Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Albins 142 - 71

Inläggav jonte » 2009-08-24 22:28

det är så med vissa gubbar :) där jag brukar besiktiga
i Eslöv blir dom glada när man kommer med en klenod,
sist besiktigade jag 144an med en co på 10,5 :o
han sa de fixar du sen det blev bara tvåa på fram
vagnen,men det var viktigare att fixa tyckte han.

andra smågrejor som han sa är inte så farligt
det är ju en gammal bil, :D
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Re: Albins 142 - 71

Inläggav Epsi » 2009-09-27 12:38

Så, nu börjar alla grejer falla på plats här så är la dags för en liten uppdate.

Den beryktade vattenpumpen byttes och jag förstår varför biltemas pumpar är billiga. dom passar nämligen inte. Det undre vattenröret som är lite grövre gick inte att skjuta in hela vägen vilket visade sig bero på att det hålet för det i pumpen inte var urfräst hela vägen in. efter att ha kortat röret 3 mm så passade dock allt perfekt å ingenting läckte å de får la anses som godkänt. värt att nämna är även att pumpen hade skovelhjul i plast, om det är bra eller inte får någon annan avgöra.
12 timmar senare var bilen fulllastad och det bar av norröver. Bak låg bilen på genomslagsgummina och fram var fjädringsvägen "marginell" men det gick bra ändå. blev sträckkörning till malung för intag av mat och sedan fortsätta uppåt. Resan tog 8 timmar och 30 minuter om ag räknar bort stoppet i malung och med en förbrukning på 1.05 får man väll vara nöjd tycker jag ändå.

Nu har jag kört ca 300 mil med den sen besiktning å nu började vattenpumpen läcka igen, dock kan jag nog inte skylla detta på biltema utan snarare på att jag varit dum nog å köra med i rent vatten i maskin för länge. inga packboxar gillar rostflagor om man säger så.
I övrigt knackar motorn lager, troligten vevstakslager. Tyvär knackar den väldigt mycket lager och det blir bara värre och värre för varje uppstart. Gissar på att någon packning/oring i oljepumpen inte håller helt tätt med minskat oljetryck som följd? Tar lååång tid vid uppstart för att få lampan att slockna och det kan ju knappast vara bra för lagren.. därav funderar jag på motorbyte eftersom blocket jag har nu börjar ha lite väl många fel för att de ska vara värt att fixa.

En klasskamrat till mig har 4 b20 maskiner ståendes varav alla har knackar lager men är bra i övrigt så jag funderar lite på ifall man vågar plicka ihop en satts "bra" begagnade lager å skruva ihop till en vettig maskin? Vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på denna maskin då jag inte räknar med att behålla den mer än kanske 1000 mil innan jag börjar på å bygga insprutsmaskin...

Här är iaf en bild på bilen strax efter malung längs E45 finfin höjd
Bild

Å här är projektet som tagit lite tid i anspråk på sistone.. notera att fronten inte har samma färg som resten. Är faktist nästan så att man kan tro att bussen nån gång på 90talet gick ner i dicket å det är först nu några idioter får för sig att bygga husbuss av den och därför tar sig an idiotprojektet att byta front... men bara nästan så alltså
Bild

Sen en anna lös fråga, hör denna konsollen till 140?
Bild
Epsi

Re: Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Inläggav Epsi » 2009-10-04 17:59

