montera de svarta dörrsidorna ifrån 144an samt fixa förardörrens fönsterhissmekanism som rostat sönder. Nya framskärmar med låg kant har jag hittat i grannens "bra att ha hög".. Förstärkta kombifjädrar bak och sänkfjädrar fram tror jag hade blivit snyggt, speciellt med breddade orginalplåtisar. Fast såna här funderingar är väll kanske lite mer i andra änden av upprustningen....

Bilder var det ja, den första är när vi fått igång maskin och just kört ut den ur skjulet där den stått de sista 7 åren.
Image

Så här såg det ut inuti, hemmabyggd mittkonsoll som skall ur mycket snart. Stolarna är tydligen omklädda någon gång tidigare men tyget är som synes helt slut i alla fall. Dock är stolsbanden utbytta emot den fjädrade stålmattan vilket jag är väldigt glad över. Precis som på 142an är det likadana stolar på förar som passagerarsidan så jag gissar på att det var standard på basmodellerna? Dörrsidorna är fina förutom vänster bak som har en reva men dom skall ändå bort. Diariebrunt är inte snyggt, har aldrig varit och kommer aldrig bli det heller.

Image

Här var några av "på köpet" prylarna som följde med. Den observante lägger märke till den svarte lådan i taket. Jag är ganska säker på att det är en högtalare men har inte kollat så noga på det. Tyvär har någon dumstrut bultat den med fyra bultar rakt igenom taket...

Image

Under huven är det ovanligt lite olja tycker jag, om det betyder att tidigare ägare har hållt koll på ventilkåpspackningen eller det helt enkelt är så att maskin gått utan olja i alla år låter jag vara osagt. Innerskärmarna är som synes lagade i samma veva som trösklar och baljorna.
Image

Det var väll allt för denna gången :mrgreen:
Epsi

Postby Amarace » 2010-10-03 22:23

Kul objekt :)

Vill ha en äldre Express också (70-71, el möjligen en 72), men nån dag så. Hade en 73:a, men då jag inte gillar 73 och 74 så sålde jag den till Lex här på forumet.
Amarace

Postby skanke » 2010-10-03 22:28

Såg ovanligt frisk ut för att vara en Express :o

Gillar man Expresser och är ute efter en sådan får man verkligen kämpa i motvind i dubbel bemärkelse. Dels är dom inte speciellt vanliga och dels är ofta det man ser till salu så dåligt att man inte ens vill ta emot det ens om man skulle få det gratis. Men du verkar ha haft tur och hittat ett (som det ser ut) riktigt vettigt ämne. Känns som att det är möjligt att fåtill en fin bil utav den.

Men skall du verkligen slänga ut mittkonsollen, den är ju asfrän :lol:
skanke

Postby Epsi » 2010-10-03 22:41

Vad brukar vara mest sletet på expresserna? är det inredningen eller är det plåten i golvet? Känner till en till (dock 73 års modell) som är äcklig inuti men verkar ganska okey i plåten. Står skriven på ett avregistrerat företag så vem som är ägaren vette tusan :?

Jo jag är helnöjd, speciellt för priset jag gav. Känslan av att jag enkelt får tillbaka pengarna jag hittills lagt ut på den gör livet också enklare.

Är det förresten samma baksäte som i de vanliga 145orna?

Mittkonsollen är allt annat än snygg :P Riktigt äcklig och möglig efter alla år.. Blir att sätta in en Volvo orginalkonsoll i stället :)

Amarace, är det samma bil i din signaturbild som på lex signaturbild?:O
Epsi

Postby Amarace » 2010-10-04 01:22

Jepp, samma, men lite finare på hans :) Sålde den som ett objekt, som ändå var relativt ok som grund.

Det är likadant baksäte som i en vanlig 145, men du måste ju fixa för träribborna om du ska byta.

Edit, min/Lex såg ut såhär då jag hade den:
http://www.amarace.se/_pub/bilar_aktuella/express.jpg
Amarace

