Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 144 1967 -Update, Nyförvärv! Fre 1/2-13 Bild sidan 3!

Volvo 144 1967 -Update, Nyförvärv! Fre 1/2-13 Bild sidan 3!

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Nyförvärvet - Volvo 144 -67 - Rallynostalgi & Diverse Sm

Postby Lynex » 2011-11-13 11:03

Tackar Tackar, nu funkade dä

Gunnar S wrote:Hej!
Ser att du har lite trassel med bilderna.
Ingen fara.
Jag har tidigare gjort en liten lathund i ämnet:
viewtopic.php?f=14&t=2862
Det är ett absolut måste att du fixar in de där bilderna.
Gamla rallybilar är nästan bättre än sex...
:oops:
Lynex

Postby Robban R » 2011-11-15 00:29

Skitfrän bil! Den röda alltså (rallybilen också förstås), tittade själv lite lystet på den när den kom ut på blocket. Svårt val med ankstjärten där, den är ju egentligen gräsligt ful, men är ju liksom ihopvuxen med resten av bilen. Jag skulle nog vela ihjäl mig om det var min bil. Själv så funderar jag på om jag skall ta bort främre stötfångaren, för det var ju så man ofta gjorde på den tiden det begav sig, och försöker hitta på rationella argument i stil med att man får ju bort lite vikt ifrån fronten. Det är lite som med skämslåtar sånt här, man håller med om att det är töntigt, men gillar det i alla fall, ofta i smyg. Skillnaden är ju att det blir svårt att smyga med en sån här detalj, om man inte nöjer sig med att köra på öde skogsvägar nattetid :D .

Med kniven mot strupen skulle jag i alla fall rösta för att du behåller den.

Mvh

Robban R
Robban R

Postby Volvo1968 » 2011-11-22 23:25

Helt rätt dragbil, rätt färg och tror tillochmed jag tycker mig skymta rätt inredning(vit galon) ;) Chansen att det är min(som jag har idag) är nog rätt liten dock, byggdes ju fler än 2 så att säga.. sen har jag inte sett några spår efter någon krok på min heller :P

Frågade pappsen om din fars gamla rallybil, och han har ett svagt minne av en castrollackad 142a från rallytiden, så får engagera honom i att kolla på bilderna någon dag och se om det är den han minns :)

Alltid kul med gamla bilder somsagt, och hoppas du får ordning på bromsarna och pillet som är med din röde :D
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby volvo140 » 2011-12-13 01:39

Gunnar S: Har faktiskt haft idéer på att försöka bygga en replika av den bilen då farsgubben om några år fyller 70, men än är det bara planer och drömmar!

Känns onödigt med allt arbete när trots allt fronten/huven osv är fräscht på denna... Så inga ändringar kommer göras där! Och jajemen, jag säger det igen... Ankstjärten blir kvar! :D

bodda: Stilen behålls!
Tackar, där ser man! :) Kan ju alltid vara bra att ha gamla grejer liggandes, man vet aldrig när de behövs :lol:

skanke: Resonerar precis som du där, blir alltför mycket arbete om man ska byta front. Fronten, skärmarna och huven är fräscha på denna så det känns bara onödigt.

Nog för att, precis som du säger, 71-72 grillen är snyggast men det är som sagt för mycket onödigt arbete. :)

Lynex: Trevliga bilder! Kul att du slänger upp bilder på Walfridssons 142's, vet att Farsgubben och han var nära vänner på 70-talet och hade nästan identiska tävlingsbilar. Har faktiskt ett julkort från PI Walfridsson från 70-talet när han poserar framför sin 142a, kanske ska skanna in den på datorn och slänga upp här?
Din 142'a såg också väldigt trevlig ut! :)

Jag har sagt det förut och säger det igen, ANKSTJÄRTEN BLIR KVAR! :mrgreen:

Gunnar S: Haha, "Gamla rallybilar är nästan bättre än sex..." klockrent citat! :lol: Men håller med fretchi där, vadå nästan? :mrgreen: Har många fler gamla bilder från 70-talet på 142or i rallyskogen. Kan slänga upp dem bilderna senare i tråden :)

Robban R: Tackar du! :) Ja, nog är det mycket velande om den där ankstjärten. Håller ju med om att det inte är så snyggt, men det är ju precis som du beskriver. Den växer ihop med resten va bilen!
Får komma med lite argument som att jag behöver mycket Downforce som trycker ner bakenvagnen så inte bilen spinner löst helt okontrollerat! :mrgreen:

