Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • volvo 144, 72 -b23

volvo 144, 72 -b23

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: volvo 144, 72 -b23

Postby gringob23 » 2011-11-14 13:47

fretchi wrote:Inte inuti baljan, innanför denne, på höger sida. Men insprutningstankarna har ett skvalpskydd inuti. Jag vet inte hur det är med förgasarmodellerna. Men om amarace har kört med "förgasartanken" borde det ju fungera så.

Jo nu förstår jag :) har satt ett fäste där nu, nu är riktigt under tanken :) ska ta kort när jag kommer hem från skolan :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-14 17:38

Här har ni bild på vars pumpen sitter nu:) Provade köra lite idag, sladdade och hållde på och den dog då inte:) Men var bara typ 5 min så ska ta ut den sen mer och se om den dör nåt :)

Image
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-15 17:02

Nae då, den börja gå dåligt. vi for runt mitt kvarter, den dog efter typ andra kurvan, sen hoppa den igång direkt efter, sen kör vi en bit till sen börja den bara gå sämre och sämre, tillslut kunde vi bara köra 100m mellan den dog varje gång, nae typ 30meter. Tillslut gick den på typ 2 burkar för den fick ju ingen bensin, så då körde vi hem, sen parkerar vi och ja lyssnar hur pumpen går, den går riktigt ojämnt, boooowrrrererwroroowro som att den suger luft:S sen står den i nån sekund och ja vrider igång pumpen igen, då låter den bra sen går den på alla fyra och går bra, men bara då jag står still alltså :) Börjar nästan tvivla på att det går med den här tanken utan förpump, om det ens går med förpump, eller är det något jag har missat HELT och hållet:S? för som ni ser på bilden så är ju pumpen rätt mycke under tanken :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-15 19:48

Och hur mycket bränsle har du i tanken?

Har du för lite går det dåligt då det inte är nåt skvalpskydd.

Jag har som sagt kört både med K-jet och D-jet med förgasartank utan problem, MEN, just då man har runt 10-15 liter kvar blir det sämre, då man drar iväg ut från en korsning t.ex så ville dom börja hacka, men bara i såna siutationer då bränslet både åker bakåt och åt sidan samtidigt.

Sen kanske röret i tanken är dåligt så det är hål i det eller inte går ända ner.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-15 22:51

Amarace wrote:Och hur mycket bränsle har du i tanken?

Har du för lite går det dåligt då det inte är nåt skvalpskydd.

Jag har som sagt kört både med K-jet och D-jet med förgasartank utan problem, MEN, just då man har runt 10-15 liter kvar blir det sämre, då man drar iväg ut från en korsning t.ex så ville dom börja hacka, men bara i såna siutationer då bränslet både åker bakåt och åt sidan samtidigt.

Sen kanske röret i tanken är dåligt så det är hål i det eller inte går ända ner.

tankade 8 liter före jag for till skolan sen 8 liter vid skolan, sen hem och lite mer körning, kanske 9-13 liter kvar:) jo de är det där med dom där jäkla korsningarna:D får undvika korsningar, hehe. Nämen är det inte lika bra att ja bygger en catch och köper en sugpump, tänkte då är det ju bombsäkert, hur lite bensin jag än har och hur mycket jag än svänger :)? Men, du tror det ska funka om ja ligger på minst 20 liter hela tiden då :)? gud va jobbigt:( Men det där med röret kanske är nåt, men det blir väll rätt svårt att kolla kan ja tänka mig :)? Borde det inte gå dra en slang från urtappningshålet :)?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Hasse63 » 2011-11-16 14:23

Catchtank funkar i alla lägen.

Pumpen så där nära avgasröret och slangar hängande så... Och ne du bör inte kunna besikta med en koppling/ slang från bottenpluggen häller.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Amarace » 2011-11-16 16:31

Det är ju bara att testa, testa med en vanlig reservdunk el nåt först som du spänner fast i bagaget och gör som nu, men ha slangen som går till tanken att gå ner i dunken istället, fungerar inte det lär ju inte en catchtank heller fungera.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-16 18:30

Hasse63 wrote:Catchtank funkar i alla lägen.

Pumpen så där nära avgasröret och slangar hängande så... Och ne du bör inte kunna besikta med en koppling/ slang från bottenpluggen häller.

Jo det jag också tänkte, blir att tillverka en egen catch på skolan av 3 tums avgasrör och fyra nipplar:) Jo men hängande slangar och så vidare är ju bara provisoriskt men fästet, alltså att ha pumpen så där nära kan väl inte vara farligt, avgasröret blir ju inte så varmt där bak :)? Men jag ska hur som hellst flytta pumpen till skuffen när ja har catchtank, blir ställa catchen just bakom baksäte, på den där "kullen", typ bakaxel utrymmet. Så enda kostnaden blir ju en sugpump från biltema på 280 kr :) Borde ju funka då:) joo, jag ska testa med en reservdunk på 10 liter först :)Men som sagt, catch borde ju vara bombsäkert, för när ja då tar en kurva, då kommer ju sugpumpen att suga luft som vanligt, men då är ju catchen helt fylld med ca 1l och jag hinner ju inte ens köra upp 1dl innan den har återhämtat sig:)? visst borde en sugpump från biltema funka :)? bara till catchen alltså, den pumpar typ 100l/h eller va de är :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-20 03:09