Postby Lex » 2010-10-05 21:55

Jag tycker att det mesta brukar vara slitet på Express-bilarna,men det är inte så konstigt eftersom dom har varit riktiga slitvargar hos företagare och statliga verk där förarna inte bryr sig om bilarna särskillt mycket.
Min bil t.ex var bucklig runt om hela bilen,knäckta dörrar p.g.a trasiga dörrstoppar,bakluckan var trasig,rost i baljor och golv m.m
Hittills har jag b.l.a bytt ut:
Baklucka + gångjärn
Motorhuv
Stötfångare
backspeglar
grill
Lyktinsatser
blinkers
värmefläkt
hastighetsmätare
stolar
golvmattorna
fälgar + däck
dörrgångjärn
Motor
Växellåda
torkarmotor
stötdämpare
bromsslangar
bussningar i framvagn
knutkors
bromsbelägg
Har även monterat dörrsidor och sidolister som saknades,riktat dörrar och bytt reservhjulsbaljor samt lagat golven och stötdämparfästen.Nya stänkskydd med fästen fram och bak har det också blivit.
Framrutan ska också bytas inom en snar framtid eftersom Bilprovningen inte gillade sprickan den här gången...(Godkändes för två år sedan!)Men jag behövde inte ombesikta iaf!
Försöker att fixa lite saker då och då så det blir en rullande renovering,tycker det är trist att ha ett långtidsprojekt som inte går att köra.

Så även om man tycker att ett objekt verkar ganska OK så blir det ändå mycket mer jobb,tid å pengar än man har tänkt sig.
Anledningen till att jag lägger ner allt arbete på just denna bil är att jag vill ha just en -73:a eftersom JAG tycker att det är den bästa årgången av 140-serien!
Men ALLA Expresser är väl värda att bevaras,eller hur!
Image
145 Express -73
Lex

Postby Epsi » 2010-10-05 22:55

Mjo, det här med företagsbilar märker man även på nya bilar. jobbar ibland på en peggaverkstad och det märks oerhört stor skillnad på bilar som ägs av företag eller privatpersoner.

Det jag oroar mig för mest är rost på grund av att jag vet hur en svets ser ut och därmed är mina kunskaper i området redovisade. När väl all rost är klart ska jag börja fundera på hur jag ska slipa ner hela hela bilen på bästa sätt. men det är långt kvar.
Alla mekaniska delar och sådant är mycket enklare, det går att göra vid trottoarkanten vilket är där jag kan stå hur länge som helst. Behövs det ett vettigt garage så krävs det mycket mera förberedelser samt att man får se till att bilen inte blir stående längre än en helg i taget...

Men det är ju bara att se glad ut och göra så gott det går, än så länge har det inte hänt något mer, bromsarna bak är helt klara, fram så är det luft kvar då luftningsnipplarna där var väldigt dåliga och jag jag vill inte chansa att dra åt dem nu när jag väl fått loss dem bara för att de ska gå av nere i oken.. därför har jag köpt lite nya nipplar idag men inget jobb gjort på bilen.

Det jag spenderat kvällen med är att dammsuga bilen, och det känns som ett evighetsgöra. Grus och småskräp överallt, att det dessutom ligger massa gammalt "skräp" som jag tycker är kul och vill spara på gör inte livet enklare. alltifrån gamla kassettband till solglasögon. Har hittills hittat ungefär 10 par glasögon i bilen varav många är nya... Verkar även vara någon form av tygmattor med, om det är en komplett sats vet jag inte än. Blir mer urstädning i morgon och om jag hinner även en tur till glasmästaren.
Epsi

Postby Epsi » 2010-10-28 19:07

Borde kanske göra en egen projekttråda för expressen men det får bli nästa gång de händer något speciellt med den..
Jag var på skroten idag och lämnade in den ytterst rensade 144GL karrosen och såg till min fasa att dom hade hivat upp en 164 på högen med bilar färdiga för pressen. Ruggit rostig sak men med alla godbitar kvar! Så efter lite tjafs gick dom med på att jag kunde få komma dit den dagen då den mobila pressen kommer (måndag v45) och skruva av framvagn och växellåda för en femhundring. Funderar även på om man skulle slå på stort och plocka bakaxel samt det kompletta styrservopaketet som även finns kvar men det beror lite på vad dem vill ha för det.

Jag har en hel drös med frågor naturligtvis.

1 får en M400 låda plats i kardantunneln på en 71as 140?

2 passar locket för långa växelspaken ifrån en m40 på m400lådan?

3 har m400 och m45/46/47 samma håldelning eller vad man ska kalla det åt lådan till? Alltså, går det att använda den "dyra" kåpan ifrån 240 -76 för m400+b20?

4 Kan jag använda pumpen ifrån 164as styrsevopaket ihop med en 140 servosnäcka? Är mest tryck/flöde jag tänker på slangarna pressar jag nya med nya anslutningar.

5 passar servpumpen ifrån en B30E -1974 på en B20A eller B20E? kan inte begripa varför den inte skulle göra det menmen...

6 Är jag knasig som börjat fundera på att kapa 164an vid torpeden och bygga en 165 express?

