Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • volvo 144, 72 -b23

volvo 144, 72 -b23

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: volvo 144, 72 -b23

Postby fretchi » 2011-10-22 22:16

//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-10-24 13:30

fretchi wrote:Nej. Opåverkad är tillsatsluftsliden helt eller delvis öppen. Sedan eftersom värmekroppen i den värms stänger bimetallen flödet av luft förbi ventilen och tomgången sjunker.

Du menar parallellkopplat, antar jag..?

Koppla in bägge till batteriet. Är allt annat just då så skall den starta och gå bra när den blivit varm. Dessa detaljer påverkar inte kallstart eller motorgång vid kall motor dock. Så går den illa även då är det något annat fel också.

Jahaa :) haha jo paralellkopplat menade jag :) Okej. Ska prova de då:)

"Dessa detaljer påverkar inte kallstart eller motorgång vid kall motor dock. Så går den illa även då är det något annat fel också."
Förstår inte hur du menar :)? är styrtrycksregulatorn och tillsatsluftsliden till för att den ska gå bra varm :O? Mitt problem är att den går dåligt kall, möjligtvis varm också men har ingen kylare så vågar inte ha igång den så värst länge :), Provade igår att koppla båda till batteriet, nu starta den, men ingen skillnad på motorgången överhuvudtaget, den låter som en kall b20 utan choke haha :) typ som att den går på 3 burkar men endå inte:)

Edit: Jag kom på nu att då jag satt dit alla spridare så var 1an och 2an inte märkta, lappen hade lossnat, kanske har satt dom fel, vad skulle isåfall hända? kan de vara därför den går lite konstigt?

Edit igen: Nej spridarna var det inte, provade byta 1an och 2an och då gick den riktigt dåligt haha:) Men jag tror det är nåt annat, för den går bara igång ett tag, sen låter det som att den får mindre o mindre bensin tillslut så dör den, men direkt ja vrider på tändningen efter den dött så hör jag bränslepumpen mata bensin:S Har ingen förpump föresten, behöver man ha det?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-10-27 16:29

Nu har jag fått den att gå på alla fyra, låter så iallafall, den låter bra på tomgång nu och när du gasar, men efter ett tag så går den konstigt, nu är det helt annars, nu har den bra tomgång men vill bara dö då du gasar fort, blöddar och håller på, du kan köra iväg typ 100m sen börja den gå skit konstigt, kan dö tvärt sen gå och bluddar och du kan inte ge full gas, typ som en moped som går för snålt. Snälla hjälp vill verkligen få den att gå :) funderar om det är tjuvluft eller något, för de är 2 vakuum grejer på toppen just under insuget som är helt öppna, sen läste ja någonstans om vevhus ventilationen att den kan dra tjuvluft där? lät konstigt men iallafall, jag har inte kopplat in de, den där slangen som går in till en liten burk som sitter på blocket, den är helt lös, gör det något?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-10-28 12:33

Nu kommer jag att låta väldigt elak.

Men, att tro att allt ska fungera bra om man inte har allt kopplat/gjort som det är tänkt lär ju resultera i att det blir skit av allt.

Först, ja, förpump behövs om du inte har huvudpumpen under lägsta nivån på tanken och har utgången på tanken långt ner också.

Att skifta spridarna spelar ingen roll eftersom det ger lika mycket på alla spridare hela tiden om det fungerar som det ska, så blev det skillnad när du skiftade har du problem endera med spridare eller bränslemängdmätaren.

Vakumanslutningarna du pratar om under insuget på toppen är för tomgången, Tillsatsluftslid, det ska gå två slangar dit, i andra änden ska dom sitta i insuget och tomgångsventilen. Så har du kopplat ström till TIllsatsluftsliden som du skrivit tidigare, då är det till denna du ska ha kopplat.

Hur har du kopplat kallstartsventilen? Låter nästan som att du skulle ha kopplat den konstant, då surar den ner och dör.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-10-28 18:16

Amarace wrote:Nu kommer jag att låta väldigt elak.