Och på tal om din 142'a så tycker jag du ska behålla kofångaren, men det är ju upp till dig! :)

Och jag vet inte om det är nödvändigt att nämna det igen, men... Ankstjärten blir kvar! :lol:

Volvo1968: Nja, är det verkligen vit galon? Svårt att säga faktiskt :P Är nog även som du säger, ganska liten chans att det är samma som du har :P Men helt omöjligt är det väl inte! :wink:

Ja, du får se till att visa han bilderna! Vore ju kul om det skulle väcka minnen hos farsan din! :)

Jodå, men det har faktiskt ännu inte hänt nåt... Skulle få ett broms-ok av en kompis som skrotade en 142a, men jag har ännu inte fått det. Så ska nog istället beställa en renoveringssats :)

Tackar för alla fina kommentarer!

Slänger upp två bonusbilder på hur det ser ut hemma nu, har rensat upp gården och carporten från en massa Volvo delar och annat skrot så man får in lite bilar. Vintern är ju här!

Image

Back to the Seventies! Inga moderna bilar här inte, bara finbilar! :mrgreen: Daf Coupén, Pv'n och 144'an!
Image

Och förresten så lovade jag ju att det skulle komma bilder när jag hade satt dit raggartrappa på bakrutan. Jag vet att jag hade en men vart...? Jo, när jag rensade under carporten så hittade jag på den. Sönderkrossad under ett B18 block och massa annat skrot :lol: Så jag ska försöka få tag på en annan istället, sen när den är monterad kommer bilder! :)

Volvo140 - Backström
Image
~Volvo140's Volvo 144 - 1967~
volvo140

Re: Volvo 144 1967 - Två nya bilder... - Mån 12/12-11 - sida

Postby Gunnar S » 2011-12-13 07:21

Ahh!
Den sista bilden var då för ljuvlig. Det är nästan lite julkrubba över fotot. Volvohistoria i kubik.
Daffen till vänster heter väl Volvo 66?
Nästan en bortglömd modell idag. Jag minns när man, hos det lokala Bilbolaget fick gissa på antalet apelsiner i en plexibehållare och hade chans att vinna en likadan, fast apelsinorange... Säger väl ett o annat om köptrycket på den lille "remjohan".

Om man ska lita till datumangivelsen så har nån övat med kolsyresläckarn...
:shock: :wink:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Lynex » 2011-12-13 22:41

Lyckliga du som ha fått tag på en DAFcupe, lite go kultbil det där å lite avundsjuk blir man.
Beträffande JUlkortet på PI med Castrol Volvon så får vi se vem som finner det först för jag har ett mä nån stans om det är samma, taget vid portalen pill det Walfridssonska residentet.

HaDä å Go JUL på er: PeGe

volvo140 wrote:Gunnar S: Har faktiskt haft idéer på att försöka bygga en replika av den bilen då farsgubben om några år fyller 70, men än är det bara planer och drömmar!

Känns onödigt med allt arbete när trots allt fronten/huven osv är fräscht på denna... Så inga ändringar kommer göras där! Och jajemen, jag säger det igen... Ankstjärten blir kvar! :D

bodda: Stilen behålls!
Tackar, där ser man! :) Kan ju alltid vara bra att ha gamla grejer liggandes, man vet aldrig när de behövs :lol:

skanke: Resonerar precis som du där, blir alltför mycket arbete om man ska byta front. Fronten, skärmarna och huven är fräscha på denna så det känns bara onödigt.

Nog för att, precis som du säger, 71-72 grillen är snyggast men det är som sagt för mycket onödigt arbete. :)

Lynex: Trevliga bilder! Kul att du slänger upp bilder på Walfridssons 142's, vet att Farsgubben och han var nära vänner på 70-talet och hade nästan identiska tävlingsbilar. Har faktiskt ett julkort från PI Walfridsson från 70-talet när han poserar framför sin 142a, kanske ska skanna in den på datorn och slänga upp här?
Din 142'a såg också väldigt trevlig ut! :)

Jag har sagt det förut och säger det igen, ANKSTJÄRTEN BLIR KVAR! :mrgreen:

Gunnar S: Haha, "Gamla rallybilar är nästan bättre än sex..." klockrent citat! :lol: Men håller med fretchi där, vadå nästan? :mrgreen: Har många fler gamla bilder från 70-talet på 142or i rallyskogen. Kan slänga upp dem bilderna senare i tråden :)