7 Behöver du servopaketet bättre än jag och vill att jag ska skruva av det och skicka till dig?
Epsi

Postby Volvo1968 » 2010-10-28 21:11

Låter bra att du tjatade till dig delarna innan pressning, de kommer aldrig igen så kör på! :) Kan tyvärr inte svara mer än på att 165 Express lät spännande :)

Jag tror väl att M400 ska passa i tunneln, men är väl kardanen som ställer till det, eller är jag helt fel?
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby bodda » 2010-10-29 00:10

165 express kör på, var noga med mätningen bara
i o för sig så va inte jag det när jag gjorde en 162
för en knippe år sen :oops: men men det gick bra
den gick hur bra som helst på vägen :) skarva den vid torpeden
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Amarace » 2010-10-29 21:24

1 Jepp
2 Jepp
3 Njet, du måste ha en kåpa M400 -> B20 (fanns på P1800 -70) eller svetsa ihop en M400 med en M40 kåpa
4 Du kan i princip blanda hur du vill, brukar va ungefär samma flöde på äldre servopumpar.
5 Du måste göra eget fäste om jag minns rätt
6 Jepp ;) (du får dock problem om du ska ta den från skroten, för identiteten blir ju 164ans, ska man hårddra får inte en skrot sälja en bil som inlämnats för skrotning)

Sen är det ju problemet med kopplingen också, är grövre ingående axel på en M400, så du måste hitta en passande lamell.
Så är det inte extrem trim är det inte värt besväret, kör med M40 istället.
Amarace

Postby Volvo1968 » 2010-10-29 22:05

Intressant ämne du sa där amarace om att ta fronten, men man tycker ju ändå att det borde vara lugnt efterssom det "bara" är plåt? :)

Men finns en herre på garaget som bygger om en 145 till 165, du kan ju ta kontakt med honom och fråga hur han gjorde :P
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby Epsi » 2010-10-29 22:05

Amarace wrote:
6 Jepp ;) (du får dock problem om du ska ta den från skroten, för identiteten blir ju 164ans, ska man hårddra får inte en skrot sälja en bil som inlämnats för skrotning)

Sen är det ju problemet med kopplingen också, är grövre ingående axel på en M400, så du måste hitta en passande lamell.
Så är det inte extrem trim är det inte värt besväret, kör med M40 istället.

Jag tror inte identiteten måste bli 164ans, räcker ju med att ta rambenen ifrån 164an, och sedan påstår att innerskärmarna är ifrån ekonomiplåt/hemmabyggt (att man tar allt ifrån 164an är en självklarhet men vad spb inte vet....) Man blir ju ändå tvungen att köra på en reggbesiktning så man får med i papprerna att framvagnen tå mer och så vidare. Att skroten inte skulle få sälja hela bilar stämmer, men torpeden och frammåt är på pappret samma typ av plåt som om du kapar ut en skärmkant på skroten.

Värt besväret vette tusan, lådan på expressen är riktigt slut och bör renoveras/bytas ut så varför nöjja sig med det näst bästa? :) För vi kan väll komma överens om att m400 är en bättre låda än m40 om än gissningsvis tyngre?
Min förhoppning är att jag skall kunna behålla expressen väldigt länge och om man får för sig att trimma så skulle det kännas bra att veta att inte drivlinan ger med sig allt för fort.

Det som gör mig mest orolig just nu är nog faktist ifall motorn skulle bli allt för slö med 160axelns utväxling men det skulle ju faktist ge mig en vettig aneldning att hitta på något roligt i motorutrymmet :roll:

Jag får tacka för alla svaren Amarace, jag får komma förbi med en tårta eller något om jag åker förbi!:)
Epsi

Postby bodda » 2010-10-29 23:20

6an följer ju med i bytet :)
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Epsi » 2010-10-30 00:07

I sådana fall, självklart b30, men det känns som de ligger låååångt på framtiden då sådana mekmöjligheter knappast lär dyka upp innom de närmaste 3-4 åren:( Men de ska erkännas, B30 block med b21 kolvar hade ju varit kul. I salt&peppar Amazonen körde dom ju i ett mycket kort tag med en b20 borrad till 3 liter, att borra motsvarande på b30 skulle bli 4,5 liter... För hållbarhetens skull kanske man ska borra betydligt mindre men en fyraliters sexa hade varit ruggit fränt. Att man då kan påstå att 145 står för 100 serien, 4 liter och 5 dörrar är ju en bonus:P
Epsi

PreviousNext

Return to Showroom