Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 144 1967 -Update, Nyförvärv! Fre 1/2-13 Bild sidan 3!

Volvo 144 1967 -Update, Nyförvärv! Fre 1/2-13 Bild sidan 3!

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Volvo 144 1967 - Update Me Nya Bilder - Mån 7/5-12 - Sid

Postby Karnstein » 2012-05-07 23:16

Jag såg bilen parkerad vid McDonalds i helgen.
Grattis till kortet.
Image
Karnstein

Postby Volvo1968 » 2012-05-10 22:29

Grattis, då ser vi fram emot att se bilen live på någon trevlig träff iår :D
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby volvo140 » 2012-05-12 19:23

Karnstein: Jasså, är du från trakten eller? Tack du! :)

Volvo1968: Tack du! Ja blir väl inga större träffar med denna då ekonomin inte tillåter det, men Classic Car Week i Rättvik är inplanerat i alla fall! :) Syns vi där måntro? :P

--

Kan tillägga nu att jag har haft inbrott i bilen också... Men jag hade sån tur att inget blev stulet i alla fall...

Kan ju faktiskt delvis lägga skulden på mig själv då jag lämnade bilen olåst EN natt. Låset krånglade och det gick inte att låsa förardörren, det var sent och jag orkade inte börja pula med låset så jag tänkte att "Fan, en natt hit och dit! Det händer säkert inget!".
Men fel hade jag. Kommer ut nästa dag och ser att den lilla spännande rerostatern som sitter bredvid handskfacket låg bortriven på passagerarsätet.
Lite fundersam blev man och när jag skulle starta så kände jag att plasten under instrumentbrädan som säkringslocket och diverse sitter på hängde löst...
Alla fästen var avbrutna...
Men till min stora förvåning så var allt av värde kvar! Inget var stulet och fan sikken lättnad det var...

Någon ouppfostrad snorvalp eller desperat IQ befriad person hade väl försökt tjuvkoppla bilen. Men gatan där bilen stod är ett väldigt tätbebyggt område, finns många som med lätthet kan se om någon är ute vid bilarna och snokar... Så dom/han/hon gav väl antagligen upp. Kanske upptäckte att det är rattlås eller så kom det kanske nån bil eller någon person och passerade...
Man kan inte ha saker ifred...

Tyvärr så strök vindrutetorkarimpulshastighetsreglerarknappen :mrgreen: med... Men plasten gick att hänga upp i alla fall så det syns inga spår nu efter inbrottet.

Men bilen går problemfritt i övrigt och körs dagligen utan problem! :)

Liten uppdatering om vad som händer och sker!

Over & Out!

Volvo140 - Backström
Image
~Volvo140's Volvo 144 - 1967~
volvo140

Postby Karnstein » 2012-05-12 20:13

Ja, jag bor i Ludvika.
Image
Karnstein

Postby Volvo1968 » 2012-05-13 20:05

Tråkigt att man inte får ha sakerna ifred :( Tur i oturen iallafall att det inte blev värre!

Tyvärr, Rättvik är ju.. 50? mil bort, det överlever inte jag i en 140, ens med överväxel, är alldeles för bortskämd för det :D

Men därimot ska jag på Tjolöholm nu på söndag om inget annat kommer ivägen, eller om nu motorn inte går igång som den ska efter renoveringen!! :)
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby Daniel » 2012-05-14 07:03

Inbrott är inte det värsta - att bli av med bilen är mycket värre!
Skador från pundare som bryter i bilen brukar gå att fixa, men försvinner bilen så brukar mycket värre saker hända.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby volvo140 » 2012-11-13 22:34

Ja! Nu var det ett tag sen man uppdaterade tråden här... Närmare bestämt ett halvår... Men nu blir det ändring på det.
Mycket har hänt sen senast, både gott och ont!

Hela sommmarn har gått och bilen fick en olycklig tendens att bara tvärdö ibland. Efter lite funderande bestämde jag mig för att kolla över bränslesystemet. Tömde bensintanken och i den hittade jag en massa vit sörja, en gummibricka och tio kronor :mrgreen: Allt detta satte alltså igen soppaslangen i tid och otid. Blåste även ur bränsleslangen med tryckluften och det visade sig vara MYCKET vit sörja i den... Åtgärdat!

Har bytt förgasare till en som är nydonad, bytt ventilkåpa och packning och har även gjort en riktig service. Ny olja, nytt filter och gått igenom allt! Ny generator och ny laddregulator även ny drivrem monterad. Kopplade även om hela stereosystemet då det till 90% bestod av skarvningar och sockerbitar... Nya kablar riktigt dragna och nya högtalare, vanliga i dörren och hatthyllan såklart... Inge baslåda och sånt skit...