Robban R: Tackar du! :) Ja, nog är det mycket velande om den där ankstjärten. Håller ju med om att det inte är så snyggt, men det är ju precis som du beskriver. Den växer ihop med resten va bilen!
Får komma med lite argument som att jag behöver mycket Downforce som trycker ner bakenvagnen så inte bilen spinner löst helt okontrollerat! :mrgreen:

Och på tal om din 142'a så tycker jag du ska behålla kofångaren, men det är ju upp till dig! :)

Och jag vet inte om det är nödvändigt att nämna det igen, men... Ankstjärten blir kvar! :lol:

Volvo1968: Nja, är det verkligen vit galon? Svårt att säga faktiskt :P Är nog även som du säger, ganska liten chans att det är samma som du har :P Men helt omöjligt är det väl inte! :wink:

Ja, du får se till att visa han bilderna! Vore ju kul om det skulle väcka minnen hos farsan din! :)

Jodå, men det har faktiskt ännu inte hänt nåt... Skulle få ett broms-ok av en kompis som skrotade en 142a, men jag har ännu inte fått det. Så ska nog istället beställa en renoveringssats :)

Tackar för alla fina kommentarer!

Slänger upp två bonusbilder på hur det ser ut hemma nu, har rensat upp gården och carporten från en massa Volvo delar och annat skrot så man får in lite bilar. Vintern är ju här!

Back to the Seventies! Inga moderna bilar här inte, bara finbilar! :mrgreen: Daf Coupén, Pv'n och 144'an!

Och förresten så lovade jag ju att det skulle komma bilder när jag hade satt dit raggartrappa på bakrutan. Jag vet att jag hade en men vart...? Jo, när jag rensade under carporten så hittade jag på den. Sönderkrossad under ett B18 block och massa annat skrot :lol: Så jag ska försöka få tag på en annan istället, sen när den är monterad kommer bilder! :)

Volvo140 - Backström
Lynex

Postby Volvo1968 » 2011-12-16 19:07

Glömde bort att visa pappsen bilderna sist, men blev påmind nu när jag kom in i tråden, så nu fick han se bilderna :)

Och han minns "såklart" PI, men han känner inte din far personligen, men de körde ju samma år så det är ju därifrån namnet sitter kvar :)

Helt utanför trådämnet, men ändå på tal om Rally, håller ju på att renovera en Amazon till min mamma nu för tillfället, men när den är klar så är min lilla "plan" om man bor hemma fortfarande, att få igång pappsen så vi kan fixa iordning hans Pv-objekt, och göra en Replica av hans första Rallybil :) Fast den blir det nog bara stuket på, tror inte bur och isoleringsfritt är några planer idag, men man vet ju aldrig ;)

God kväll!
Volvo1968

Postby skanke » 2011-12-16 20:35

Ojj, ojj, ojj! Vilken häftig samling bilar :D

Dafen är ju dödsfrän och passar så bra ihop med 144:an :D
skanke

Postby volvo140 » 2011-12-22 00:45

Gunnar S: Ja, nu när du nämner det så är det lite julkrubba över fotot! :mrgreen:
Detta är ingen Volvo 66'a. Det är en äkta Daf 66 Coupé.
Volvo köpte Daf 1975 och då blev det Volvo 66, men dom fanns inte i Coupé utförande. Endast i Sedan och Kombi och givetvis skulle Volvo slänga på Stora fula kofångare som förstörde hela utseendet... Billiga, ganska fula bilar som, precis som du säger nästan helt glömts bort idag...
Men som sagt så är detta en äkta Daf. Sista årsmodellen innan Volvo köpte Daf, och ännu mer udda, En Coupé. :)

Och på tal om replikor av gamla rallybilar så är just detta en kopia av en tävlings Daf som Farsan fick av Volvo 1975 för tävlingbruk... Helrenoverad -08 :)

Och datumet stämmer ej! Är bara kameran som spelar alla ett spratt! ;)

Lynex: Är faktiskt Farsans Daf, är ju som du säger, en go Kultbil :)
Julkortet som jag har är inte med Castrol Volvon, är med en annan 140 så är nog inte samma. Men du kan ju ladda upp det kortet du har här också :mrgreen:

Volvo1968: Okej, det var ju ett par år sedan så det kanske inte är så bara att minnas allt :) Men kul att du frågade han i alla fall! :)

Du har liknande planer då, om det ska vara en EXAKT kopia så ska det ju vara isoleringsfritt och bur osv... Men om bilen ska användas så är det väl bättre att bara ha stuket av hans tävlingsbil :)

skanke: Tyckte själv att det såg trevligt och färgglatt ut när dom tre klassikerna stog där under carporten så givetvis tog jag ett par bilder :D Tackar! :D

--

Förresten så har jag även gjort en riktig tvätt av 144'an. Tvättade allt och blåste rent underredet riktigt från vägsalt så inte den äter upp bilen :) Men tyvärr ingen bild... Än... ;)

Ja, det är alltid trevligt med positiva kommentarer. Det tackar man för!

