Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 '69 Busbil

142 '69 Busbil

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

142 '69 Busbil

Postby Glufsen » 2007-09-30 11:13

Slänger ut en tråd om min lilla 142...Låter bilderna tala för sig själva.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Den gamle hunnförtin har alltså fungerat som ett slags läroprojekt för mig när det gäller plåt, svets mm...Det mesta är bytt, omän mycket kvar eftersom jag har en ovana att bara punkta dit plåt för att helsvetsa \"senare\" :?

Just nu är det området vid bakre kofångaren som blir ihoplappat med den blixtrande hastigheten av en plåtbit per helg...Sen när det blir klart är det hjulhus och förarsidans rambalk som gäller + lite mer diverse som måste svetsas klart. SEN får vi se vad som händer, klar har jag gett mig f*n på att den ska bli iaf. Mattsvart blir den nog också så att det amatörmässiga plåtjobbet inte syns så mycket :lol:

Och nu undrar säkert en del varför någon lägger ner så mycket tid och energi på en uppfrätt gammel 142...Det vet jag faktiskt inte. Det jag däremot vet är att jag har lärt mig otroligt mycket efter alla timmar av rostlagning :wink:

Det var väl allt...Trevligt forum förresten.
Image

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Postby jonte » 2007-09-30 11:32

jisses den var rostig :shock: har haft en 73a för tio år sen

som såg likadan ut,fast hela golvet var i princip borta,starkt av dig att

den får överleva, :)
jonte

Postby A@westman » 2007-09-30 11:52

starkt jobbat. själv hadde jag nog gett upp. men en sak. på första bilden är ju bilen blå och på resten röd. ?????
A@westman

Rost

Postby Robban » 2007-09-30 18:59

Så lärde jag mig att svetsa också! Min första var lika kass.
Robban

Postby Glufsen » 2007-09-30 20:08

Jonte: Jo av någon anledning så var golvet hyffsat fräscht 8)

A@westman: Den var lackad i någon äcklig blågrön kulör som till större delen åkte bort med den rostiga plåten den satt på, och sen är bilen 46 röd från början, därför det kan se lite konstigt ut. Ska slipas helt plåtrent det mesta också.

Robban: Japp det är ju en av fördelarna med rostlagning, plåt och svets är inget som känns främmande längre :wink:

Två till lattjo rostbilder:

Image

Image
Image

Glufsen

Postby JE Jr » 2007-09-30 23:44

Jag är imponerad!
//Johan Eriksson
JE Jr

Postby C Upp » 2007-10-01 02:06

Den var rätt brun. Starkt jobbat.
C Upp

Postby Anton » 2007-10-01 19:42

Verkligen starkt jobbat! Jag skulle vilja göra precis som du, att lära sig sveta och samtidigt få bort all hemsk rost på 140:in. Dock har jag varken en svets eller ett garage att hålla till i.

Det halvt om halvt existerande golvet i min 144:a..det låg skumgummi isolering under mattan!?!?!! :shock:

http://hem.bredband.net/antalm/rostigolv.jpg
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Glufsen » 2007-10-07 08:26

Anton: Lägg undan några spänn varje månad så har du snart råd med en hyffsad MIG, sen är det bara att loppa på :wink:

Liiiiten uppdatering:

Inte så fin bakända:

Image

Renkapat lite efter att någon klåpare (*host host JAG host host*) varit på med en aningens för grov kapskiva och aningens för lite vett i skallen :lol: Loppade dit bitar på baksidan så att det fanns något att fästa i sen också.

Image

Valde att lappa ihop hela alltet av olika anledningar.

Image

Kanten som kofångarn vilar på blir bortrationaliserad, helt enkelt därför att det är lättare så.

Image

Sen började det bli lite rakare/bättre:

Image

...och där gav jag upp för dagen igår. Kanske inte världens seriösaste men naturligtvis ska det svetsas, slipas och spacklas en hel del till innan det är klart 8)
Image

Glufsen

Plåt

Postby Robban » 2007-10-07 12:04

Det ser roligt ut!

Tänk på att det finns original ekonomiplåt att köpa och svetsa dit som inte är så himla dyr.

Plåten under bakstycket finns på GCP för typ 3-400kr och då är det en stor bit.

Hela bakstycket finns/fanns? på SVIS för 250kr för ett tag sedan.

Då rensar man bort allt efter kanterna och lägger på ny originalplåt.

Det är riktigt kul att göra så.
Robban

Postby Glufsen » 2007-10-07 19:23

Japp det är jag medveten om också, men allvarligt talat så har jag ingen anledning att bli helt seriös i plåtbytandet nu. Sandplåtarna, baljorna och plåtarna mellan dörr/skärmkant är hemmaknackat och \"sådär\" i kvaliten, dvs skarvar här och inte helt hundra i passform och utseende...Så jag valde att skarva och trixa med bakpartiet helt enkelt därför att resten av bilen är skarvad och trixad i rostlagninarna :wink:

Nästa 140 blir seriöst orginalrenoverad med allt vad det innebär, jag lovar 8) Men innan dess så ska den här bli klar.
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2007-10-28 19:45

Det tar sig...