Byggde en catch på skolan i torsdags, tänkte lägga upp en bild på den men den vart INTE snygg, så jag vet inte haha :) Aja kopplat in soppapumpen från den till motorn, behövs bara en sugpump mellan catchen och tanken nu:) Ska testa fylla den och köra och hoppas på att den inte dör!:) fast kommer väl inte så långt på typ 1-1.5 liter:P Men jag hinner iallafall testa så den inte dör. Föresten, när jag ska på biltema och köpa en sugpump så hade ja tänkt att det är lika bra att köpa några mätare, typ vattentempmätare, oljetryck, oljetemp och varvräknare. Min vattentemp i panelen är trasig:) Men ja, har nån nåt bra tips på hur jag ska göra hålen i instrumenten just ovanför växelspaken för att få in mätare :)?
2 bonus bilder på bilen :)

Image

Image
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-20 12:50

Såhär brukar jag sätta mätare (den här konsollen brukar alltid användas, fast mätarna byts beroende på bil).

Image
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-20 18:45

Amarace wrote:Såhär brukar jag sätta mätare (den här konsollen brukar alltid användas, fast mätarna byts beroende på bil).

Image

Okej, jo det där var ju snyggt, men du missförstod mig :) Jag menade HUR gör jag hålen, asså hur gör jag hål i den själva grejen :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-20 21:53

Hålsåg?

Är det bara jag som tycker det är lite läskigt att ha en massa bränslekopplingar inne i skuffen? Hade jag varit du hade jag letat reda på en bränsletank från en insprutare, alternativt kapat upp tanken och svetsat dit skvalpskydd.

(slänger väl in att man absolut inte ska svetsa i en bränsletank utan att veta hur man ska bära sig åt, då det annars kan sluta riktigt illa.)
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Amarace » 2011-11-20 22:15

Hålsåg som sagt, eller så borrar du med en mindre borr runt hela omkretsen och tar en kniv och jämnar till det (så gör jag då jag inte har nån hålsåg)
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-21 11:04

fretchi wrote:Hålsåg?

Är det bara jag som tycker det är lite läskigt att ha en massa bränslekopplingar inne i skuffen? Hade jag varit du hade jag letat reda på en bränsletank från en insprutare, alternativt kapat upp tanken och svetsat dit skvalpskydd.

(slänger väl in att man absolut inte ska svetsa i en bränsletank utan att veta hur man ska bära sig åt, då det annars kan sluta riktigt illa.)

Okej, provar det då :) tänkte att det skulle spricka då för det är väl plast :)? Jooo det känns ju lite läskigt, men jag tycker det kändes enklast nu och jag kan ju vara extra noga med hur jag sätter dom, och att catchen verkligen är tät, och det är den:) jo tänkte först göra det men det kan bli himla mycket jobb att byta till en tank som inte passar för fem öre :) Och kapa upp och svetsa skulle ju kunna gå faktiskt:) Ja det är väll bara fylla den med vatten sen svetsa :)? Ska fundera på det:) Ska prova med catchen nu och se hur det blir, annars blire nog göra ett skvalpskydd:) tack för tipsen!
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-21 15:30

En tank ifrån 140 GL/164E passar ju rakt av. Men de är väl inte lättast att hitta, kanske. Kan dock vara värd att leta upp.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-11-21 16:38

fretchi wrote:En tank ifrån 140 GL/164E passar ju rakt av. Men de är väl inte lättast att hitta, kanske. Kan dock vara värd att leta upp.

Jo de är sant men dom är somsagt väldigt sällsynta :) men ska kolla mig för om ja hittar nån:) är dom svin dyra då:S?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-22 20:10

Nu har jag satt dit catchen och en pump från tanken till catchen osv, allting funkar, catchen fylls och pumpen till motorn suger soppa och catchen är alltid full för returen mellan catch och tank är full hela tiden, men likförbannat går den inte bra, nu är det helt annars, det där med att den dör i kurvor osv är helt borta, nu är den igång hela tiden. Om vi tar det från när vi starta, vi rulla igång den för min startmotor är cp, klickar bara, slår inte ut riktigt, men aja vi den gick igång typ direkt, stog på tomgång ett tag för de går inte gasa riktigt direkt, kanske efter 10 sek, sen kör vi ner en bit för min backe, ställer den där så de kan bli lite värme så rutan tinar upp, sen medans den står där på tomgång så her jag av kallstartsventilen, den har alltså varit igång kanske 1 min, men den surar inte igen. Sen tvär sjunker tomgången efter kanske 20 sekunder, och då går den bara på 3 burkar, sen slår ja på kallstarten igen, då går den bra. Sen far vi och den går lite sådär, går bra halvgas sen typ vid 3/4 gas börja den dö av lite sen fullgas då huttrar den bara och smäller, sen körde vi runt ett tag sen till en polare ungefär 500m bort från mig och då går den riktigt dåligt, går typ gasa 2/8 gas sen dör den direkt, som en moppe med soppatorsk. Vi stannar den och kollar pumpen, det låter hur bra som hellst, catchen är fylld, tryck i soppaslangarna, dom går inte trycka ihop med finger kraft alltså :) först tänkte jag att pumpen kanske inte är rätt för k-jet, men den har ju gått bra förut liksom, då var problemet bara att den dog i kurvor, sen om det kommer bensin ur returen så är de väl rätt tryck? för det kommer bensin där ur iallafall :) Kan ge lite info om hur soppaslangar osv sitter:)