Men, att tro att allt ska fungera bra om man inte har allt kopplat/gjort som det är tänkt lär ju resultera i att det blir skit av allt.

Först, ja, förpump behövs om du inte har huvudpumpen under lägsta nivån på tanken och har utgången på tanken långt ner också.

Att skifta spridarna spelar ingen roll eftersom det ger lika mycket på alla spridare hela tiden om det fungerar som det ska, så blev det skillnad när du skiftade har du problem endera med spridare eller bränslemängdmätaren.

Vakumanslutningarna du pratar om under insuget på toppen är för tomgången, Tillsatsluftslid, det ska gå två slangar dit, i andra änden ska dom sitta i insuget och tomgångsventilen. Så har du kopplat ström till TIllsatsluftsliden som du skrivit tidigare, då är det till denna du ska ha kopplat.

Hur har du kopplat kallstartsventilen? Låter nästan som att du skulle ha kopplat den konstant, då surar den ner och dör.

Haha du får låta hur elak du vill, jag vill bara ha hjälp, är lite dålig på att förklara, jag vet:) Men tack för att du orkar hjälpa till! Okej:) Huvudpumpen ligger lägre ner än tanken och ingången till tanken är också lågt nere:) hmmm okej så de ska inte bli någon skillnad? då är det nåt fel ja :) vad är bränslemängdmätaren för något? Kanske kan kolla upp den :) Okej, kan jag bara Täppa igen dom med något eller ska jag dra dom dit dom ska. Att den ska gå helt perfekt är inte ett måste, bara den går någorlunda bra:) Yes slangarna på tillsatsluftslid går dit du säger:) och dom är täta för jag har satt slangklammer på alla för dom va rätt lätt att sätta dit så ja tänkte att de kunde dra tjuvluft där. Har kopplat in ström till tillsatsluftsliden och styrtrycksregulatorn, men det blir absolut ingen skillnad på hur motorn går:) tillsatsluftsliden ska väll vara helt öppen när motorn är kall? För när jag lossar den övre slangen så ser det ungefär ut som en bricka, sen ett liiitet hål på sidan av den när jag kollar ner, vet inte hur det ska se ut där:) Kallstartsventilen har ja kopplat till en knapp, jag trycker på knappen före start, startar den sen efter 10 sek kanske så stänger jag av:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-10-28 19:10

Nu har jag inte läst hela tråden, så du kanske har skriit det, men vad har du för bränslepump? Är den gjord för K-jet?

Bränslemängdmätaren är där slangarna som går till spridarna är anslutna, du har ju nåt fel endera där eller på spridarna.

Ta loss alla spridare och sätt i varsitt genomskinligt (likadana) glas och tvångsmata pumpen med ström, sen lyfter du luftvågens skiva (går tungt) så spridarna sprutar bränsle, du ska ha lika mycket bränsle i varje glas, OM det inte är så så skiftar du spridare mellan en som sprutar sämre o en som sprutar bättre (skifta alltså spridare på slangen), om samma spridare då sprutar dåligt/bra så är felet i spridaren, om det dåliga/bra stannar på samma ställe är det i bränslemängdmätaren du har felet.

TIllsatsluftsliden är alldrig helt öppen, brukar vara typ 1/3 öppen kall, och sedan stänga när den blir varm.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-10-28 19:22

Amarace wrote:Nu har jag inte läst hela tråden, så du kanske har skriit det, men vad har du för bränslepump? Är den gjord för K-jet?

Bränslemängdmätaren är där slangarna som går till spridarna är anslutna, du har ju nåt fel endera där eller på spridarna.

Ta loss alla spridare och sätt i varsitt genomskinligt (likadana) glas och tvångsmata pumpen med ström, sen lyfter du luftvågens skiva (går tungt) så spridarna sprutar bränsle, du ska ha lika mycket bränsle i varje glas, OM det inte är så så skiftar du spridare mellan en som sprutar sämre o en som sprutar bättre (skifta alltså spridare på slangen), om samma spridare då sprutar dåligt/bra så är felet i spridaren, om det dåliga/bra stannar på samma ställe är det i bränslemängdmätaren du har felet.