Här kommer en bonusbild också...

Det är då Julkortet från Walfridsson som nämnts tidigare. Skickat nån gång under tidigt 70-tal men osäkert när.
Image

Och med det så passar jag väl på att önska alla en:
God Jul & Ett Gott Nytt År :D
Image
volvo140

Postby Gunnar S » 2011-12-22 11:05

Bra att du friskar upp minnet. "Apelsinbilen" var ju en Volvo 66, med lite annan fason på kupén. Det var på den där tiden en knallorange bil kunde locka till apelsingissningslekar hos den lokala volvohandlarn. De fanns visst i spygrönt också... bilarna alltså. Undrar vad det skulle gissas på då? Bilarna i din gula färg var de mest neutrala, om man snackar smak.

På tal om skogsåkande Walfridsson så tror jag bestämt han rattade en sån där Daf-kupa i något skede i karriären.

God Jul själv.
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby volvo140 » 2011-12-27 01:11

Gunnar S Jadu, kanske bara var gissningar om den Orangea modellen. Annars fick dom väl dra till med att gissa hur många päron det låg i en låda eller nåt... :)

Walfridsson körde mycket riktigt en Precis likadan DAF 66 som farsan hade samtidigt. Men han körde nog också Volvo 66 ett tag också om jag minns rätt...

--

Här kommer även ett par nya bilder också! :)

Fick slänga på takräcke för avhämtning av en...
Image

...huv till 140! Fick den gratis av en polare så var bara att tacka & ta emot! Nyss hemkommen här!
Image

Där står'n å lurar...
Image
De va lite äldre bilder, men låt er inte luras av datumen på bilderna! Bilderna är tagna i November 2011!

Kallstart på självaste Julafton! Påväg till Julbord!
Image

Passade på att fotografera lite medan bilen tuffade och gick för att få upp värmen...
Image
Image

Ni som vart lite observanta har nog lagt märke till att det vänstra positionslyset är ur funktion! Så ni behöver ej påpeka! :P
Image
Image

Det var allt för nu!

Får önska alla en God Fortsättning på året! :)

~Volvo140 - Backström~
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 -Nya Bilder -Tis 27/12-11 -Längst ner sid

Postby fretchi » 2011-12-27 21:08

Alltid dessa positionsljus. Det är alltid ett som lyser, men bara ett :lol:
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Re: Volvo 144 1967 -Nya Bilder -Tis 27/12-11 -Längst ner sid

Postby volvo140 » 2012-03-04 22:41

fretchi: Mycket riktigt! Men det är fixat nu! :)

Jag återupplivar tråden lite då det varit dött här...

Men hur som helst så ska en M40 upp nu då M41 tyvärr rasade backen... Hittar absolut ingen till rimligt pris just nu... Får bli M40 så länge!
Det kommer att ske nu i veckan och då kan man väl göra en riktig update i tråden så ni ser allt som hänt... Men detta är en liten "puff" av tråden så den slipper vara död så länge!
Bjur på två bilder före och efter tvätt!

Före, Helvetes vägsalt och skit...
Image

Efter, gjorde en rejäl tvätt... Allt spolades av från vägsalt, underredet, hjulhus och hela kalaset!
Image

Ska även göra en liten rostskyddsbehandling senare då föregående ägare enbart har penslat på nån tunn skit massa... Som sagt så kommer update!

Ni får gärna kommentera!

Volvo140 - Backström
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 - New Photos! - Sön 4/3-12 -Botten Sid 2

Postby skanke » 2012-03-04 23:04

Kul med lite uppdateringar och bilder.

Håller med om att det varit lite dött här på sistatiden så cred till de få tappra som slänger in en uppdatering då och då.

Vad hade du tänkt för rostskydd?
skanke

Postby Epsi » 2012-03-06 02:16

Jäkligt frän bil faktiskt.

Men hade jag varit du hade jag plockat ner och bytt detaljerna till backen i m41an.. alternativt flyttat över utgående axel och od-enheten till m40lådan om man tycker det är enklare:P
Epsi

Postby volvo140 » 2012-03-26 16:15

skanke: Tänkte att jag skulle blåsa på vanligt tektyl (Body), inte sprayburk utan riktig burk som man sätter spruta och tryckluft på sen kanske U-massa över det! Ska även göra rent reservhjulsbaljorna och tröskellådorna riktigt och blåsa på ny body och sedan lacka nya stripes där :)

Epsi: Tack du!