Själva huvud ledningen fram till motorn, börjar då i skuffen från pumpen från biltema, sen går den ner igenom ett hål bakom baksätet, just framför dom där gula slangarna som går ner genom några hål också :) det är en 10mm slang invändigt alltså som jag klammrat fast på metall "soppaledningen" som ja klippt av ungefär vid bakaxeln, va tvungen ha 2 klammer för det skulle vara tätt men nu är det helt tätt iallafall, sen går den där metallledningen till just bakom förarsäte, där har jag klammrat på en annan 10mm slang som då sitter på soppaslangen som kommer från insprutet. Och det är inget väck på nån slang eller nåt så det kommer ju bra med bensin. Kan ju tilllägga att ja tog ju bort strömmen till tillsatsluftsliden och styrtrycksregulatorn för de vart ju ingen skillnad, men fick ju sen förklarat att man inte märker skillnad, och har glömt koppla in det efter, men jag antar att den ska inte gå sådär dåligt med de urkopplat? imorgon kan ja prova koppla in de direkt efter skolan. har sprutar på insuget förut och det är inge tjuvluft vid insug eller spridare, helt tätt! Kan inte tillsatsluftsliden vara pajj på nåt sätt? att den är öppen/stängd hela tiden jag vet inte hur den funkar:) sen vevhusventilationen är inte ditsatt, asså själva svarta klumpen på blocket sitter där men inte satt ihop den med slangen från insuget, spelar det någon roll :)? Nu vet jag ju att soppasystemet angående luft är bombsäkert iallafall, så nu kan ja börja om från början med allt annat:) Tacksam för hjälp :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-22 20:19

Det där är typiskt betende om du har problem med bränsletrycket, alltså dålig pump eller annat. Men eftersom du har just pillat med pump o tank o.s.v kan man ju misstänka pumpen. Den kan ju ha gett upp och inte lämna nog högt tryck.

Med allting ok så kan du inte ha kallstarten på mer än några sekunder innan den dör (3-10 sekunder).

Sen, rätt tryck kan du aldrig veta om du inte mäter det. Returen ger alltid bränsle eftersom allt överskott går tillbaka där.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-11-23 13:36

Amarace wrote:Det där är typiskt betende om du har problem med bränsletrycket, alltså dålig pump eller annat. Men eftersom du har just pillat med pump o tank o.s.v kan man ju misstänka pumpen. Den kan ju ha gett upp och inte lämna nog högt tryck.

Med allting ok så kan du inte ha kallstarten på mer än några sekunder innan den dör (3-10 sekunder).

Sen, rätt tryck kan du aldrig veta om du inte mäter det. Returen ger alltid bränsle eftersom allt överskott går tillbaka där.

Okej:) jo pumpen är ju från biltema, men jag har en pump från en 740gle som sitter mellan catchen och tanken, jag kan ju byta plats så att den riktiga "volvo" pumpen sitter mellan catch och motor:) okej nä ja kan ha i kallstarten hur länge jag vill den dör inte:S Jag hade för mig att returen bara släpper efter när soppapumpen matar ett visst tryck?:) Men blir att prova byta plats, funkar det inte då heller kan jag ju utesluta pumpen och det:) Men varför går den bättre kall sen börjar den gå dåligt som fan:)? För det har ju gått bra förut den har ju bara dött i kurvor som du vet varför:) men dagen efter vi tog hem den från skolan gick den ungefär såhär, det var första gången, så nånting måste ha hänt, kanske skit i soppapumpen som har gjort så den gett upp eller något:) har inget soppafilter heller:) måste man ha det för det ska bli stabilare tryck eller är det bara för att stoppa smuts:)?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-23 13:44

Ber om ursäkt på en gång....

Men alltså, du MÅSTE göra saker och ting rätt!

En förpump SKA vara en sugpump, är det från en GLE (normalt sett K-jet då fram till och med 1988) så är det ju ingen sugpump, så mellan Tank och Catch ska du ha en ren sugpump för att säkerställa funktionen.

Men som du säger, byt plats på dom så ser du ju iaf om det är pumpproblem just för själva felet du har nu (om du har bränsle i catchtanken när du testkör). Och du har huvudpumpen under catchtanken??

En annan sak, catchtanken, om det sugs mer bränsle än det trycks in, då kan det väl även bli problem med att det blir vakum i tanken? Och det ställer ju då till med problem också. Edit, bortse från detta, såg att du ju tänkt till där så det är retur från den.

Och som sagt, gick den innan men inte nu, då är det ju något fel med din byggnation av tank helt enkelt.
Amarace

PreviousNext

Return to Showroom