TIllsatsluftsliden är alldrig helt öppen, brukar vara typ 1/3 öppen kall, och sedan stänga när den blir varm.

Nej har inte skrivit vad jag har för nån:) har den från biltema för 600kr eller vad den nu kostar:) Jag tog ett regnr från en 740 gle med mekaniskt, sen kollade ja på butiken vilken pump som ja skulle ha sen köpte jag den, kanske blev fel endå :) okej :) Hur kommer ja åt vågen, är rätt trångt i mitt motorrum, men är det genom hålet där luftfiltret ska sitta:)? okej okej :)

Edit: Jag har kommit fram till att det kan inte riktigt vara spridarna nu, för då borde den väll inte dö helt och hållet? Tankade nyss i 10 liter sen for jag ut och provade den, gick väldigt fint typ 200m sen tvärdör den och jag motorbromsar, sen efter 3 sekunder kanske, hoppar den igång igen och går 200m sen dör osv osv. Typ som att det är nåt glapp i tändningen eller att soppapumpen inte orkar pumpa fram, fast hade soppapumpen inte orkat pumpa fram borde den ju inte bara tvär dö, borde ju börja huttra litegrann också, fast jag vet ju inte :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-01 18:34

Det var inget fel med insprutet, det är bara att jag har soppapumpen så långt fram och min tank är inte för insprutning, det bildas luftbubblor så bilen dör och så vidare, tänkte först sätta dit förgasare då, men den rymdes inte pga styrstången, så ja funderar på att sätta dit en catchtank, skulle de funka tror ni ?:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-03 02:11

Anledningen till att jag frågade om du hade rätt pump hur den var monterad var ju just för detta, jag tog för givet att du hade pumpen vid tanken och under lägsta nivån då du sa du hade under lägsta nivån.

Du måste ha en förpump helt enkelt, eller montera pumpen bak vid tanken så att det är självtryck till pumpen hela tiden. Pumpen är inte gjord för att suga och då kan man inte ha den på nåt annat vis.

Sätta catchtank blir ju verkligen överkurs, då ska du först ha en pump som matar från vanliga tanken till catchtanken, sedan ska du ha rätta pumpen efter catchtanken (och återigen då ha den under lägsta nivån).

Jag har kört utan problem med originalförgasartank, haft pumpen just under lägsta nivån på tanken bara o returen genom tankgivaren. Har man väldigt lite bränsle kan man dock få problem att bränslet ju åker bak i tanken och då får man att den dör till man släpper gasen och den får återhämta sig.

Sen har du ju ändå nåt annat problem eftersom du i ett inlägg skrev att den gick riktigt dåligt när du bytte plats på spridarna, en sån sak ska int epåverka alls.

Så mitt råd är att börja om från början. Fixa så du har matningen från tanken ok först och främst, sen tar du det steg för steg efter det.
Last edited by Amarace on 1970-01-01 02:00, edited 0 times in total.
Reason: ''
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-05 19:51

Amarace wrote:Anledningen till att jag frågade om du hade rätt pump hur den var monterad var ju just för detta, jag tog för givet att du hade pumpen vid tanken och under lägsta nivån då du sa du hade under lägsta nivån.

Du måste ha en förpump helt enkelt, eller montera pumpen bak vid tanken så att det är självtryck till pumpen hela tiden. Pumpen är inte gjord för att suga och då kan man inte ha den på nåt annat vis.

Sätta catchtank blir ju verkligen överkurs, då ska du först ha en pump som matar från vanliga tanken till catchtanken, sedan ska du ha rätta pumpen efter catchtanken (och återigen då ha den under lägsta nivån).

Jag har kört utan problem med originalförgasartank, haft pumpen just under lägsta nivån på tanken bara o returen genom tankgivaren. Har man väldigt lite bränsle kan man dock få problem att bränslet ju åker bak i tanken och då får man att den dör till man släpper gasen och den får återhämta sig.