Då var det gjort. Totalhaveri på motorn. Bara å byta ut mot annat block. Lyckligtvis kom jag över en 144 gl ifrån 73 samma vecka, den är allt annat än vacker, spackelsprickor, lacksläpp, uppbruten inredning, "justerbar ratt" (inget styrlås och inget som håller fast rattstången) olikahjul överallt, ingen bra handbroms men det kompenseras av att alla andra bromsar ligger an.
Bilen är utrustad med sådan lyx som taklucka, sidofack i dörrar, läderklätt baksäte (240 framstolar) och DUBBLA överdragsklädslar. Å så den trevliga detaljen att det står Fuel injektion på bakstammen får mig ju inte att gråta direkt.
Bilen hemdragen och försök att få igång motorn sattes igång, hivade i ett batteri och satte en kabel mellan +pol och 15matning på tändspole (motsvarar tändning på) lyssnade efter ljudet av en soppapump, hörde ingenting. Började leta var soppapumpen satt och tillslut hittade vi den, på golvet i baksätet...
En dunke frisk soppa, separata kablar till pumpen och lite slang senare gjodes ett nytt försök, skruvmejsel på startmotorn och motorn gick runt, hostade till och dog. Efter några försök startade motorn faktist men hur man än gör dör den efter 10 sekunder, ibland mycket kortare.
Svarar INTE på gaspådrag men nästan full gas krävs för att hålla igång på tomgångsvarvtal. Går även då jäkligt dåligt.
Funderade på ifall den inte fick nån "choke" så skruruvade loss kallstartsventilen, men den sprutar på finfint när man kör på starten.
Har även lagt märke till att jag har lite dåliga anslutningar in i spjällägesgivaren, men jag tror ändå jag har tillräcklig kontakt. Enligt nån grön bok jag läste skulle givaren knäppa till 16 gånger under tiden man vred upp gasen och en gång på väg ner med tänning på, vilket det gör. Men kan dessa kontakter vara anldningen till mina problem ändå? Några andra ideer?
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-10-05 16:24

Sådär, bytte till nytt fördelarlock och rotor med ett lyckat resultat. Motorn går men fortfarande dåligt, svarar inte på gas.... Kontakten till spjällägesgivaren är även den fixad men jag vet dock inte ifall själva givaren är som den ska kan ju finnas en anledning till att någon varit på den förut så att säga..

Ska fortsätta å pilla lite med brytare och tändkablar så får vi se vad som händer då också. är väldigt sugen på å köpa helt ny fördelare bara för å vara på säkra sidan, brytarlöst i så fall, men det har jag tyvär inte råd med för tillfället...
Epsi

Inläggav Amarace » 2009-10-05 17:01

Börja med att kolla impulskontakterna i fördelaren (ger varvtalssignal), är dom dåliga så kan man få diverse konstigheter, svarar inte på gas, startar inte alls, går dåligt/ryckigt o.s.v.
Amarace

Inläggav fretchi » 2009-10-05 18:28

Som sagt, impulskontakterna. Vet att iaf 164klubben har dessa, kanske 140 också eller SVIS? Min 164 gick bara på tre burkar. Då hade en impulskontakt givit upp (Det sitter två, en för varje spridarbank) så det var ju inte så konstigt då.

Annars kanske map-sensorn är kass om den inte svarar på gas. Men vi får hoppas att den inte är det. Den är ganska dyr hos SVIS/164klubben och hutlöst dyr hos GCP!
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav fretchi » 2009-10-05 18:30

Förresten. Kolla bränsletrycket också! Igensatt filter kan ställa till det. Är det riktigt illa orkar pumpen bara leverera för tomgång och ingen varvning.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Epsi » 2009-10-05 19:27

Impulkontakter säger ni, har ju koll på att dom sitter i fördelaren, men någon som har en bra ide om hur man kollar dom? ska kika lite i dom gröna böckerna om jag hittar något men ändå:)

Igensatt bränslefilter är inget problem.. kör utan nu. Soppan går ifrån lös dunke till pump och rätt in i spridarröret. Tycker jag verkar ha rinnande ur returen hela tiden så länge pumpen går så det tyder ju på att antingen är bränsletrycksregulatorn kass eller så är trycket rätt.
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-10-05 22:00

Har inte kollat kontakterna ännu, började regna och hagla i nacken på mig så då var de inge kul å skruva längre. ska göras i morgon dock.
Så jag letade runt på alla tänkabara ställen som kunde ha en sådan impulskontakt och det verkar faktist som att det bara är 164 klubben som har lösa kontakter. 800 kr står de i pris och det tyckte jag var ganska dyrt ändå. men det spelar ingen större roll för jag får inte handla där ändå... "bara för 164a klubbens medlemmar". Någon som kan "köpa ut"?:P nej men ifall jag skruvar ur den å den ser dålig ut så är de bara å börja spara upp till brytalös tändning för då verkar dom kontakterna ingå å gå på elekrtonik istället för mekanik eller vad som gömmer sig inne i orginalfördelaren:)
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-10-06 15:12

