Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • volvo 144, 72 -b23

volvo 144, 72 -b23

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: volvo 144, 72 -b23

Postby gringob23 » 2011-11-23 14:34

Amarace wrote:Ber om ursäkt på en gång....

Men alltså, du MÅSTE göra saker och ting rätt!

En förpump SKA vara en sugpump, är det från en GLE (normalt sett K-jet då fram till och med 1988) så är det ju ingen sugpump, så mellan Tank och Catch ska du ha en ren sugpump för att säkerställa funktionen.

Men som du säger, byt plats på dom så ser du ju iaf om det är pumpproblem just för själva felet du har nu (om du har bränsle i catchtanken när du testkör). Och du har huvudpumpen under catchtanken??

En annan sak, catchtanken, om det sugs mer bränsle än det trycks in, då kan det väl även bli problem med att det blir vakum i tanken? Och det ställer ju då till med problem också. Edit, bortse från detta, såg att du ju tänkt till där så det är retur från den.

Och som sagt, gick den innan men inte nu, då är det ju något fel med din byggnation av tank helt enkelt.

lugnt. Jag vet att det inte är en förpump, 740in har förpumpen i tanken, och en sån konstig förpump kan ja inte använda, ja tänkte prova med en tryckpump, jag tycker den suger så gott som det går, har ju kollat systemet, har en genomskinlig slang från catchen till tanken, så jag ser att pumpen fyller catchen direkt och den pumpar genom slangen, är catchen fylld som den ska så borde det väll inte spela roll om det heter "tryckpump" eller "sugpump" eller :)? dom har väll endå en liten kapacitet att suga och det är ju det enda som behövs, att catchen är fylld och det är den hela tiden :) alltså jag menar, vi stannade flera gången när den gick dåligt, öppnade bagagen och kollade, catchen = smockfylld. Så då borde väl inte tryckpumpen vara mitt problem?:) yes jag ska prova byta för ja tycker det låter rimligt också med dåligt bensin tryck. Jag självklart har jag huvudpumpen under catchen:) har ju inte glömt vad du sagt:) catchen står längst upp på kullen just framför/bakom baksäte hur de nu blir, och pumpen är på nedförsbacken ner mot tanken, så det rinner:) den börja inte gå sådär konstigt när ja byggde catchen:) jag skrev ju att dagen efter vi körde hem den från skolan va första gånge det hände, då hade jag pumpen under reservhjulsbaljan, som på bilden. Vad jag tror är som du sa att den gett upp, att det komme nåt skit i pumpen dagen efter vi var på skolan med den:)

Edit: för att förklara mer så du förstår mig haha är dålig på att förklara, den genomskinliga slangen från catchen till tanken är ju retur alltså, som sitter längst upp på catchen, och när vi stannar hela tiden så trycker den soppa ut ur den konstant, det betyder ju att catchen är full endå upp :) och om "tryckpumpen" skulle svika i 10 sekunder eller nåt, så försvinner ju bara soppan lika fort som motorn drar soppa, för har ju returen från motorn dit också:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Daniel » 2011-11-23 15:57

Från en amatör: Borde man inte ha catchen i motorrummet?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby gringob23 » 2011-11-23 18:47

Daniel wrote:Från en amatör: Borde man inte ha catchen i motorrummet?

Jo har sett endel som har det men viss har i bagagen också så de ska väl funka :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-24 14:14

De flesta har den i skuffen. Det är väl bara med låga bränsletryck och höga G-krafter vid acc. som man vill ha tanken framtill för att orka pumpa/suga bränsle.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-11-25 20:08