Bakändan ihopsvetsad:

Image

Då kan man ju lattja med det här...:

Image

...och provmontera lite baklampor :)

Image

Blev faktiskt rakt och fint där jag la i ny plåt.

Image

Hmmm SKA det vara rakt och fint till att börja med? Ser inte ut så om man tittar på andra sidan :? Tycker lampan pekar alldeles för snävt in, men det ser inte ut som det är inknögglat, skumt...

Image

Lite terapiarbete...Tänkte renovera/putsa de här två rackarna i vinter när jag inte är i verkstan.

Image

Over and out.
Image

Glufsen

Postby volvo__matte » 2007-10-28 20:14

fyfan va snyggt du gör de :) verkligen imponerad har lust att springa ut och rostlaga min nu ;) har dock aldrig gjort nåt sånt innan men de ska nog bli bra endå :)
Volvo 142 - 72

EDDIE MEDUZA!
volvo__matte

Postby Umeland » 2007-10-28 22:51

Riktigt kul å se!
Volvo 145 Express 72:a, 145 72:a
Umeland

Postby jonte » 2007-10-28 23:07

imponerande :shock:
jonte

Postby Widen » 2008-02-02 15:52

Vilket jobb :shock:

impad...

själv hade jag tagit vad som va bra och ha sen skrotat resten...

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby Glufsen » 2008-02-02 23:06

Tackar...Jo det är ju lite komiskt att alla 140is man ser på skrotarna är i typ 3ggr bättre skick än vad min var när jag började riva i den :lol:

Kanske ska passa på med en tråkig liten update också...Har ju som bekant inte hänt så mycket på senaste tiden. Svetsar lite varje helg, men det är många andra bilar och projekt just nu. Dessutom är det skitjobbigt att behöva rätta till misstag som man själv har gjort :roll: T.ex dålig passform här och där som kräver en massa tidsförödande och frustrerande loppande med svetsen för att det skall bli bra. Hade ju sluppit sånt tråkgöra om man hade varit smart nog att lägga ner lite extra tid på passform :cry: ...

Svetsäcklet har förresten blivit helt knäpp i trådutmatningen, blir nog tvungen att köpa nytt slangpaket :x

Men det blir små ryck då och då, klar blir den väl förhoppningsvis nån gång. Är lite för sent att ge upp nu tycker jag när större delen av plåtjobbet är gjort. Handlar bara om att orka nu sista biten, sen smälla ihop skiten och se vad som händer.
Image

Glufsen

Postby Widen » 2008-02-03 02:16

Been there.. done that....

Har själv hållt på med \"vansinnes :wink: \" objekt...

men det var när man va 20 något...och \"Rokkie\"..älska att svetsa....det är klart det är roligt nu oxå...till en vis gräns :roll: ....

men man lär sig så mycket av det...och det är ingen som kan ta det i från en...min amazon va rätt rostig den me..och jag slut förde den..och än idag känns det jä-ligt bra...amizar kan man utan till nu :wink: :lol: ...

så fort sätt ...och se till att få ut den på vägen...me fjällan brevid..vilken känsla...uh....

lägger upp lite bilder på min \"prövning\" hoppas att det inte gör ngt... :D

Image

Image

Image

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby Glufsen » 2008-02-03 11:31

Lärorikt, JA! Är ju inte bara plåtarbete och svets man lär sig, det handlar ju även om självdisciplin och viljestyrka. Men den största läxan jag har lärt mig är att aldrig plocka ner en bil om man inte är 100% säker på vad som skall göras. Hade haft ett helt annat tillvägagångsätt ifall jag hade fått börja om på fanskapet. Men nu kan man ju inte gå tillbaks i tiden som bekant och då får man göra det bästa av situationen helt enkelt :wink: Starkt jobbat med den där Amman förresten, såg lagom mysig ut i hjulhusen. Har ett tokrostigt Amazon-projekt på G också förresten, 20 år i skogen har satt sina spår :lol: Får se om man orkar med fler skrotbilar efter den här, men än känns det som om magin med gamla rostiga Volvo-lik inte har försvunnit.

Just det! Snickrade ihop en flipfront för ett tag sen:

Image

Image

Image

Image

Samtliga delar var rätt rötna, så jag tyckte det var roligare att pinnsvetsa ihop dem till en flipfront istället :wink: Största anledningen var väl att bilen blir lite roligare att titta på när man kliver in i verkstan 8)
Image

Glufsen

Postby Glufsen » 2008-02-20 19:27

Har börjat komma igång igen med det eviga svetsandet:

Förhoppningsvis sista pusselbiten till golvet:

Image

Nämen titta vilket stort fint hål...

Image

Kanske kan vara bra att lägga igen.

Image

För ovanlighetens skull helsvetsade jag och smetade dit lite primer:

Image

Helsvetsningen gav mersmak då jag äntligen klurat ut min knäppa svets magiska hemlighet till funktionsduglighet...:Spikrakt slangpaket. Syns dåligt men det blev en hel del renodlat spacklande med MIGen, no more 3-4mm glipor!

Image

Nederkanten av dörrspringan fick också smaka plåt och svets:

Image

Var väl allt för nu. Lyckats dragit på mig ännu mer skräpbilar så det blir väl ett tag tills nästa update :?
Image

Glufsen

Next

Return to Showroom