Drog nya kablar och kopplade in en diskret knapp till extraljusen så man kan välja mellan två och fyra extraljus! Även nya kablar och en liten switch till varselljusen kopplades. All el har gåtts igenom och allt elektriskt funkar nu klockrent!
En ny kylare har monterats och en sprillans ny termostat, alla kylarslangar är bytta till nya också även in i värmepaketet.

Har även bytt säte till ett modernare men har nu lite beslutsångest om hur jag ska gå vidare med det, bilder längre ner!

Men mest nämnvärt är att bilen besiktigats och den klarade den lömska Bilprovningens alla provningar med bravur. Ingen ombesiktning behövdes! Går två år nu utan bess!

Men läsning är tråkig utan bilder så...

Från den gångna sommaren, halv fem på morgonen så tvärdog bilen och visade inga tecken på att starta... Detta orsakades av all skit i bensintanken! Passade då på att ta lite fotografier! Här är två bilder :)
Image
Image

Nybesiktigad och nytvättad! Och såklart lyste inte ena varselljuset... Det problemet eliminerades när elsystemet fick sig en genomgång!
Image

Bilder från CCW 2012! Blev dock bara två bilder från våran stuga.
Image

Öllåda på taket såklart! Polarna hävde öl men agerade chaufför så blev inge bärs för en själv... Tyvärr!
Image
Sommaren var inte tråkig och många minnen blev det med bilen!

Vinterpuckar monterade på pentafälgar! Satt rätt fint tycker jag :)
Image

Image
Image

144a och nyförvärvet. Sladd60n, bra att ha så man slipper bruka 140n på saltade vägar! Svetsdiffad och donad!
Image

Monteringen av nya sätet, tog från en Volvo S40, matchade faktiskt ganska bra med svarta inredningen. Svetsade fästen... MEN...!
Image

Tyvärr så måste jag klippa sönder den fina golvmattan för att fästena inte ska sticka upp... Och sen blev det svårt med ena fästet pga defroster slangen som går efter hela sidan på golvet... Förarsätet sitter där men är nog mer sugen på att få tag på äkta svart/gråa galonsäten... Va tycker ni? Kan slänga upp en bild sen hur det ser ut med all inredning ihop...
Image

Hur som helst så ska nog toppackningen bytas då den uppvisar symptom på spricka i packningen... Har flera kompletta sotningssatser liggandes så det sker nog snarast. Passar då även på att byta till ny vattenpump och porta och plana toppen och i med större ventiler!

Bilen står just nu vilandes då jag inte vill använda den på saltade vägar allt för mycket... Rattar 360 för tillfället!

Otroligt fula bilar! :lol:
Image

Men kommentera gärna!

Over & Out!
Volvo140 - Backström
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 - Update, Nya Bilder!- Tis 13/11-12 - Sid

Postby jonte » 2012-11-14 21:18

härligt stuk på din 144a,tummen upp :) håller med om att 360 är ful 8) jag hade en 460 för nåt år sen dom är inte heller så vackra :mrgreen: fransk motor dessutom :twisted:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Liket lever » 2012-12-17 17:16

jonte wrote:härligt stuk på din 144a,tummen upp :) håller med om att 360 är ful 8) jag hade en 460 för nåt år sen dom är inte heller så vackra :mrgreen: fransk motor dessutom :twisted:

Tycker att 360 e skitsnygg. Du måste kolla på den igen för å se de. :wink:
Liket lever

Postby Liket lever » 2012-12-17 17:18

:D Tycker att du har gjort ett superbra jobb på 144'an och tycker att vi förtjänar mer bilder på den. :wink:
:roll:
Keep up the good work! 8) 8) 8)
Liket lever

Postby volvo140 » 2013-02-01 11:30

Jonte: Jo, är ju lite kultstukad så att säga :) Ja, 360 är inga vackra bilar heller. Min är dock såld för ett tag sen nu! Åkte 244a som andra bil ett tag också men nu har jag bytt upp mig! :mrgreen:

Liket lever: 360 är INTE snygga bilar :lol: Glad att jag sålde min faktiskt :D Allt var för vekt i drivlinan... Höll ju inte :P
Mer bilder på 144an kommer! :)

Har faktiskt rivit av toppen nu för renovering/trim.
Nya, större ventiler ska i (44/38). Nya tätningar och givetvis insug och avgaspackningarna byts. Toppen ska även portas och planas och så har jag dubbla SU förgasare som ska på. Även en R-kam ligger och väntar! Sprillans ny vattenpump också :)
Bilder kommer!

Har även införskaffat en bättre andrabil!

Volvo 142 1969!
Tyvärr har nån någon gång bytt till 73-74 skärmarna fram och rollat den svart... Har bytt skärmar till äldre nu!
Denna kommer inte att donas upp nå seriöst. Ska mest användas som slit och släng bil! Har tänkt länge att jag vill ha en finare 140 och en halvdan 140 som kan användas mer som slit och släng.
Denna kommer nog dock bli vit och så blir det 4 extraljus fram och två gula varselljus under kofångaren också, så planer finns för bilen!
Image

Fler bilder på 144ans jobb kommer!
Även fler bilder på 142an!

Over & Out!

Volvo140 - Backström :)
Image
volvo140

Re: Volvo 144 1967 -Update, Nyförvärv! Fre 1/2-13 Bild sidan

Postby 142-70 » 2013-02-01 13:13

Vi är nog några som har sneglat på denne bil innan du köpte den.
Jag hoppas att du utvecklar 80-talsstuket och jag som var med då hade nog övervägt att måla baljor och tank vita :)
Det är ett fint helhetsstuk på din som sällan gällde på 80-talet

Saker som var inne på 80-talet på 140in
stukad med hockeypuckar
spoiler, L-88 scoop
kattrappan
"bromsklaff" skyport
mattsvarta blanklister
nyare dörrar
fristående varvräknare
golv, hatthyllebelysning, grillbelysning
främre nackstöd från 140 monterade bak
teddyöverdrag på stolarna, krossad plycsh på dörrsidor
konsol med extramätare och massa vippströmbrytare
kortspak med kromat t-shift handtag.
lila fönsterfilm
2" avgassystem
liten sportratt, equilzer till stereon
kromfälgar eller kromringar
röd eller blåmetallic lack, porscheröd var också inne
De ihärdiga målade hela underredet vitt med röda detaljer.
flera bakljus eller 264:ans.

Du är seriös med renovering/förbättring. Jag minns att jag började "renoveringen" med att byta kam och måla grenröret vitt.
/Christer
142-70

Postby Gunnar S » 2013-02-02 20:36

Bra sammanfattning av en svunnen tid och de ideal som gällde för "Grabbarnas gunstling" = Volvo 140.
Även om jag inte skulle ge mig på att stuka en bil på det här sättet så får nostalgi-genen sitt lystmäte.
Härliga tider - Strålande tider.
8)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby volvo140 » 2013-02-05 19:18

Christer Vi får se om man målar baljorna och tanken vita. Troligtvis blir det så längre fram. Ska skrapa rent dom och blåsa på ett lager tekyl sedan måla vitt :)
Ingen dålig lista på populära grejer. Denna kommer dock inte göras allt för omgjord.
Mags fälgar, raggartrappa, vita baljor och tank, mittkonsoll från en 69 men i övrigt original inredning förutom mattan och ratten. Svart galon och röd golvmatta. Avgasröret ska även byggas nytt i 2".

Sen kommer bilen att lackeras om, samma färg och kombination men med bättre finish. Detta blir dock lite längre fram i tiden

Gunnar S: Det känns som om man är född i fel tid... :P

Här är inredningen i 144an. Inredningen är i kanonskick förutom framsätena. Ingen som har?
Image

Blir även mittkonsoll från 69, den kommer få samma röda matta som golvet i "facken" så att säga.
Alla extraljusknappar som sitter på undre instrumentplasten flyttas även till mittkonsollen och undre plasten ersätts av en utan en massa fula hål.
Image

Image

Har även rivit ur värmepaketet ur 142an då fläkten skar ihop... Inget roligt jobb... Passade även på att plocka ur torkarmotorn och kolla då den inte funkar jämt...
Image

Ur efter många om och men...
Image

Torkarmotorn... Motorn funkar fint men dock kuggar axeln ner till plastkugghjulet över... Plasthjulet snurrar men inte axeln, aldrig varit med om nåt sånt fel...
Image

Som den står nu!
Image

Tyvärr inga bilder på topprenoveringen... Det kommer!

144an, saknar att bränna runt i sommarvärmen i denna! :)
Image

MEN, ingen som har svarta galonsäten? Allt som behövs sen är inredningen så gott som fulländad!

Over & Out!

Volvo140 - Backström
Image
volvo140

Previous

Return to Showroom