Sådär, jag tackar återigen för tippset ang impulskontaten. Visade sig vara rejält med oxid och bös på en av brytarna i den. gjorde rent och slipade lite varvid motorn helt plötsligt gick på enburk till, 3 istället för 2. båda fick gnista så jag böjade kika på bränslesidan igen. 1an och 3an ska öppna samtidigt men hur jag än gjorde fick jag det aldrig att knäppa om 1ans spridare. Lossade spridarryggan och såg att på alla andra än 1ans spridare stack spridarnålen ut. efter att ha lirkat lite på nålen och en halvliter wd40/elekrokontakt/bensin blandning så rörde faktist nålen på sig igen och det komm soppa ur den när man körde på starten. Ihopp med allt och så montera ny brytare så går motorn som en klocka.:) svarar inte så bra på gasen men det är troligen tändinstälning som behövs, om jag ser rätt står den på 0 grader... Ska även komma ihåg att byta tätningar till spridarna då dom såg "mindre bra" ut.
Nu får bilen stå i väntan på att vi får hem en kopling till traktorn som står delad i två i garaget...
Epsi

Inläggav fretchi » 2009-10-06 19:13

Vad roligt! Tusan att jag glömde tipsa om spridarna. Det är ju dessa samt impulskontakterna som vill orsaka problem, främst efter långt stillestånd.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Epsi » 2009-10-06 20:49

Var rätt gött att få felsöka lite ändå, bekanta sig lite med nya grejer är trevligt så länge det inte regnar och man har brottom:)

På torsdag/fredag kväll/natt så kommer jag åka till göteborg över helgen. är det någon som behöver nån småsak eller mellanstor sak och kan möta upp mig på vägen eller i göteborg så kan ni skicka ett pm så kan jag se om det finns/är värt att spara på. detsamma gäller även för dom som inte bor längs E45 men då gäller la bussgods.. Allt jag inte ska ha är billigt:)
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-10-24 10:08

Sådär, idag är det dags.. Typ, för det kommer säkerligen inte bli helt klart förens om 8 dagar men ändå.. Idag börjar iaf "slakten" och det är ju alltid något att glädja sig åt. Mitt största problem just nu är at jag inte vet riktigt i vilken ände jag ska börja skruva men det löser sig säkert av sig själv så fort den baxas in i garaget..

Någon som har koll på blästringspriser? tänkte blästra lite framskärmar å en frontplåt...
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-10-24 17:55

Motorn och växellåda står på backen, kabelstam till moto och styrbox likaså. Skärmar och frontplåt ligger vid sidan av. I morgon skall tanken ur och sedan rullas denna ur garaget och den andra in. Måste komma på ett Bättre sätt att lyfta motor på, på s vis vi gjorde nu hade vi ingen möjlighet att vinkla motorn nämnvärt mycket med stora svårigheter som följd..
Ju mer man skruvar isär denna bilen ju mer undrar man vad fan man håller på med.. den må se förjävlig ut men rost finns liksom inte. innerskärmarna är oskadda förutom precis vid batteriet där en halv femkrona är borta. Magkänslan säger dock att det inte kommer vara lika fint på den grå.
Epsi

Inläggav Epsi » 2009-11-01 11:49

Sådär nu har jag tömt kameran med så ni kan få se vad det är för biljäel jag hittat.
Ifrån bilens bästa sida.
Bild
Inredningen ser som sagt inte så jävla fräsch ut:P
Bild
Provisorisk soppadunk, på denna bild går motorn faktist på tomgång men de synns ju inte så bra^^
Bild
Nästa bild jag har är det lättat lite i framkant...
Bild
Bagageluckan hade ett rätt fint mönster ändå..
Bild

Nu har vi bytt bil så att säga. Var inte alls lika kul att skruva i denna, massa rost å äckliga bultar. Att allt var täckt av underredsmassa gjorde ju inte att det var enklare heller. Desutom var allt oljigt och om ni kikar på motorblocket här så förstår ni varför..
Bild
"Folk påstår att gamla bilar är lättskruvade, tycker inte jag! Fick lyfta ur motorn för att kunna tömma oljan!"
Bild

Nu har jag inga fler bilder tyvär men det har inte varit så mycket att se. E-motorn sitter numera på plats i den grå och är startad men en del arbete återstår dock..
Innan dess fick jag ordna upp en huvinfästning och lägga igen hålet för den gamla bensinvärmaren som nu är urplockad pga platsbrist i motorutrymmet. I övrigt var faktist innerskärmarna friska, bara slipa lite å ny grundfärg så blev de bra.
Flyttade över hela motorn inklusive växellåda efter att ha räknat på hastighetsmätardrivningen. 10 varv på utgående axel på växellåda var 2,5 varv på hastighetsmätardrivningen och det känndes som då borde det bli "rätt" med min bakaxel.
I och med byte av växellåda fick jag byta kardan och i och med det fick jag byta medbringaren på bakaxeln.