Ja den där idén med M40n är glömd, jag har faktiskt plockat ner lådan och bytt ut backdrevet nu, passade även på att byta synkringar och medbringare i växelhylsan och så är det nya packningar givetvis!

Kan bju på en bild på gamla backdrevet :)
Image
Ingen som vill köpa? Kan funka som fint kylskåpsmagnet om man monterar en magnet i mitten! :)

Volvo140 - Backström
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 - Backväxelsras, ny bild - Mån 26/3 Sidan

Postby CMO046 » 2012-03-26 17:11

Hur lyckades du paja backdrevet så totalt?
CMO046 1421341U213681
*1971-01-11 +1994-09-27
RIP
CMO046

Re: Volvo 144 1967 - Backväxelsras, ny bild - Mån 26/3 Sidan

Postby volvo140 » 2012-04-06 19:45

CMO046: Inte jag faktiskt, backen var jävligt dålig när jag köpte bilen och hoppade ur i tid och otid, vilket slet på drevet mer och mer... Tillslut såg den ut så.... Men nu är det bytt och lådan genomgången, balkar lackerade och lådan monterad igen :)

Här är lite bilder, tyvärr inga bilder från när lådan var isär så ni får nöja er med bilder på bara lådan och lit balkar och sånt...

Innan rengöring, köpte ATF olja typ F/G!
Image

Nya drevet, mycket å se på denna bild!
Image

Efter att overdriven fått sen en liten rengöring
Image

Nya sexkantsskruvar och lite grejer...
Image

Balken, balken till avgasröret och klamman till den slipades helt plåtrena och sedan grundare!
Image
Image

Svartlackade!
Image
Image

Var härligt att kunna backa ut bilen igen! Utan att hålla i spaken, en ny känsla för mig :D
Lägg märke till det snea tältet och att jag har missat lite med tvättsvampen under bakluckan...
Image
Image

"Ny" hel damask åkte dit också, bara ditlagd här... Och ny knopp med karta över växlarna :)
Image

Provkörde och allt funkade klockrent, overdriven hoppade i fint och backen och backlyset funkade så jag är mycket nöjd med "renoveringen" :)

Kommentera gärna!

Over and Out!

Volvo140 - Backström
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 - Växellådsmek och div - Fre 6/4-12 - Sid

Postby Volvo1968 » 2012-04-13 17:41

Vad är det för spännande rerostater(eller?) du har till väster om handskfacket? :)
Volvo1968

Re: Volvo 144 1967 - Växellådsmek och div - Fre 6/4-12 - Sid

Postby volvo140 » 2012-05-07 16:00

Volvo1968: Har inte en blekaste aning faktiskt, satt där när jag köpte bilen och den är inte kopplad till nåt... Den sitter bara där och ser spännande ut, alla som åkt med har vridit och frågat vad det är :lol:

--

Kan ju passa på att göra en liten update!

Nu börjar milen bli fler med 144an då jag äntligen fick körkort i Torsdags! Gubben som jag körde upp med var den trevligaste nånsin tror jag. Han hade själv en 142a från 69 med rattautomat, så ni kan ju gissa vad samtalsämnet i bilen var. Volvosnack hela vägen :lol:

Men hur som helst så har det även hänt lite med bilen också, har bytt startmotor till en modernare från 240 med bättre utväxling, bytt bromsok höger bak då det var totalt slut och så har jag bytt drivremmen på gammel20'n då den gamla var totalt slut så generatorn slirade och laddade ur bilen sakta men säkert... Och så bytte jag termostat då den gamla inte öppnade... Lite småpill och 5 minutersjobb sådär :)

Kan ju bju på två bilder i alla fall, är lite tråkigt med bara text. :)

Nytvättad och fräsch efter helgens åkande och skjutsande. Fick agera fyllechaffis hela Lördagskvällen och bilen skötte sig galant!
Image

Använder bilen dagligen och än så länge sköter den sig bra. Bilen uppskattades väl av diverse fyllo och folk, flertalet kom fram och prata och frågade en massa om bilen :)
Image

Ja, en liten update i alla fall... Planer framöver är att försöka snygga till listen runt skyporten då denna ser bedrövlig ut...

Men Over & Out!

Volvo140 - Backström
Image
volvo140

PreviousNext

Return to Showroom