Sen har du ju ändå nåt annat problem eftersom du i ett inlägg skrev att den gick riktigt dåligt när du bytte plats på spridarna, en sån sak ska int epåverka alls.

Så mitt råd är att börja om från början. Fixa så du har matningen från tanken ok först och främst, sen tar du det steg för steg efter det.

Okej :) Nej jag hade ingen aning om sånt här då jag satte dit den, men nu när jag tänker efter är det självklart :) Jag tycker catchtank inte blir så mycket jobb, visst det blir dyrt, men om jag har catch behöver jag väll inte ha pumpen under lägsta punkt från tanken, bara under catchen så vill säga :)? Men, självklart att går det lösa utan catch så är det det som gäller! kostar ju 700kr för bara catchen och min ekonomi är inte den bästa :) Okej så om jag monterar soppapumpen istället nån stanns vid bakaxeln, lägre än tanken, så ska det alltså funka :)? Du tänkte så det blir trycklös bensin ner i pumpen, att det rinner ner i pumpen automatiskt, så den slipper suga nåt ? Har du kört med förgasartank och utan förpump :)? Det med spridarna är jag inte helt 100 på, för att den gick så dåligt att ja kanske inbillade mig att den gick sämre, mitt problem nu är ju bara att den dör när man kör, pga luften som pumpen suger då all bensin far bak i tanken, sen rullar man en bit så hoppar den igång igen, förutom det så går den bra nu :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-09 23:58

Gjorde som du sa:) flyttade soppapumpen till reservhjulsbaljan, jag la den innuti, ska kanske inte ha den där hela tiden kanske inte får på besiktning jag har ingen aning men ja gjorde bara temporärt :) och nu går den bra :) plus att ja höjjde tanken typ 1dm bak så den lutar mer frammåt, då blir det ju mer bensin dit fram, jag har endå ingen tankmätare så det spelar ju ingen roll :) Ska köra den till min skola imorgon, vi får se hur det går hehe :) sen funkar inte min styrtrycksregulator och tillsatsluftsliden, för den är lika jäkla svårtstartad nu vid minus endå, eller den hoppar igång ganska fort men den går ju som om den vore kall :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-11 07:28

Är det inte kall den är också då? :roll:
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-11-11 17:40

fretchi wrote:Är det inte kall den är också då? :roll:

Hehe jo självklart men haha, de ja mena är att tillsammans ska väl dom där två ge mer bensin och höjja tomgången, men ingenting ändras :)

Tog ju som sagt den till skolan igår och de gick väll sådär, den dog först efter 1km för att direkt man tar en kurva blir de en luftbubbla i soppasystemet eller nåt, man hör då hur pumpen går upp i varv när man svänger, sen dog den nån km bort igen och då trodde vi de va slut bensin så vi tankade, körde vidare men sen rätt nära skolan dog den, så då bogsera vi sista biten. När vi kom till skolan så har vi ju billyft så det är ju skönt, vi ställde in tändningen, hehe den var inte riktigt så bra inställd, brytarna låg på 0.60, ska vara 0.40 sa våran lärare, och tändningen var på 30grader förtändning :) så nog gick den bättre efteråt haha:) Jag blir galen om jag inte får den att gå vettigt snart, eller asså den går ju jättebra nu, men direkt du svänger och du får luft i systemet så måste du stänga av den och låta pumpen gå ett tag sen starta igen då går den tills du tar nästa kurva lite skarpt. Har satt pumpen under tanken, den ligger i reservhjulsbaljan, och som ja ser är det under tanken, eller under anslutningen som bensinen kommer ut ur, det är väl det enda som spelar roll? Sen hur kan anslutningen vara så HIMLA långt upp på tanken, du kan ju fan ha 10 liter och det är inte över själva hålet. En kompis sa att det går in en slang som suger i botten av tanken, men då är det ju omöjligt för mig att få soppan att rinna automatiskt till pumpen, om slangen inne i tanken är lägre än anslutningen kommer det ju inte rinna?:) Vill få det fixat och säg bara hur jag ska göra så gör jag så. Jag har ungefär 15 liter i tanken just nu också, visst borde man kunna köra med så lite:O
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-12 00:36

Hmm, du ska ha den under tanken, att anslutningen ligger högre än tankens botten innebär ju (som din kompis sa) att det går ett rör på insidan ner till botten. SÅ har du 15 liter i tanken, och pumpen för högt, ja då får den ju inget bränsle helt enkelt. Du ska ha minst halv tank för att det ska gå någorlunda om inte pumpen ligger under tankens botten. Och att det fungerar med anslutningen högre upp är att det ju blir ett självtryck som pressar nedåt.

Att inte tomgången höjs när den är kall är som det ska vara, det tillsatsluftsliden gör är att öka luftmängden så att tomgången är likadan, skulle du inte ha tillsatsluftsliden skulle den dö istället. Och att styrtrycket är lägre är inget du märker av om du inte mäter det (och att den brukar bli svårstartad dåd en är varm).

Sen, återigen. Börja om och gör allt rätt. Du har alltså brytare också?

Vad är det för hopplock du har? Är det insprutare från början eller är det nån konvertering?
Amarace

Postby Gunnar S » 2011-11-12 01:19

Trådstarten känns lite typisk. Detta är inget extremfall och missförstå mig rätt nu gringob23, men alltför ofta ställs det något förenklade frågor på diverse forum. Trådstarterna ger en hint om problemet. Hjälpsamma medlemmar sluter upp och föreslår lösningar på problemet. Då meddelar TS att egentligen var det "så här"...
Ok, då börjar vi om. Nya förslag på felsökning.
Na, nu hade TS monterat en **** ihop med en xxxx.
Ok, men gör så här då...
Näe, men egentligen kör jag ju runt i en hundkoja...

Nu överdrev jag hejdlöst, men du kanske förstår problemet?

Det bästa är att leverera så fullständig information som möjligt, från början.
Jag ger Amarace rätt här: Gör om, gör rätt! Presentera alla förutsättningar så kommer du få den hjälp du behöver.
Återigen: Ta inte detta personligt. Det var ett exempel på hur problematiskt det kan bli, när kommunikationen haltar.
:wink:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby gringob23 » 2011-11-12 16:17

Amarace wrote:Hmm, du ska ha den under tanken, att anslutningen ligger högre än tankens botten innebär ju (som din kompis sa) att det går ett rör på insidan ner till botten. SÅ har du 15 liter i tanken, och pumpen för högt, ja då får den ju inget bränsle helt enkelt. Du ska ha minst halv tank för att det ska gå någorlunda om inte pumpen ligger under tankens botten. Och att det fungerar med anslutningen högre upp är att det ju blir ett självtryck som pressar nedåt.

Att inte tomgången höjs när den är kall är som det ska vara, det tillsatsluftsliden gör är att öka luftmängden så att tomgången är likadan, skulle du inte ha tillsatsluftsliden skulle den dö istället. Och att styrtrycket är lägre är inget du märker av om du inte mäter det (och att den brukar bli svårstartad dåd en är varm).

Sen, återigen. Börja om och gör allt rätt. Du har alltså brytare också?

Vad är det för hopplock du har? Är det insprutare från början eller är det nån konvertering?

Okej, ikväll gör jag ett fäste under tanken, sen tar jag kort så du får se att det är under tanken :) Jo förstår det :) kanske jag som är dum men jag har provat ta bort slangen från tanken och vinklat slangen rakt ner i backen, och det rinner inte :O förstår du hur jag menar :)? Jag har klippt av ledningen som går in till tanken ungefär 5cm ifrån tanken sen dragit på en 10mm soppaledning på det, och släpper ja bara den så den ligger mot backen, så rinner ingenting ut? Är det inte det du menar att det ska göra :)? okej :) Yes, jag har brytare. Den fördelaren som sitter på topplocket kunde ja inte ha för den rymdes inte vid torpeden :) så ja tog en brytar fördelare från nån gammal 240 :) Det är en original b230e :) med vanligt b230e topplock :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-12 16:26

Gunnar S wrote:Trådstarten känns lite typisk. Detta är inget extremfall och missförstå mig rätt nu gringob23, men alltför ofta ställs det något förenklade frågor på diverse forum. Trådstarterna ger en hint om problemet. Hjälpsamma medlemmar sluter upp och föreslår lösningar på problemet. Då meddelar TS att egentligen var det "så här"...
Ok, då börjar vi om. Nya förslag på felsökning.
Na, nu hade TS monterat en **** ihop med en xxxx.
Ok, men gör så här då...
Näe, men egentligen kör jag ju runt i en hundkoja...