Har även bytt tanken och flyttat över dom gamla bränsleledningarna (snålbygge, jag vet..) Tyvär gjorde gick den lilla vinkeln på bränsleledningen av, den som sitter skruvad i tanken och i röranslutningen. Någon som vet var man kan få tag i en sådan? Mekonomen,vp,autoexperten, Eu-bildelar har inte... Och det är olika storlekar på där returen går in på insprutningstanken och där den suger soppa på förgasartanken.

Hittade ett nytt bränslefilter i garaget, egentligen passande en xc70 men de ska väll gå ändå tycker jag:P Och bränslefilter lär behövas, tanken var inte helt underbart ren invändigt, gamla soppan jag fick ur var grön och tankens insida likaså, söljt ur så gått det gick men jag antar att det kommer lossna lite i från väggarna när man kör sedan med frisk soppa. Den gamla gröna soppan luktade riktigt hemskt och gick inte att tända eld på med tändsticka.

Nästa problem är att jag inte hittar någon tempgivare för insugsluft. På någon bild tykte jag det såg ut som den satt i fråntplåten men vad jag kikade såg jag inget vettigt hål där ensingång. Är det där den ska sitta eller är jag ute oc cyklar? kan inte komma ihåg att jag lossat någon mer tempgivare tyvär.

Idag blir det till att förlänga gasstag samt klämma på frontplåt. Sen måste det göras lite plats för en oldsmobile som ska få Acn lagad.. ska väll inte ta så lång tid:P
Epsi

Inläggav Båve » 2009-11-01 19:53

vet ej exakt vad du söker till sopparöret, men kolla http://www.hansenracing.se
och i nedanstående pdf på deras hemsida .
/kataloger/hr16_kap_6_bränsle.pdf
dom har massor med kul nipplar m,m för vettiga pengar .
mvh båve
Båve

Inläggav fretchi » 2009-11-01 23:28

Är det vinkelförskruvningen till Sugledningen eller returen?

Till sugledningen har jag en liggandes, NOS från svis. Köpte den sista de hade. Dock kan en hygglig rörfirma säkert också fixa en åt dig. ta med den så de har något att jämföra med. Det är NPTF rörgänga på dem. Till returledningen köpte jag den delen på Hydraulservice i Gällivare. Så en välsorterad hydraul/rörfirma har säkerligen.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Epsi » 2009-11-01 23:39

Tackar för båda tipsen:) Det är Retur jag är ute efter. Skall kika runt lite på några firmor här i stan nu.. Nackdelen med att bo i östersund verkar vara att alla "bra att ha" butiker är stägnda över helgen:(
Epsi

Inläggav volvo145express » 2010-01-17 16:08

[quote="Epsi"]Sådär nu har jag tömt kameran med så ni kan få se vad det är för biljäel jag hittat.
Ifrån bilens bästa sida.
Bild
Inredningen ser som sagt inte så jävla fräsch ut:P
[img]http://i181.photo
"Folk påstår att gamla bilar är lättskruvade, tycker inte jag! Fick lyfta ur motorn för att kunna tömma oljan!"
Bild

hehe bara för att citera. ja har en volvo 142 -73 gl me samma motor. nummer plåten e på den EOO 141 och du hade EOO 146 :D
Rost/skrot glimtar i mina ögon! Sen kännslan att blästra och lacka de. ge delarna nytt liv! Volvo 140 serien
Användarvisningsbild
volvo145express

Inläggav volvo145express » 2010-01-17 16:11

hehe bara för att citera. ja har en volvo 142 -73 gl me samma motor. nummer plåten e på den EOO 141 och du hade EOO 146 :D[/quote]
föresten du vill inte sälga karossen
Rost/skrot glimtar i mina ögon! Sen kännslan att blästra och lacka de. ge delarna nytt liv! Volvo 140 serien
Användarvisningsbild
volvo145express

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom