Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin...

Inläggav Amarace » 2010-10-30 00:46

Du får ju mer besvär att behålla identiteten från 145:an då du ska regga med en B30 med den tyngden o.s.v. Kör du med 164 identitet får man ju dom besvären lösta på köpet :) Sen inbillar jag mig att man får bättre stabilitet i karossen genom att skarva längre bak än att bara ta rambenen, skära ut i nån slags profil för bästa styrkan.

Men det är klart att allt går om man vill, bara fantasin som sätter gränserna :)

Och nu när SFRO är inblandade så fort man gör en sån ändring är det ju lite mer krav på hållfasthet o.s.v Förr då det räckte med regbesiktning kunde ju vad som helst slinka igenom.

Angående M400, den är ju starkare, men lagringen i bottenstocken brukar fara, sjunger som fasen, har hänt i alla 164 jag haft.
Amarace

Inläggav bodda » 2010-10-31 00:38

man skär ju vid torpeden så följer allt med från 160an
framvagn innerskärmar skärmar o front o gör skarven i de gamla
svetspunkterna o så får man skarva rambena längre in under golvet
o så blev det nått i tunneln man fick göra om också xdå är allt
redan hållfasthetsprovat från volvo därmed inga problem vid reg gningen :) identiteten blir fortfarande 140
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Epsi » 2010-10-31 20:19

Var och köppte nya dörrhandtag idag, inte för att de jag har är dåliga utan mest för att de e fräckare med kromade knappar:) Gubben jag handlade av hade en bror med 2 st Expresser, en 73 i allmänt tråkigt skick och en 72 ljusblå som inte såg allt för jäkla dum ut men med fel skärmar, var lite dåligt ljus så jag kan ha sett fel. 5000 kr ville ägaren ha, något för dig Amarace?;) Jag funderar på att köpa den enbart för att plocka baksätet och sedan sälja vidare den.
Epsi

Inläggav Volvo1968 » 2010-11-02 17:54

Epsi, såg att du bor i Göteborg? :) Och söker 145 express?

Tyckte mig se en annons från en bilhandlare i GP igår, som sålde en express för.. 900kr :shock: Kanske värt att kolla upp?

MVH
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Inläggav Epsi » 2010-11-02 18:32

Volvo1968 skrev:Epsi, såg att du bor i Göteborg? :) Och söker 145 express?

Tyckte mig se en annons från en bilhandlare i GP igår, som sålde en express för.. 900kr :shock: Kanske värt att kolla upp?

MVH

Profilen är kanske inte helt uppdaterad, "bor" i göteborg men studerar på mittuniversitetet i Östersund :)
900 spänn är billigt! men troligtvis är det ju inte mycket kvar av den för det priset.. Jag är faktist mest på jakt efter ett fräscht baksäte (vilket 5000krs bilen har...) I övrigt har jag "allt" så när som på fälgar för att ge expressen allt den behöver i uppfräschningsväg. Hade jag haft plats att stå på hade det inte tagit lång tid :(

Det är liksom inte så roligt att skruva bil i snålblåst å minusgrader:/
Epsi

Inläggav Epsi » 2010-11-20 20:59

Ja det händer ju en del även om det går sakta på expressen. Bytt alla bromsslangar och lite bromsrör, renoverat bakoken och snickrar ihop det bästa av 2 uppsättningar stolar då bilens org är bland det värsta jag sett. Köpt på mig lite småpill som ska på så småningom där det största är en 164framvagn. Delvis därför jag inte bemödat mig byta de främre oken eller så då jag ska använda 160ns ventilerade diton. kommer få köpa nya skivor runt om men jag tänker köra med de skeva skivorna som sitter på nu i vinter iaf. Kan ju hoppas på att man får en ABS effekt men jag tvivlar starkt^^

Polaren min köpte en komplett bil 242L -76 som han tar sprängkåpan ifrån, resten av bilen skrotas men jag funderar på att även ta grenrör+förgasare då denna bilen kör med enkel SU och EGR. Inte för att EGR är direkt effekthöjande men den dagen jag är ute efter effekt snickrar jag ihop ett mordernt insprutningssystem i stället... Men är det någon som har några åsikter ang enkel SU så får ni gärna lufta dem här. Att jag har en 71 med vanligt länkage till en strombergare kanske ställer till det lite för mig då 240n har wire?

I övrigt får jag säga att det är sanslöst vad mycket bättre expressen driver fram på de snöiga vägarna nu jämfört med audin jag kör..
Epsi

Inläggav Björn Persson » 2010-11-22 16:59

Hade en 145 med enkel SU, den gammla modellen med separat flotörhus. Den hade vandrande tomgång, va rätt slö tyckte jag? Vill minnas att jag monterade en enkel stromberg med underliggande justerskruv, blev helt annan gång i maskinen utan att bränsleförbrukninge ökade märkvärt.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Amarace » 2010-11-24 22:36

Enkel SU är mycket bättre än en Stromberg tycker jag, om det är vandrande gång m.m måste man renovera helt enkelt.

Strunta i att ta insuget från den där 240'n, ta bara förgasaren med luftburk o sätt på ditt eget insug, ditt stag passar direkt. Och glöm inte att dra strömmatning till tomgångsventilen.
Amarace

Re: Epsi´s 142 - 71 Och B20 påstås vara en slitstark maskin.

Inläggav Epsi » 2011-04-24 22:55

Har ju totalt glömt bort att skriva en rad här.
I julas skrotade jag min "älskvärda" audi och stod utan färdmedel så Expressen bokades in för besiktning och gick igenom med blankt papper. Därefter har den varit mig trogen utan större missöden i ca 600 mil. Naturligtvis får man då och då fylla på lite olja och vatten då den inte håller allt för tätt och det märks tydligare och tydligare att maskin är soppslut (men utan kolvbultsskrammel!). Nu under påsken packade jag bilen full med flyttlådor, växellådor och en komplett framvagn på taket, vred på nyckeln och styrde mot Göteborg (82 mil enkel väg). 10 timmars bilfärd samt en brytarspets senare kunde jag konstatera en snittförbrukning på 1,4 liter milen. Efter några dagar var det ju dags att åka upp igen vilket på skärtorsdagen, Denna gången lastad med 3 personer + fullt bagageutrymme packning men tomt takräcke. 11 timmars bilkörning utan missöden senare kunde jag konstatera en bränsleförbrukning på 0.836 liter per mil och att önskan om modernare musikspelare i bilen vuxit sig starkare (sitter en accord radio ifrån 73 i nu).

142an har jag bestämt mig för att den skall skrotas innom några veckor efter att ha rensats på allt av värde. Detta för att jag helt enkelt inte har plats och ekonomi för två bilar för tillfället och att sälja den här uppe i norr är inte lönt/möjligt. Söderöver kanske den hade gått att sälja som reservdelsbil men då ska man ju få ner den också... Därav slakt och skrotning av kaross. Motorn har jag fått att hoppa igång och den går jämt och fint men på tok för fett (lambda 0,4) på tomgång. Detta medför att oljan blir väldigt bränsleutblandad vilket kanske hade varit praktiskt om man hade något fordon som skulle köras på 2% oljeblandat men för mig är det mest irriterande och dyrt. skall i dagarna testa att täta runt spridarna med RVT-silikon för att se om det blir någon skillnad på undertrycket i insuget = bättre lambda. Samtliga D-jet prylar skall sedan läggas på hyllan tills jag bygger en ny utbytesmotor till expressen med renoverad botten och antingen D-jet eller med ett eftermarknadssprut kopplat på Djetronickomponenterna.
Om någon av någon anledning är sugen på en 142 kaross i Östersund för folkrace el liknande kan ju skicka ett pm.

Någon dag får jag väl försöka få till lite bilder också :P
Epsi

Inläggav fretchi » 2011-04-25 00:06

Var är "här uppe"?

Inte vet jag om det är omöjligt att få sålt bilen. Det beror väl på vad du vill ha för den givetvis. Du kanske får mer för den i delar då, men nog tycker jag det vore synd om bilen skrotades. Eller är den riktigt röten?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Epsi » 2011-04-25 01:29

fretchi skrev:Var är "här uppe"?

Inte vet jag om det är omöjligt att få sålt bilen. Det beror väl på vad du vill ha för den givetvis. Du kanske får mer för den i delar då, men nog tycker jag det vore synd om bilen skrotades. Eller är den riktigt röten?

Med "här uppe" så menas Östersund i saltfria jämtland... Bilen är inte rostig numera men för att få en bil man skulle våga visa sig i så skulle det gå åt många timmar inredning, många timmar lack, många timmar chassi och några timmar byta bakre skärmkanter. Inget av punkterna är direka orsaker till att bilen är "förbrukad" men när man adderar ihop dem så blir det mycket enklare att lägga på en tusenlapp och få ett betydligt vettigare objekt. Lägg därtill att bilen är svetsad både här och där tidigare och inte alltid så bra så är man nog bra dum om man börjar tänka på renovering.. Det är så att säga ett objekt som är optimalt för en A-traktorbyggare eller folkraceåkare.
De bitarna som jag ser som värdefulla i bilen är chassiebitarna som framvagn och bakre bärarmar. Ja och så alla delar som hör till insprutningssystemet som tanken, toppen och elkomponenterna men dessa kommer jag plocka ut i vilket fall som helst.
Skulle jag sedan sälja bilen utan insprutningen så skulle jag aldrig ha mage och ta betalt mer än vad jag tycker en framvagn och 4 vettiga bromsok är värt...
Epsi

Inläggav Epsi » 2011-09-28 13:20

Nu har jag inte varit här inne på forumet på länge och i ärlighetens namn har det inte hänt allt för mycket på expressen heller. Dels för att den som sagt går som bruksbil och dels för att det inte har behövts. Nog för att det börjar märkas ganska väl på de punkter jag borde ha tagit mer hand om som tex fördelaren och generatorn/motorkuddarna men eftersom den varje dag tagit mig dit jag vill så har jsg varit tvungen att proritera annat.
Har lite problem med att mycket av delarna jag skulle vilja montera på ligger i östersund medans jag och bilen är i Göteborg.
Men nu igår hängde jag med min chef på "studieresa" till varberg och stötte på en kille med "någon gammal volvolåda" liggandes i en container om jag var intresserad. för att göra en lång historia kort är jag nu ägare av en m410 växellåda med sprängkåpa för b20. Pris? 200kr men då var växellådslocket skadat och OD enheten är inte komplett...

Med andra ord går det fortfarande att hitta grejer billigt :)

Hoppas att mina ekonomiska bekymmer löser sig snart så jag kan börja lämna bort delar på ytbehandling och lack snart så de blir nån fart på de här bygget....
:)
Epsi

Inläggav Björnsson » 2011-09-28 22:07

kan meddela att din gammla 142 som vi har spenderat så många timmar med på både det ena och det andra står så fint på skroten, totalt rensad här i brunflo!
lite tråkigt att se den ståendes där och vänta på sin evigas vila.
Volvo 142 ABS, B20B och M47 Bruksräcer
Volvo 164 Fuel Injection Direktörsräcer
Medlem 2641
Björnsson

Inläggav skäggo » 2012-07-30 23:56

hur gick det sen med den här och fick du nån användning av lådan? :)
skäggo

Inläggav Epsi » 2012-08-02 00:37

skäggo skrev:hur gick det sen med den här och fick du nån användning av lådan? :)

Användning är väll och ta i kanske, men jag har i dagarna fått tag på en 740 turbolåda jag ska para ihopp med m410lådan. 700seriens turbolådor har lite högre tryck i sig tydligen så jag har jagat efter en sådan en stund:)

På själva bilen har det inte hänt så mycket, funderar lite på hur jag ska göra med all rost. Den har visat sig vara väldigt tunn typ överallt och där bilen redan är svetsad verkar det inte som att dom har måttat så bra innan dom svetsade.... Alternativet att göra ett takbyte på en vanlig 145a har varit på tapeten men det känns inte helt bra i magen heller.
Epsi

Föregående

Återgå till Showroom