Nu överdrev jag hejdlöst, men du kanske förstår problemet?

Det bästa är att leverera så fullständig information som möjligt, från början.
Jag ger Amarace rätt här: Gör om, gör rätt! Presentera alla förutsättningar så kommer du få den hjälp du behöver.
Återigen: Ta inte detta personligt. Det var ett exempel på hur problematiskt det kan bli, när kommunikationen haltar.
:wink:

Jag förstår precis vad du menar :) jo, jag försöker göra om och göra rätt hela tiden men det blir inte riktigt rätt endå:) Okej okej :) Ja jag är verkligen dålig på förklara och så, men om jag säger nu att det är inget fel på hur motorn går nu, det med tillsatsluftsliden osv kan vi skita i för den startar ju och går bra:) Men det med soppapumpen känns så himla klurigt. Har ringt runt till bilverkstäder och dom säger att det går inte få den att gå bra med min "tank" och så, att det alltid kommer dra luft och sånt, dom säger det kan funka om du kör med typ 75% bensin i tanken hela tiden, sen säger då amarace att han har kört med det, och då tänker ju jag att det måste gå:) och det gör det säkert, men han sa att det skulle rinna in till pumpen, och då tänkte jag, utan att fråga, att pumpen behöver bara vara under anslutningen i tanken, då borde det ju rinna? eller har jag helt fel :)? det jag tycker är konstigt är att, det rinner inte ur min tank, asså den sitter nu som vanligt i bilen, tar ja bort allting så det är helt öppet till tanken och vinklar utgående slang från tanken rakt ner i backen, så rinner det inte nånting:) får väll ta o göra så att jag sätter pumpen riktigt under botten på tanken, jag drog en liten egen slutsats att den behöver bara vara under anslutningen, men ja sätter den under botten och då får vi se :) grejen är att tanken är ju så himla lågt ner att pumpen kmr ju hänga jätte långt ner:) men måste det vara så så måste det ju :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-12 23:38

Om du suger i slangen kommer det att börja rinna, och sedan slutar det inte förän du höjer eller håller för slangänden. Det kallas häverteffekt :)

Pumpen har begränsad kapacitet att suga men saknar det inte helt. Därför kan den starta ett flöde men behöver lite hjälp av gravitationen, om man säger så.

Original på 140 satt pumpen innanför baljan i ett fäste. Du borde ju kunna trolla till något liknande?
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-11-13 14:55

fretchi wrote:Om du suger i slangen kommer det att börja rinna, och sedan slutar det inte förän du höjer eller håller för slangänden. Det kallas häverteffekt :)

Pumpen har begränsad kapacitet att suga men saknar det inte helt. Därför kan den starta ett flöde men behöver lite hjälp av gravitationen, om man säger så.

Original på 140 satt pumpen innanför baljan i ett fäste. Du borde ju kunna trolla till något liknande?

AH okej :) jo när ja suger så börjar det rinna bra :) ok :) Menar du innuti reservhjuls baljan :)? för där hade ja satt den före ja tog bort den nu och den gick inte bra då :) Eller menar du innanför baljan asså på andra sidan vid avgas ungefär :)? för där har ja tänkt sätta den nu :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-13 23:31

Inte inuti baljan, innanför denne, på höger sida. Men insprutningstankarna har ett skvalpskydd inuti. Jag vet inte hur det är med förgasarmodellerna. Men om amarace har kört med "förgasartanken" borde det ju fungera så.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

PreviousNext

Return to Showroom