Har satt dit en sugpump nu och systemet funkar som de ska, och bilen startar också, fast lite halvsvårt. sen går den likadant, jag kan ha i kallstarten hur länge som hellst, den får bara väldigt låg tomgång. Sprayat startgas och tjuvluft är det VERKLIGEN inte, sprayade som en galning, inte nån skillnad:( Det är ett hål som sticker ut bak mot torpeden just ovanför gummibalgen som är igentäppt, ser ut att ska vara det original, nån svart gummi grej som man drar över, den är trasig så de tog lite tjuvluft där men ja provade hålla för och det blev ingen skillnad alls. Sen är det nån svart typ "skruv" som man kan skruva på vid gummbalgen fast framför:) alltså mot kylarn. slangen från tillsatsluftsliden går dit. har också kopplat in tillsatsluftsliden och styrtrycksregulatorn. Måste ju vara något ja glömt, vi säger att jag har lågt bränsle tryck, då blir det väll så att den får för lite bensin då man börjar varva, asså det krävs väll ett visst tryck till tomgång sen mer o mer?? så då om ja her i kallstarten borde den ju hur som hellst dö på tomgången?:) och har en bensinpump från en 740gle 87 eller nåt som det satt en b230/b23 e i:) alla slangar till motorn är täta så trycket borde vara okej. Den går typ bra till över halvgas, sen börjar den ge vika som att det inte kommer nå mer bensin, exakt som att trycket skulle vara för dåligt men förstår inte hur de skulle vara det isf:P?. Det rinner hur bra som hellst ner till huvudpumpen från catchen, är en 13mm invändigt stor slang så det är ju inte för litet flöde, och alla slangar är som sagt täta frammåt. Då är det väl omöjligt att trycket är dåligt? isf vad är det:S? Min lärare sa något om en insex skruv där du ställer co halten, alltså mer/mindre bensin, men den har ju gått förut, när ja har pumpen innuti reservhjulsbaljan gick det ju gasa fult osv. Även när vi körde den till skolan.. Och jag kanske lät otrevlig mot dig amarace, men det menade jag inte att vara, du verkar kunna mycket så vill gärna ha din hjälp :) Satte dit en sugpump nu som du sa:) och jag är stensäker på att det funkar med catchen nu :) Nåt annat är helt åt helvete:S glömde säga att den går inte på typ 3 burkar som den gjorde sist, nu går den på alla och låter bra tills du gasar fullt då booooooooooo, sen smäller det också=går snålt? Fast jag vet ju inte riktigt, för vi körde inte så himla mycket:) Har föresten seriekopplat(?) sug och tryck pumpen. Alltså dom sitter med samma strömkabel från tändspolen :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby fretchi » 2011-11-26 00:08

Om du tar ström direkt ifrån tändspolen kan det vara mindre bra. Dels vill ju tändningen ha någon ampere, sedan drar tryckpumpen (om jag inte missminner mig) uppåt 10A beroende på tryck. Förpumparna brukar inte vara någon stor förbrukare men den drar ju inte ifrån så att säga. Så i värsta fall kan du, när pumparna får jobba, få ett spänningsfall så både pumpar och gnista får svårt att arbeta.

Har du sedan verkligen seriekopplat pumparna kommer dessa få dela på spänningen, dvs. att du kör dem på 6 volt. Då orkar de inte mycket.

Det är ganska väsentliga skillnader mellan serie- och parallellkoppling.
Seriekoppling:
Image

Parallellkoppling:
Image
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby gringob23 » 2011-11-26 18:40

fretchi wrote:Om du tar ström direkt ifrån tändspolen kan det vara mindre bra. Dels vill ju tändningen ha någon ampere, sedan drar tryckpumpen (om jag inte missminner mig) uppåt 10A beroende på tryck. Förpumparna brukar inte vara någon stor förbrukare men den drar ju inte ifrån så att säga. Så i värsta fall kan du, när pumparna får jobba, få ett spänningsfall så både pumpar och gnista får svårt att arbeta.

Har du sedan verkligen seriekopplat pumparna kommer dessa få dela på spänningen, dvs. att du kör dem på 6 volt. Då orkar de inte mycket.

Det är ganska väsentliga skillnader mellan serie- och parallellkoppling.
Seriekoppling:
Image

Parallellkoppling:
Image

Okej, låter väldigt rimligt! Ja har parallellkopplat:) skrev (?) för ja visste inte vilket av dom som va parallell:) men iallafall, jag gick ut för att jag skulle koppla in båda pumparna direkt till batteriet bara tvärt för ett se om den gick bättre då, och då märkte jag något väldigt konstigt, kan inte förstå att ja inte märkt de förut, det rinner ju fan soppa ut ur insuget, alltså där luftfiltret ska sitta!:O det va blött under hela motorn:O Hur kan det rinna där? nåt måste ju ha pajjat, säkert därför den gått som en krabba också:) det rinner ut soppa ur den där anslutningen jag sa va pajj också. Den där lilla nippeln som sticker ut på baksidan med en svart gummigrej över som ska täta hålet, där rinner det plus ur insugs hålet:O EDIT: skit i det jag skrev hehe har ju kallstarten på en knapp och den är ju på så självklart sprutar den som fan i hela insuget :) Men provade att koppla till batteriet, gick likadant, är nog inte det då. Jag tror luftmängdmätar skivan har hängt sig, så den får bara bensin upp till ett visst varv, ska ta bort insuget och kolla, samt så ska jag se om spridarna fyller lika mycket soppa i olika glas :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-27 14:49

Provade fylla i 50cl flaskor, 1an och 2an sprutar lika mycke, 3an och 4an sprutar typ 1/4 vad 1an och 2an sprutar:( vad är fel då :)?
Edit: Bytte spridare och då vart det bra:) Så då satte jag dit allting igen, men sen hann jag typ 500 meter så börja den tveka sen dö, sen stannar jag av vid sidan av vägen och står där med pumparna på och ser så de inte läcker nånstans, nej det är tätt. sen startar jag och den går bra sen 100 meter bortanför där börja den tveka igen, så slår jag på kallstarten och då får jag typ en tomgång på 2k varv så då ligger ja tomgång hela vägen hem, bara några hundra meter alltså:) sen nu när den står stilla så går det starta den och varva upp typ 2 gånger sen börja den tveka, och tomgånge sjunker sakta men säkert tills den dör. Provade koppla båda pumparna direkt till batteriet så ja inte skulle få spänningsfall men det gav inget, fullladdat batteri också. Kan leta reda på kameran sen filma hur den går:) Världens sämsta kamera så filmen ger ingenting :S
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2011-11-29 14:53

Ringde till en kille på en verkstad nu och han sa jag skulle kolla returen, he den i en 1.5l pet flaska och se om det kommer typ 1l/min. Tänkte göra det nu men det konstiga är att jag har kollat tändstiften också, dom ser ut som att den går för fett, men bilen tvekar ju och kan smälla ibland, jag är helt säker på att den inte får bensin endå ser tändstiften ut sådär?? Som sagt när den är kall går det varva upp den ca 2-3 gånger med fullgas sen börjar den tveka mer och mer:S Returen fyllde ungefär 1.3 liter på 1 minut med motorn igång.
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Amarace » 2011-11-30 23:57

Hmm, så du har kört utan bränslefilter? Det hade ju varit ide att skriva på en gång. Det är med andra ord bara o byta allt vad gäller insprutningen isåfall.
Amarace

Postby gringob23 » 2011-12-04 18:23

Amarace wrote:Hmm, så du har kört utan bränslefilter? Det hade ju varit ide att skriva på en gång. Det är med andra ord bara o byta allt vad gäller insprutningen isåfall.

Jajjemen dum som jag var :) men nu är bilen såld och nån annan för slutföra jobbet på skönheten :) Har nu köpt daniel här på forumets 142:) Får se vad som händer med den:) Blir väl slipa all ytrost och lacka så den ser fin ut sen fixa nå små trim till motorn, nån annan kam, dubbelportad weber och typ portad/planad topp, det borde ju räcka för lite roligare körning iallafall. Hur är det nu om jag ska fortsätta projektet med den bilen istället, gör jag en ny tråd om den bilen då :)?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Daniel » 2011-12-04 18:33

Det blir lämpligt att starta en ny tråd.
Alternativt, men bara om du känner för det så kan du fortsätta på förra ägares tråd.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Previous

Return to Showroom